Kleuter 4 jaar, niet zindelijk, ervaringen gezocht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zoe123, 30 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Hopelijk zijn er moeders die wat ervaringen met mij kunnen delen...

Zoon is net 4 geworden. Na de zomervakantie gaat hij naar school.
    Althans...dat is de bedoeling. Want, hij is niet zindelijk. Wel plaszindelijk, dat gaat top, ook in de nacht, ik denk dat hij binnenkort zonder luier kan.
    Echter, de poeperij, we schieten niet op.
    Nu sinds januari echt bezig er mee.
    De basistips....we hebben echt alles uit de kast gehaald. Ik ga het ook niet herhalen, we weten het allemaal.

De afgelopen 6 weken is het of ophouden of gewoon in zijn broek poepen.
    Het is ook niet dat hij daar mee zit of zo. Hij loopt er gewoon vrolijk mee verder..

Gisteren bij het cb geweest (voor de verlate oogtest). Gesprek gehad met de arts. De conclusie is, dat zoon een kleine ontwikkelingsachterstand heeft.
    Hij zit nog steeds in de NEE fase, en reageert behoorlijk primair qua gedrag.
    Dingen beredeneren werkt vaak niet, schreeuwen is vaak zijn eerste reactie.
    Soms vervalt hij in baby-gedrag (baby praat, veel op schoot willen). Maar, voor alle duidelijkheid, hij kan zichzelf prima verwoorden als hij dat wil. En hij weet heel goed hoe en wat. Hij zit een beetje op de wip om het zo te zeggen.
    Neigen naar een grote jongen worden,maar dit eigenlijk nog niet willen.
    Wat hij NIET wil, is op de wc poepen. Hij raakt volledig in de paniek. Het potje, daar wil hij wel op zitten, maar een poep doen.....nou nee. Ook het feit dat hij na de vakantie naar de basisschool gaat, maakt hem heel boos. Zijn zussen stonden allebei al maanden te trappelen van ongeduld, dus dit is weer een hele andere invalshoek.

Ik heb nu via de jeugdverpleegkundige info gekregen van een kinderfysiotherapeut, die ga ik vanmiddag even bellen.
    Want ik heb nog 6,5 week, en dan is het toch echt zo ver!
    ZIjn er hier mama's die in de zelfde situatie hebben gezeten, en wat zijn jullie ervaringen?
    Ik weet het even niet meer..

2. penseel

penseel Niet meer actief

Iemand die ik kende knipte een gat door de luier.

En deed deze aan tijdens het poep moment.

Klinkt vreemd maar het werkte wel.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ja haha vreemd inderdaad maar ja als het werkt....
    ik heb het ook geprobeerd!
    Helaas, werkte niet...;)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een kindje van mijn nicht was dan wel zindelijk, maar poepte nooit op school, hield het op tot thuis. Is dat een optie of zal hij dan wel in zijn broek poepen op school?

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    De eerste periode gaat hij alleen de ochtend naar school (dat is het beleid hier).
    De kans is dus groot dat hij inderdaad gaat ophouden. Wat ook niet echt wenselijk is eigenlijk.Maar goed..
    Maar ja, ondertussen moet er wel wat gebeuren.Want zodra het lekker loopt, gaat hij wel de hele dag....

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee dus over het daadwerkelijke poepen heb ik geen tips. Ws kan de fysio daar veel beter bij helpen.

Qua school zou je kunnen afspreken dat hij voorlopig alleen de ochtenden gaat. Het is zo te overzien voor hem en zeker wat betreft het zindelijk zijn is de druk eraf. Hij houdt het dan de ochtend op ws en kan dan s middags thuis.

Zo ga je voorlopig door met het potje. Mijn oudste heeft het eerste schooljaar helemaal niet gepoept op school...terwijl ze al vanaf haar 2,5 plas en poepzindelijk was. Maar ergens anders ging gewoon niet. Ze poepte tussen de middag thuis of na school.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ow haha zie nu je reactie pas

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    :D

Weet je wat het is, ik krijg ook reacties (o.a.schoonouders en de gastouder is ook niet blij) die niet leuk zijn. Dat ik maar gewoon hem moet laten lopen in zijn poep, hem moet dwingen (is goed schoonvaders, kom jij even langs dan?), dat is toch raar, hij is al 4, dan laat je hem gewoon maar zitten op de pot tot hij poept (ook gedaan, hij zit zo 30 minuten en er gebeurd...niet!)

