Ik snee het ook altijd door 2en totdat ik 1 maand geleden op Facebook een verhaal voorbij zag komen over een Engelse jongentje die bijna in een druif gestikt was. Gelukkig kreeg zijn oma de druif eruit en waarschuwde zijn moeder dus om druif, tomaatjes, knakworstjes enz in vieren te snijden.
Dat is het punt; bij dingen die wat zacht zijn en rond, zoals bv een druif, knakworst en klein tomaatje, ga je het met een heimlich niet redden. Die dingen sluiten de luchtpijp af als een kurk, en omdat ze dus wat meegeven, krijg je ze er niet uitgedrukt met een heimlich-greep. Een hard snoepje floept er dan meestal gewoon weer uit, een meegevend druifje véél lastiger. Daarom gewoon druifjes en tomaatjes in vieren, kleine moeite. De kans dat het mis gaat, is niet groot, maar met een kleine handeling verklein je die kleine kans tot nihil. Dus gewoon doen!
Ik doe het ook altijd! Stikken is doodsoorzaak nummer 1 bij kindjes onder de 3, voornamelijk in druiven en cherrytomaatjes.
In een vorig topic bleek het volgens mij echt een heel klein aantal te zijn (gelukkig!) en helemaal niet doodsoorzaak nr 1 door het stikken in tomaatjes ed. MAAR dat neemt niet weg dat ieder kind er een teveel is!
Nee maar bij zo'n cursus leren ze je onder andere de Heimlich. Dus niet alleen maar de Heimlich Er word je geleerd hoe je je kind/baby omdraaid met z'n gezicht in je handen en andersom (op z'n buikje dus) en dan met best wel kracht tussen die schouderbladen slaan. Kind/baby is dus onderste boven zowat en door de zwaartekracht mep je die druif eruit. Dit zijn degelijk dingen die je als ouder kunt doen alvorens de ambulance er is en kun je wel degelijk je kind mee redden...
De Heimlich was het allang te laat voor als de ambulance er is. Dat zeg ik dus, de Heimlich is meer voor nog in de thuissituatie als de ambu aanrijdend is . En borstcompressies is de optie als het kind al bewusteloos is, dan geen Heimlich meer. En de Heimlich bij een slachtoffer die buiten bewustzijn is en volwassen krijg je nooit voor elkaar, das veel te zwaar. Een volwassen persoon til je niet zomaar op...
Nee, een grote kerel heimlich je niet meer als hij bewusteloos is. Dan probeer je borstcompressies (hoofd opzij draaien!) Maar bij een kind zal het vaak nog wel lukken. En is voor ouders misschien minder heftig als volgende poging dan borstcompressies. Dan loop je toch het risicovol dat sommige mensen te voorzichtig doen. (Hoewel je in paniek misschien juist wel genoeg kracht zet... Zal voor iedereen anders zijn.)
Ik heb altijd gehoord dat als het er niet uitkomt je met een pen of mes een snee in de luchtpijp moet zetten. Onderaan je hals begin borstkast, onder de Adam/Eva appel tussen die 2 botjes in. Dan schijn je vaak verder dan het opstakel te zitten en kan je kind via dat gat ademen. Eventueel een rietje erin zetten. Dat zou ik dus doen. Alles om m'n kind te redden. Maar waarom doet de ambu dat dan niet? In 4en wist ik niet. Gaat vanaf nu gebeuren! Deed wel altijd in de lengte doormidden. Ik doe dit nu nog steeds bij 3 jarige. Ken ook een jongen van 5 die door een druif is overleden.
Dat opensnijden van de luchtpijp zie je wel eens in series en films. Dan moet je wel weten waar de blokkade zit. Als die namelijk daaronder zit, heeft het natuurlijk geen zin. En maak je een vervolg (be)handeling natuurlijk moeilijker. Ik zou daar dus wel drie keer over nadenken. Misschien als ik zou weten dat er geen professionele medische hulpverleners gaan komen en ik al het andere al had geprobeerd. Maar in die situatie kom je in NL niet gauw, dat er echt niemand bereikbaar is.