Ervaringen Kentalis/Auris, taaltreintje & peutergroep

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by MamaTom, Feb 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaTom

MamaTom Actief lid

Jan 5, 2015
    197
    18
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb al een paar oude topics gevonden, maar vroeg me af of er ouders zijn die recente ervaringen met Kentalis of Auris hebben opgedaan.
    Zoontje moet ivm taalachterstand of naar Auris (door orthopedagoog aanbevolen) of naar Kentalis (door logopediste aanbevolen). Wie o wie heeft er recente ervaring mee?

Alvast bedankt, MamaTom

2. Englishwoman90

Englishwoman90 Niet meer actief

Mijn dochter is onlangs in onderzoek geweest bij Kentalis. Ze heeft een gehooronderzoek, een logepedisch en een psychologisch onderzoek moeten ondergaan. Aan de hand van de uitslagen hiervan brengt Kentalis een advies uit. Wat je verder met dit advies doet is aan jou. Onderzoek wordt gedaan door een logepediste en een orthopedagoog. Hele goede ervaringen met Kentalis! Voor mijn dochter bleek de taaltrein niet de juiste plek en kijken we nu uit naar een plaats op een kinderdagcentrum (op advies dus van Kentalis)

3. MamaTom

MamaTom Actief lid

Jan 5, 2015
    197
    18
    18
    NULL
    NULL
    Mag ik vragen hoe vaak je dochter er was, twee of vier keer per week? Weet je wat ze de hele dag hebben gedaan?

Onderzoek is al afgerond, gaat alleen om de vraag of het Auris of Kentalis wordt, wat beter bij ons zoontje past. En waar wij natuurlijk een goed gevoel bij hebben.

4. Englishwoman90

Ze heeft niet daadwerkelijk meegedraaid op de taaltrein. Het ging puur om een advies uit te brengen waar zij het beste naar toe zou kunnen gaan. Bij haar bleek het om een algehele achterstand te gaan, en niet alleen een taalachterstand dus. Daarom is de taaltrein geen geschikte plek voor haar. Maar alle onderzoeken zijn wel via Kentalis verlopen.

5. Englishwoman90

Ik ken wel een ander kindje dat naar de taaltrein gaat. Deze ouders zijn erg tevreden en kindje is echt vooruit gegaan in zijn spraak/taalontwikkeling. Mag je geen dagdeel komen kijken?

6. MamaTom

MamaTom Actief lid

Jan 5, 2015
    197
    18
    18
    NULL
    NULL
    Ja, we gaan 5 maart kijken. Maar ik zit er erg over in of dat wel het beste voor zoonlief is, of het teveel voor hem wordt, of de gewone psz voor drie of vier dagen misschien toch voldoende is voor zijn taalontwikkeling.

7. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

Jan 18, 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    #7 Alex1982, Feb 19, 2015
    Last edited: Feb 19, 2015
    Hier een slechthorende zoon en daardoor op een peutergroep om zijn taalontwikkeling te stimuleren en voor gehoortraining (geluiden zijn voor hem niet vanzelfsprekend en door gehoorapparaten kan hij niet goed horen waar het geluid vandaan komt). Om binnen te komen.een aantal testen moeten doen. Vanaf het begin positief geweest over auris. Behalve over de gehoortest die afname was echt verschrikkelijk. Maar dat laten wij nu via het Sophia lopen waar hij al bekend is vanaf drie maanden. Moet ook zeggen dat er daar verwend zijn met al die high tech apparatuur. Wij zijn gaan praten en gekeken waar wij goed bij voelen. Zoon maakt enorme sprongen mbt taalbegrip, articulatie en gebaren. Een keer week krijgen wij een a4 vel mee waarop staat in plaatjes wat ze heb behandeld op de groep zelf ( nu thema ziek zijn). Door de plaatjes kan zoon ook thuis duidelijk maken waar ze het over hebben gehad. Ook wij maken.foto's die hij meeneemt zodat hij het daar duidelijk kan maken. De werkwijze waar ze mee werken is hetzelfde als bij taalachterstand behalve de gehoortraining. Wij zijn erg tevreden en zoon gaat met veel plezier naar toe en dat is het belangrijkste! . Het was een dilemma om hem wel of niet te laten startte. (Was bang dat het te veel zou zijn, misschien een uitzondering en nog wel meer dingen). Il ben.blij dat ik ben gaan kijken want dat heeft mij/ons geholpen bij onze keuze! Succes!

8. Storm

Storm Niet meer actief

Ik kan een heel verhaal gaan typen, maar als je zoontje toegelaten zou worden, zou ik het gewoon doen. Het helpt hem zo en nee, 3 of 4 dagen peuterspeelzaal kan hem niet zo goed helpen als kentalis dat kan. Nog niet half. Kentalis is er voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. De psz kan kinderen die een kleine achterstand hebben of nog niet zo goed kunnen praten, prima helpen, maar een kind met echte taalproblemen is beter af op een behandelgroep en heeft daar de rest van zijn leven profijt van.
    Mijn zoontje heeft dan niet de peutergroep bezocht, maar is begonnen in groep 1 van cluster 2 onderwijs (kentalis) na een jaar 2 dagen MKD en 3 dagdelen psz.
    Hij is door de aanvraag voor de indicatie pas in groep 1 begonnen toen hij 4,5 was (april vorig jaar) en nu zit hij in groep 2, en mag hij gaan integreren in het regulier. Zijn taalachterstand van bijna een jaar heeft hij bijgetrokken. Het niet begrijpen van taal, het niet kunnen voeren van een gesprek, het niet snappen van vragen, het is geen issue meer.

