hoe stimuleer je een (net) 2 jarige peuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1981Mama, 11 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ha Ladies,

Binnenkort wordt mijn peutertje 2 jaar, en hij kan al best veel vind ik. Soms verbaas ik me zelfs, het zal allemaal normaal zijn, maar ik vind het knap. Hij gaat 3 dagen naar de creche en is 1 dag met een ouder neefje samen bij opa en oma. Dus zal daar ook eea aan stimulatie meekrijgen.

ik snap dat ze steeds meer kunnen (gelukkig), maar ik vroeg vandeweek tussen neus en lippen door hoe de mevrouw heet die hiernaast woont en toen kwam er heel enthousiast "Buurvrouw" uit. Dat had ik al nooit verwacht.

Alleen qua speelgoed weet ik niet zo goed waar ik hem nu het beste mee kan stimuleren. We hebben uiteraard wel boekjes en puzzels waarmee we kunnen spelen, maar verder speelt hij nog met hetzelfde speelgoed als een half jaar geleden? Het is wel een rauwdouwer, dus hij heeft 2 loopautos en 3 fietsen, om zijn energie kwijt te kunnen, maar daarmee stimuleer je de ontwikkeling niet echt (behalve dat we nog oefenen met trappen). Verder hebben we duplo (vooral nog gefrustreerd hierover) wat nu wel begint te komen, en speelt hij met autootjes, watertafel, keukentje, ballenboomapparaat en een hamerspeeltje. (onder andere)

Hebben jullie suggesties wat voor speelgoed ik kan aanschaffen voor de komende periode waar hij ook wat van kan leren?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Puzzels, eenvoudige spelletjes zoals lottino, domino of een spel van Nijntje. Nijntje verstoppertje is leuk (ook in andere varianten) en Nijntje bonte ballonnen.

Ik lees veel speelgoed wat leuk is met 2 jaar, maar ook nog steeds met 5.... ze spelen er dan alleen anders mee. Het is dus niet erg dat hij 'al' een half jaar met hetzelfde speelt. Mijn kinderen zijn 5 en ruim 2,5 en die spelen ook samen met de duplo en het keukentje. Maar beide op hun eigen manier.

Verder denk ik niet dat je hem 'speciaal moet stimuleren' meer dan je nu doet. Vooral omdat je zegt dat hij al best veel kan, blijkbaar ontwikkelt hij zich dus heel aardig ;)
    Met 3 dagen creche hoef je ook niet zo in te zitten over de stimulans van zijn ontwikkeling denk ik.

Ooohja en bijna vergeten, veel voorlezen/samen boekjes kijken/lezen!!

1981Mama vindt dit leuk.
  3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Waar uit merk je dat hij meer kan? Op welk vlak, dat is makkelijker meedenken.

Samen lezen is altijd goed, duplo eventueel voorbouwen en dan kan hij verder en onze uk leerde de kleuren door de blokjes dan vroeg hij welke kleur dat was, mini loco al kon onze uk dat wel maar ligt niet zijn interesse (leende we van de bieb) , bouwblokken, watermat is ook super leuk een mat waar je met een waterstift een tekening kan maken wanneer het droogt is kun je opnieuw beginnen, puzzels, Little people racebaan is ook erg leuk en hij vind vooral de auto's leuk. Nijntje verstoppertje of nijntje stoelendans.
    Knutselspullen voor de motoriek, dikke stiften of potloden, kleurboek van bijvoorbeeld dikkie dik, papier om te kunnen scheuren en plakken.

1981Mama vindt dit leuk.
  4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik zeg niet dat hij meer kan dan een gemiddeld kind van zijn leeftijd (ik vind hem gewoon knap en slim :) ). Maar soms verveelt hij zich ook, en is alleen tevreden als hij naar buiten mag, of als hij mag meekijken met wat mama en papa doen (bijv op t keukenblad zitten meekijken). Uiteraard spelen we ook samen met hem maar hij lijkt wel een beetje uitgekeken op het speelgoed wat hij al had, en is niet snel geboeid (behalve TV dat is magisch maar dat begrijp ik wel)

Zelfs de dierenpiano die ik uit de kast had getrokken, boeit hem 1x 5 minuten en daarna is het klaar (terwijl mijn leasekind hier heel lang mee gespeeld heeft bijv, maar ieder kind is anders)

Grietjenb vindt dit leuk.
  5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier vanaf 2 jaar playmobil gegeven. Zoon speelt er hele fantasie verhalen mee en het is super uitbreidbaar. Verder haba boomgaard spel,een dokter setje, kleien en metalen auto's. Nu met 2 jaar en 9 maanden vindt ie lego juniors geweldig.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Hahaha, misschien had hij grote interesse in iets dan maakt het makkelijker om wat te zoeken. Sommige kinderen kunnen al met playmobile en gewone lego spelen, dat zou je nog niet aan onze uk geven voor je het weet moet je in de weer met een pincet.

