mijn kleine meid van bijna 3,5 is de laatste tijd vroeg wakker .En dan eigenlijk veels te vroeg (5 uur en soms eerder) Ze wil niet meer slapen maar loopt continu te gapen met als gevolg dat ze rond 8 a 9 uur sochtends erg moe is en weer wil slapen. de oppas laat haar dan niet slapen. Ik heb aangegeven dat ik ook niet wil dat ze dan gaat slapen anders draait ze alles om straks. Nu gebeurt het wel is dat ze dan rond 1100 tijdens het spelen zo omvalt van de slaap. Ze gaat meestal tusen 1930 en 1945 naar bed. Heb haar al is later op bed gelegd maar helpt ook niet. Ik heb ook al een slaaptrainer gekocht, maar werkt ook niet. Uiteraard ook gezegd dat het nacht is en dat iedereen nog slaapt en dat zij ook moet slapen. Maar helpt ook niet. Ze wordt dan erg boos en begint dan te stampvoeten en te krijsen. Heeft iemand nog tips voor mij die ik kan proberen? Vroeg wakker is oké maar 5 uur of eerder is toch een beetje te. Normaal sliep ze altijd tot een uur 8. Middagslaapje heb ik al geschrapt.
Misschien juist wat vroeger naar bed doen, op het gemakje nog een verhaaltje coor het slapen gaan, de dag bespreken Heeft ze het niet koud snachts? Verder zou ik echt niet om 5 uur opstaan.. dan maar stampvoeten en krijsen... Door stampvoeten en krijsen zou je niet je zin moeten krijgen. Maar goed dat zou ik dus pas doen als je zeker weet dat ze het niet koud heeft of andere ongemakken.
3,5 is een lastige leeftijd... Heeft ze genoeg mentale en fysieke uitdaging overdag? Later naar bed doen zou ik ook niet doen. Wat Biny zegt, misschien juist wat eerder naar bed brengen. En kijken of ze het idd niet koud heeft. En wellicht aan een beloningssysteem denken?
Ze is soms wel haar dekentje kwijt als ik savonds even ga kijken. Misschien beter in stoppen dat haar deken goed vast ligt.
Of ze genoeg uitdaging heeft daar twijfel ik aan. Ze wil super graag naar school en dingen leren zegt ze. Ze zit 4 dagen bij gastouder maar heeft niet elke dag iemand om mee te spelen. Wij denken er aan om haar 1 dag op kdv te zetten. Maar zal ze dan niet vroeger wakker zijn als ik haar om 7 uur naar bed breng?
Ik zou toch wel duidelijk maken dat 05.00 midden in de nacht is en dat ze op haar kop kan gaan staan en drama schoppen, maar dag ze in bed blijft. Is misschien even een paar dagen afzien, maar daarna gaat het vast beter.
Ik merkte het aan mijn dochter. Die was ook echt toe aan school. Rommelig slapen, vroeg wakker. Overdag juist moe, ook vanwege een gebrek aan uitdaging (blijkt nu achteraf). Ze gaat nu 4 weken naar school en slaapt als een roosje. Dus hoe dan ook, over een half jaar gaat het beter . Je zou het eens kunnen proberen, tussen 19.00 en 19.30 uur in bed. En verder goede afspraken proberen te maken. En waar mogelijk, lekker veel fysieke dingen met haar doen! Dat ze haar energie goed kwijt kan, en lekker moe wordt.
zo zou ik het ook doen. hoe lang heb je de slaaptrainer geprobeerd? dochter had een lampje op een tijdschakelaar en dat werkte hier gelukkig voldoende. stampvoeten en krijsen om haar zin te krijgen leert ze sneller aan dan af en als het nu werkt zal het voor andere dingen ook vast wel werken. dat zou ik dus compleet negeren
Volhouden! En dan bedoel ik met bijv. de slaaptrainer. 05.00 uur is slaaptijd en echt geen tijd om op te staan. Onze dochter is ook een tijd heel vroeg wakker geworden. Toen een slaaptrainer (zo'n schaap met van die ogen die open gaan als ze op mogen staan) aangeschaft en na laaaaaaang volhouden werkt het nu echt.
Vaak slapen kinderen die te laat naar bed gaan minder. Straffen werkt niet, je dochter kiest er niet voor de lol voor om zo vroeg wakker te worden en dan in de ochtend doodmoe te zijn. Ze is 3,5. Probeer haar structureel om 18:30/19:00 in bed te hebben. Eet bijvoorbeeld om 17:00/17:30, speel even samen, laat haar rustig in bad spelen met wat lavendelolie erin en lees dan in bed een boekje. Ik gok dat vroeger slapen effect gaat hebben.
Eerder naar bed inderdaad. Bij kinderen geldt, de langer ze slapen de beter (dieper) ze gaan slapen (heeft met het doorlopen van verschillende slaapcycli te maken) dus laat naar bed in de hoop dat ze later wakker worden gaat in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet op. Daarbij terug naar bed brengen inderdaad en heel rustig zeggen: het is nog geen tijd om op te staan. Verder niet in discussie gaan.
dit denk ik ook, wil daaraan toevoegen dat je haar duidelijk moet maken dat 5.00 uur midden in de nacht is en daar zelf ook naar handelen. Misschien wordt ze wakker omdat ze gedroomd heeft of zich om een andere reden niet prettig voelt, misschien haar bij je nemen?? Hier viel onze zoon dan binnen een minuut weer in slaap.