9. marionneke1984

marionneke1984 Actief lid

Jul 5, 2009
    212
    6
    18
    Female
    Mijn zoontje zit 4 dagdelen bij Kentalis sinds 6 weken nu. Hij zit er echt op zijn plek. Hij heeft en taal en spraakachterstand maar precies wat hij heeft is nog niet bekend.
    Maar hij vindt het super daar en gaat er echt met plezier heen. Ook heeft hij al heel veel klanken en woordjes bijgeleerd.

Ik zou gewoon gaan kijken en je gevoel zegt wel of het goed zit of niet. succes!

10. dina88

dina88 Fanatiek lid

Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    John zit bij kentalis sinds de herfstvakantie, Hij gaat 2 dagen van kwart voor 9 tot 2 uur, in het begin waren het lange dagen, maar nu draait hij gewoon mee.
    Hij heeft ernstige spraakachterstand
    Hij ging eerst 4 dagen psz, nu 2 dagen kentalis en 2 dagdelen, wat een verschil zeg, bij kentalis zijn ze wel echt kundig en hij is heel erg vooruit gegaan, hier hebben ze 1x in de week 1 op 1 met de logopediste en maar meerdere keren samen in de kring logopediste spelletjes en oefeningen.

Auris ken ik niet

11. moedertjevan

moedertjevan Nieuw lid

Feb 20, 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    we hebben 2 kinderen op de Taaltrein (Kentalis) gehad en met beide was het een geweldige periode. Onze jongste is in december gestopt Hij had een ernstige achterstand en is nu op een gemiddeld niveau qua spraak en taal. Hij ging 2 dagdelen en binnen een korte tijd zag je hem op bloeien. Op de groep gaan ze op een heel laagdrempelige manier met de kinderen om en creƫren een voor een kind heel veilige omgeving, waardoor ons kind zich makkelijk ging 'geven' en openstellen. Eigenlijk merkt een kind helemaal niet dat hij aan het 'leren' is, zodat hij ook geen druk zal ervaren. Ze spelen de hele ochtend, er wordt alleen heel veel taal toe gevoegd en 'uitgelokt'.
    Ik zou zeggen, grijp die kans!
    Ze zijn daar zeer deskundig en zullen in grijpen als ze merken dat jou kind het (nog ) niet aankan of niet op zijn plek zit. Heel veel succes met jullie keuze....

12. MamaTom

MamaTom Actief lid

Jan 5, 2015
    197
    18
    18
    NULL
    NULL
    Hartelijk dank voor het delen van al die positieve ervaringen, helpt mij enorm bij het nemen van een beslissing. Nu dus nog even kijken of het 2 of 4 dagen worden, maar dat hoor ik dan nog. Nogmaals, hartelijk dank!

13. Josienp

Josienp Nieuw lid

Feb 20, 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons zoontje zit op de Taaltrein, hij gaat twee dagen per week en wat een vooruitgang heeft hij geboekt sinds hij de Taaltrein bezoekt. Hij gaat er met plezier naar toe en dat is toch wel het belangrijkst. Wij hebben geen moment spijt gehad van onze keuze. Het team is enthousiast en meedenkend en het belang van je kind staat voorop. Veel succes met kiezen.

14. PKT

PKT Nieuw lid

Mar 8, 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    #14 PKT, Mar 8, 2015
    Last edited: Mar 8, 2015
    Wij hebben ons 2de kindje nu ook op de Taaltrein zitten. Hij gaat 2 dagen van 9.00 tot 14.00 er naar toe. Mijn oudste is er ook heen geweest, toen was het aanbod ook 2 dagdelen maar van 9.00 tot 11.30. Gezien de ernst van mijn jongste kwam hij in aanmerking voor 4 dagdelen van 9.00tot 14.00. We hebben bij hem vanaf het begin dat we merkten dat hij ook TOS had, nooit getwijfeld naar welke psz hij zou gaan. Gezien we de ervaring hadden hebben we gelijk naar het audiologisch centrum van de Enkschool gebeld voor (het testen en snellere aanmelding Taaltrein) maar wel gekozen voor 2 dagdelen ipv 4. Dit is al het dubbele van wat onze oudste heeft ervaren en voor ons gevoel een goede keuze. We zijn na een schooljaar Taaltrein en 3 jaar Enkschool verder, nu zover dat ze naar het reguliere onderwijs mag :). Geen gebaren meer en volledige zinnen! Tot op de dag van vandaag geen moment spijt gehad dat ook de jongste de Taaltrein mag ervaren! Ze hebben de kennis in huis om met onze kinderen zodanig te communiceren zodat ze begrepen worden. En ze krijgen daar alle tools en aandacht die nodig zijn! En je merkt dat ze steeds meer en beter ook zelf een verhaaltje/woordjes kunnen vertellen. Dat was na ervaring met de oudste op de psz niet het geval!! De Taaltrein is zo'n warm bad met zoveel positieve groei effecten! Zelf zou ik iedere ouder aanraden om deze "kans" met beide handen aan te pakken zolang je merkt dat je kindje er veel gelukkiger van word!

Succes met het maken van de keuze die bij jullie kindje past.
    Patricia

Share This Page