Dochter poept sinds een paar weken minder vaak

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Soto, 26 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    M'n dochtertje heeft nooit problemen met poepen gehad, maar sinds een paar weken poept ze wel eens een aantal dagen niet. Ze klaagt in die dagen regelmatig over buikpijn en grijpt naar haar buikje. Als ze uiteindelijk poept is het een zeer grote hoeveelheid. Vandaag poepte ze gelukkig ook na 4 dagen niet gepoept te hebben, een gigantische hoeveelheid vrij harde poep. Ze was helemaal opgelucht daarna. Ze heeft geen wondjes bij haar anus, maar ik smeer het voor de zekerheid in met een beetje vaseline.
    Wat moeten we hiermee? Ik vind het zo zielig als ze klaagt over buikpijn.. Gaat dit vanzelf over?

2. fanona

fanona Bekend lid

9 dec 2014
    892
    336
    63
    Als ze hier van die dagen hebben,wil Roosvicee Laxo wel eens helpen.

3. bsmits

bsmits Actief lid

29 apr 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    De basistips zijn:
    -Voldoende drinken (water!)
    -Vezelrijk eten
    -Bewegen

Als dat allemaal al goed gaat, dan kan je bij de huisarts om vezelzakjes vragen (Movicolon of Forlax). Deze helpen extra vocht aan te trekken in de darmen, waardoor het smeuiger wordt. Extra drinken helpt hiervoor niet, want dat wordt weggevangen door de nieren. Pas op met Roosvicee Laxo gezien de hoeveelheid calorieen.

4. misa

misa Niet meer actief

Naast de gegeven tips rondom eten, kun je ook denken aan probiotica van bijvoorbeeld orthiflor.

5. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Inderdaad orthiflor door haar limonade of yoghurt. En anders gedroogde pruimen geven. 3 per dag of zo. Dat helpt hier altijd wel.

Komt vaker voor dat een kind een ander ritme krijgt in dat opzicht, kan natuurlijk ook met groei te maken hebben..de darmen groeien ook mee. Even opletten dat ze genoeg drinkt, appeldiksap helpt hier altijd...en of ze niet toevallig dingen eet die misschien veel zout bevatten.

Is er misschien een meer psychische oorzaak? Net naar de peuterspeelzaal oid of een andere verandering? Heeft het ooit pijn gedaan?

6. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb geen idee waardoor het komt. Ze had voorheen geen poepproblemen en er zijn, voor zover ik weet, geen dingen gebeurd die het misschien veroorzaken. Ze beweegt veel en eet veel vezels, alleen het water drinken lukt niet altijd even goed. Nu heb ik een heel leuk rietje gekocht en hiermee heeft ze de afgelopen 2 dagen flink wat extra water gedronken. Toevallig is ze nu net aan `t poepen, dus zit er in plaats van 4, 2 dagen tussen:).

7. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

En? gelukt? misschien komt het dan omdat het de laatste tijd (behalve nu) wat warmer is (geweest). Mijn zoontje heeft ook meer dorst nu en moet eerst 2 glazen drinken als hij uit school komt. Meer water en eventueel wat pruimen etc. Dan komt het vast goed. Scheutje olijfolie door het avondeten wil ook nog wel eens helpen.

Deel Deze Pagina