Soms is het echt super moeilijk om in te schatten of het een blijvend iets is of leuk voor 3 keer.
    Je hebt ook leuke sets voor klei van play doh. Bij de action hebben ze bijvoorbeeld een agent met allerlei attributen waar je klei voor nodig hebt.
    Bij de trekpleister hebben ze nu 50% korting op play klei town bijvoorbeeld de dierenwinkel en maak je van klei allerlei dieren, zag ook een emmertje en kon je cijfers maken van klei.

7. Mamingo

Mamingo Actief lid

4 jan 2017
    106
    1
    18
    NULL
    NULL
    Er zijn verschillende ontwikkelings gebieden. Ik ben geen expert dus je zou hier even op moeten zoeken. Ik noem even wat maar ik weet niet wat de juiste categorieën zijn.

- grove motoriek
    - fijne motoriek
    - sociaal/emotioneel
    - taal/spraak
    - samenspel
    - rollenspel

Je kunt dus juist kiezen voor vlakken waar hij zelf niet standaard voor kiest. Hij crost graag rond op z'n traktor. Dus kijk of je hem kunt stimuleren door samen een spelletje te spelen (fijne motoriek & samenspel/rollenspel/concentratie).
    [spellen van merk Haba zijn een absolute aanrader, staat ook altijd op de doos waarin ze kunnen ontwikkelen]

Zonder meteen wat aan te schaffen is een speelotheek een perfect medium! Vaak hebben zij speelgoed te leen - onderverdeeld in die verschillende categorieën. En kun je samen ontdekken wat in de smaak valt.

Ook de juf op de crèche zou je heel goed kunnen vragen. Wellicht speelt hij daar weer heel anders dan thuis.

Veel speelplezier samen!

8. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Wat in mij opkomt is dat jouw kleintje er misschien ook veel een heeft als hij gaat leren om zichzelf iets meer te vermaken. Maar misschien ben ik beïnvloed doordat ik dat herken bij mijn jongste. Dat is ook een echte rouwdouwer. Hij mag dus ook vaak naar buiten etc. Maar we proberen bewust niet altijd hem te vermaken. Dan loopt hij wat rond, gaat eens in de speelkamer kijken, neust even in de mand met boekjes etc. Hij is dus ook vaak maar kort met dingen bezig. Wat bij ons werkt is dat er verschillende dingen zijn die hij gewoon zelf kan pakken. De speelgoed bakken, elmofiets en de boekenmand. Ook moet ik eerlijk zeggen dat wij al veel speelgoed hebben voor de oudste. Wat de jongste daarvan leuk vind: de duplo (een beetje bouwen, maar vooral de diertjes), de little people en playmobiel (hij is ook bijna 2 dus mag daar pas sinds kort mee).
    Little people heb ik destijds gewoon heel goedkoop een flinke set van gehaald via marktplaats.
    Buiten hebben wij zo'n houten speelhuis met glijbaan en schommel. Dat vind hij ook heerlijk. Kan er lekker zelf opklimmen en vanaf glijden.

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Een houten treinbaan is ook leuk, kan je uitbreiden en net zo ingewikkeld maken als je wilt (met bruggen, veerboot, vuurtoren, etc. Wij kopen vaak accessoires die aansluiten op vakantie of iets dat haar interesseert. Ze speelt dan hele situaties na, en alle duplopoppetjes mogen ook meedoen.)

10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Knutselspullen, stickers plakken, (kinder)schaar en knippen maar, kleuren met wasco, met verf kliederen, en mee laten helpen in de keuken met een (bot/kinder) mes.

Mijn bijna 2 jarige speelt uren met auto's zowel binnen als buiten. En met duplo. Hij kan ondertussen zelf de blokjes op elkaar duwen en dat is ook erg leuk.
    Boekjes "lezen" is ook heel leuk.
    En alle buiten dingen. Samen op de fiets, naar de speeltuin, alles benoemen etc.

Treinbaan lukt nog niet zo goed, die sloopt hij te snel weer, wat frustrerend is.
    Ook playmobil of kleine lego is voor hem echt nog te veel gepriegel, te kleine dingen of gaan kapot en dan lukt het in elkaar zetten niet. Mijn 4 jarige kan er nu leuk mee spelen maar de 2 jarige echt nog niet.

Deel Deze Pagina