Vind het ook wel een moeilijke - vooral de oudste stelt vragen (waarom ik bv geen papa meer heb). Je legt het dan uit, en dan denk je dat het duidelijk was, maar dan krijg je nog van die rare vragen/opmerkingen. Zo stond onlangs de oudste op de trampoline te springen. Terwijl ze op en neer gaat, kijkt ze naar de lucht en roept, "Mama, waar zijn die dode mensen nu? Ik zie ze niet, maar ze gaan toch naar de hemel?". Euh... Of "hoe raken die mensen dan in de hemel?" En gisteren één van onze kippen begraven. Ze keken toe hoe ik de put maakte en terug dichtgooide. Ze legden een bloemetje en toen vroeg de jongste "Wanneer gaat de kip nu terug ademen?".
Dat eerste is feitelijk onjuist en dat laatste is voor een klein kind natuurlijk volstrekt niet te begrijpen...
Ik heb mijn kinderen niet verteld dat we sterren worden wanneer we dood gaan....we gaan naar de hemel, BIJ de sterren. Niemand wordt een sterretje, wolkje oid. Wanneer we dood zijn, zijn we dood. Niemand komt terug, dat is wat ik mijn kinderen leer. Dus ook niet als ster.....als we denken aan de mensen die er niet meer zijn, gaan we naar het graf of de plek waar t as verstrooid is. Het blijft hetzelfde alleen hebben wij ze verteld dat ze naar de hemel zijn....
Waar heb je t over? Doden vliegen met een raket naar de sterren?? Sorry maar dan lees je niet goed. Mijn kinderen geloven dat je naar de hemel gaat. Je bent dood, komt niet terug, je wordt geen ster, geen planeet.....mijn kinderen, jongste is vier, weten echt wel t verschil tussen planeten, sterren en de hemel qua dood zijn.... Raar hoe mensen lezen...
Zo zou ik het ook niet vertellen nee. Kinderen nemen alles heel letterlijk. Wij zijn nog niet in deze fase beland, onze dochter word volgende maand "pas" 2. We hebben een melkveebedrijf, en ja, daar gaat ook weleens een dier dood. Deze worden opgehaald maar liggen dan dus even buiten tot die vrachtwagen komt. We hebben haar verteld dat het dier dan "kapot" is, of "stuk". Hoe we er straks mee om gaan weet ik nog niet. Er zijn wel meer dingen die zij zal gaan zien waarbij wij op een peuternivo uitleg aan moeten gaan geven, zoals de geboorte van een kalfje of een stier die een koe dekt Maar wij gaan daar niet geheimzinnig over doen hoor, we houden haar ook niet weg uit de stal. Tenzij het echt niet voor kinderoogjes geschikt is natuurlijk, en dan heb ik het over de minder prettige dingen waar een veearts voor komt.
Mijn dochter was 3 toen de kat van de buren voor haar ogen werd doodgereden. Toen moesten we dus ook aan de bak... Hij zag er nog helemaal gaaf uit dus ze heeft hem van dichtbij bestudeerd. Hij reageerde niet meer, ze kon hem niet meer wakker maken en hij werd steeds kouder. We hebben hem bewaard totdat de buurvrouw thuis was zodat zij hem kon begraven. Het was een prima 'introductie'. En daarna paste ze héél goed op met oversteken. We hebben haar daarna ook verteld dat alle mensen dood gaan. Als je oud bent is je lichaam versleten en stopt je hartje ermee. En heel soms worden mensen ontzettend ziek of krijgen een ongeluk waardoor ze dood kunnen gaan. Ze weet dat mensen dan begraven worden. Maar ze heeft ook over de hemel gehoord, dat het daar heel erg mooi en fijn is. Ze heeft zelfs eens dood gewild zodat ze kon zien hoe de hemel eruit zag... Nadat ik heb uitgelegd dat ik dan heel erg verdrietig zou zijn omdat je vanuit de hemel nooit meer terug kon komen, heeft ze het er niet meer over gehad. Haar broertje van 2 jaar jonger lift gewoon mee op alles wat zijn zus weet en vertelt, best makkelijk!