kind in kou op de fiets 20km/dag

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door laravelk, 2 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    We wonen in de polder zonder auto op 10km van de stad. D. zit bij mij voorop de mountainbike. Dit is nog even zo, hij zal binnenkort wel achterop gaan (de boutjes van het achterzitje zijn eruit getrild) en ik zoek een aanhangfiets voor als hij naar school gaat (7km).

De kou is voor hem nauwelijks te harden, maar de fietskar op de onverlichte weg vind ik te gevaarlijk. Er zit dus weinig anders op dan hem goed in te pakken. Hij draagt nu een tweedelig skipak, wollen ondergoed, een col, muts, handschoenen en schoenen met wollen sokken maar geeft aan het nog steeds te koud te hebben en dan met name zijn handen en wangen. Ik zoek dus de warmste kinderwanten die er zijn en een goede bivakmuts die het gezicht zo goed mogelijk bedekt. Ook denk ik aan een eendelig skipak (de tweedelige die ik heb is niet zo best, gekregen) en zoek ik goede warme winterschoenen.

Wie heeft er tips?

Wat zijn go

2. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    O ja, en zeg maar niet dat het zielig is, op kou kun je je kleden en frisse lucht is gezond alleen moet je wel even weten welke kleding natuurlijk.

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Ik weet niet hoe groot hij is, maar is zon regentunnel niks? Dan zitten ze echt uit de wind, meer dan alleen met een windscherm

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm scapino heeft in ieder geval warme 1-delige skipakken.
    Maar ook 2-delige met zo'n hoge broek.
    Die gebruiken wij in Oostenrijk altijd en dochter heeft het altijd lekker warm.

Vervelende op de fiets is natuurlijk dat je stil zit en dan is het al snel toch wel erg koud.
    Wat betreft de wsntjes helpt het ook als je er een oude krant of plastic zakje in doet. Dan kan de wind er niet door.
    (Geleerd van de pizza-bezorgers toen ik in de pizzeria werkte. Die rijden allemaal met plastic in hun handschoenen en gewone schoenen als het koud is)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nee helemaal niet zielig...je kunt je er wel op kleden.

Ja inderdaad een 1 delig skipak doen
    Bivakmuts moet je even opzoeken bij een goede sportzaak

Wol alleen is helemaal niet zo warm als iedereen denkt. Je moet een mix van wol en synthetisch doen. Dat is veel warmer.

Een enkel wollen jas is ook niet zo warm.

Verder moet je laage op laage kleden. Dus een hemd..dan shirt, dan een trui, dan een fleece vest en dan het skipak
    Aan de benen eerst ook een maillot, dan de broek en dan de skibroek ( het pak dus)
    Dan over de maillot de wollen sokken en dan snowboots

6. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien van die gel handverwarmers in de wanten stoppen. Blijven de handjes lekker warm. En creme op de wangen smeren tegen de schrale kou?

7. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Die plastic zakjes gaan we proberen!

Bosi, lang wollen ondergoed is hier de eerste laag, dan komt de gewone kleding en daaroverheen dus een pak.

Scapino is goed? Die eendlige hebben ze niet meer in 104 of 110 geloof ik he, qua tocht lijkt me dat het prettigste. Iemand die weet hoe die eendelige van de H en M zijn?

8. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.324
    673
    113
    Utrecht
    Bij Babywalz verkopen ze veel winterkleding en winteraccessoires, zoals bivakmutsen en verschillende wanten. Ik weet niet hoe oud je kindje is?
    Verder inderdaad zoveel mogelijk proberen om je kindje uit de wind te houden. Laagjeskleding is sowieso het warmst. Thermo-onderzoek oid. Fleecekleding is ook warm (zoals een trui of vest). Verder zijn er ook warmtepatronen voor in de schoenen en wanten geloof ik.

9. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik doe bij echte kou (mijn kinderen moeten ook flinke stukken fietsen/achterop de fiets) een wollen shirt met korte mouwen, daarover een wollen shirt met lange mouwen en daar nog over een katoenen trui. Dan een winddichte jas (kan ook van gekookte wol zijn). Onderlijf, een wollen legging met daarover een normale broek en wollen beenwarmers erover tot over de knieen. 2 Paar sokken en snowboots.
    In het gezicht een wolle bivakmuts (niet heel dik) met daaroverheen een normale muts zodat de oren 2 keer bedekt zijn. En een sjaal uiteraard, zodat er via de nek en keel geen wind binnenkomt.
    Als het regent doe ik ipv de wollen beenwarmers, een skibroek over de wollen legging en de gewone broek.
    Handschoenen hebben we van de sportzaak, water- en winddicht en extra gevoerd.