Ik ben ook al een paar keer echt boos geworden maar ik merk dat dit gewoon echt he le maal niets uithaald. :cool:

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja wenselijk misschien niet maar denk dat meer mensen dat doen. Volgens mij zijn er hier collega's die alleen thuis poepen ;). En dat kindje van mijn nicht dus. Weet niet of dat nog steeds zo is maar met 4,5 jaar in ieder geval wel. Ze wilde dat ik haar billen afveegde (thuis) en ik zei, kan je dat zelf niet? Nee zei ze. En ik vroeg, hoe doe je dat dan op school? Niet :). Ik was wel verbaasd, maar goed, voor sommigen werkt dit dus wel ;)

10. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    onze dochter is zindelijk poep en plas en kan ook zelf vegen maar poepen doet ze echt pas thuis.

11. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    tja,
    Wij hadden hetzelfde probleem.
    Angst om op het toilet te poepen en ophouden en vervolgens dan tussendoor even snel 1 harde keutel.
    Schoolgaan liet hij hetzelfde gedrag zien.
    Door huisarts werden we niet seriwus genomen in de zin van je zult zien da het beter gaat als hij noaar school gaat.
    Daarbij moet je bij ons op school hem komen verschonen.

We hebeen hem dus naar school laten gaan maar het drama werd alleen maar groter.

Wij hebben hulp gezocht van een kinderbekkenbodemfysio. Dit in combinatie heeft geholpen en stoppen met school. Absoluut geen druk zetten dan wordt het alleen maar erger.

Mijn advies zou dus zijn: niet naar school en hulp zoeken bij een bekkenbodemfysio specifiek voor kinderen

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    School mag met 4 maar moet pas met 5. Ik vind bovenstaande tip dus wel waardevol. Hier overigens ook eerst ochtenden. En dochter poept niet op school. 1x gedaan toen ze buikpijn had, dan poept ze in dr broek. Verdrietig en vies maar mama komt het dan wel schoonmaken, in nood....

13. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn zoon ging met luier aan naar school. Bij poepluier werd ik gebeld om hem te verschonen maar dit is nooit voor gekomen. Gelukkig is zl sinds een paar maanden zindelijk

14. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn dochter durfde echt niet op WC. Ze poepte dan ook niet op school, ze wachtte tot ze in de avond een luier aan kreeg voor de nacht, die ze dan nog voor ze in bed lag vol poepte.
    Ze had geen last van buikpijn en was soepele ontlasting, dus tja... ik heb het maar zo gelaten.

Op een dag moest ze heeeeeeeeel nodig toen ze onder douche stond en had ze maar 2 keuzes, poepen in douche of op potje (in badkamer). Krijsend, in paniek op het potje gaan zitten, poepje liet zich niet tegen houden. Toen bleek het poepen op potje toch best mee te vallen ;) en wij waren heel enthousiast. Toen was ze de drempel over en is op eigen initiatief op WC gaan poepen. Toen was ze 4,5 jaar.

Veel succes!
    (ik vond het hele zindelijkheids-ding een stuk lastiger dan het leek... ;))

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is toch niet zo'n drama dat hij niet wil poepen op school? Ik ken massa's mensen die nooit op een vreemde plek gaan. Zolang hij plast , lijkt het me toch niet echt een probleem? Of wel?

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Oh, nee ik doe dat ook niet bij andere mensen thuis! Als ik uit logeren ga dan ga ik thuis weer naar de wc. Op vakantie is het even "drama" op de wc maar dan moet ik wel.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw

Dat zou niet zo'n punt zijn inderdaad maar....

Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest, hij wil helemaal niet poepen!
    Niet op een potje, niet op de wc.
    Behalve in de luier...

Oh edit, je reageert op iemand anders :D

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee dat is inderdaad lastig. Geen ervaring, dus geen tips.

Ik reageerde inderdaad vooral op het 'thuishouden van school'. Maar hij moet ooit wel gaan natuurlijk :)

19. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Waarom kan hij dan niet na school in zijn luier poepen? zoals ons zoontje dat doet? Die van ons doet het wel sinds 3 maanden op de wc, in een luier maar dat is al heel wat. Liever daar dan achter het gordijn te stinken.

Ik zat er ook over in toen hij naar school moest maar nooit een probleem daar. Hij houd het op en doet het thuis na het avondeten. Komt wel goed hoor. Anders naar plas/poep poli in ziekenhuis of fysio inderdaad. Maar denk meer dat het gewoon een angst is die veel kinderen hebben.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw

Dat zou inderdaad geen punt zijn, ware het niet dat hij ook
    regelmatig in zijn broek poept..Ook dat boeit hem niet.
    Hij speelt gerust verder alsof er niets aan de hand is.

Morgen belt de fysio mij terug. Ik ben benieuwd!

Deel Deze Pagina