Hier hoor ik nooit klachten :).

10. misa

misa Niet meer actief

Je hebt van bobike een soort voetenzak voor het (voor?)zitje. Misschien is dat wat? En verder snowboots en wollen sokken?
    Misschien voor vertrek het gezicht met vaseline insmeren?

Ik denk trouwens dat voorop met een schermpje warmer is dan achterop.

11. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Kan het niet zijn dat hij teveel kleren aan heeft?

Dit heb ik zelf namelijk nog niet aan op wintersport waar het wel eens -17graden was. Nu weet ik dat er een verschil is gezien hij stil op de fiets zit, maar volgens mij is het hier nog niet eens onder 0 geweest.

Goed ondergoed, warme kleren en een skipak zouden toch eigenlijk wel voldoende moeten zijn. Goede schoenen en wanten zijn ook van belang, want als die koud zijn kun je zoveel lagen aan doen als je wil maar dan blijf je het koud houden.

12. misa

misa Niet meer actief

Fleecekleding is alleen warm als je niet zweet. Want het ventileert niet goed en dus wordt het zweet dan koud en jij dus ook. Eerder voor wol of themo ondergoed gaan
    Bivakmuts is ook nog een idee..!

13. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.324
    673
    113
    Utrecht
    Hihi, Misa, je hebt helemaal gelijk over fleece. Het kan heel warm zijn en inderdaad te warm zodat je gaat zweten waardoor je inderdaad weer afkoelt.
    Dus....schrap de fleecekleding maar;).

14. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Als ik bij echte vrieskou naar buiten ga zorg ik er voor dat wanten op de verwarming hebben gelegen en de laarzen er onder hebben gestaan. Dan hoeft het lichaam die dingen niet zelf meer op te warmen. Bij super vrieskou ook kledingstukken voorverwarmd.

Bij snijdende kou op de fiets misschien een skibril? Dan snijdt de wind niet zo in de ogen.

15. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Toevallig laatst moeten zoeken voor t werk. 1 deling pakken in grote maten kosten rond de 100 euro. Je gaat dan al echt zoeken voor een goed ski pak voor die maten.

Die warmte gel dingen is wel een goede tip idd

16. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik vind het ook niet zielig hoor.
    Achterop zal het warmer zijn dan voorop. Kun je haken? Dan kun je zelf een goede bivakmuts haken. Het is makkelijk te leren ook.

Ipv van een aanhang fiets (op een onverlichte weg) is het fietsplankje misschien een optie: Vervoer uw kind veilig met het fietsplankje - fietsplankje.nl
    Deze hebben wij, ben er ontzettend tevreden over en is heel veilig!

17. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Gevoel temperatuur is hier nu -5!!!

Dat is dan nog in de wijk, op het platteland waait het harder en is het nog kouder!

Ik deed vroeger altijd een regen broek over mijn gewone broek, werkte super.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik moest ook denken aan regenkleding - zodat je een winddichte bovenlaag hebt.

19. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Bij de Lidl hebben ze nu veel ski kleding in de aanbieding. Ook speciale ski handschoenen en snowboots e.d.

Ik zou inderdaad de wangen/gezicht lekker invetten met vaseline. En toch zo snel mogelijk achterop regelen? Dan vang jij al weer de meeste wind op. Anders wellicht nog een grote poncho die je volledig over hem en het zitje heen kan doen?

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb voor zowel het voor als achterzitje een winterset van deryan en 1 van bobike. Hier zitten ze met de benen in. Lekker warm. En er zit een regencape aan vast. Verder voorop achter een windscherm.
    Maar eerlijk? In jouw geval zou ik toch voor de fietskar kiezen. Dan zit hij helemaal uit wind en regen. Een fietskar is helemaal niet slecht zichtbaar. Hij is iig beter zichtbaar dan de achterkant van een fietsl kans is groter dat ze van je fiets afrijden dan met de fietskar erachter. Goede duidelijke lampen op de fietskar bevestigen en klaar. Alleen de reflectoren zijn niet duidelijk genoeg.
    En als je een fietskar al niet zichtbaar genoeg vind dan zou ik zeker niet aan een aanhangfiets beginnen. Die zijn nog minder goed zichtbaar. In een fietskar zitten ze vast. Mocht die aangereden worden of omklappen dan zit je kind nog enigzins beschermd. Met fiets zijn ze veel minder beschermd.

Deel Deze Pagina