Potverdorie. In de drukte van de avond zet ik het eten op tafel, draai me om en zie zoonlief van zijn ikeakrukje met ombouw (activity tower) stappen zoals hij dat 100 keer per dag doet. Maar nu liet hij ineens zijn handen los waardoor hij achterover van de eerste tree naar beneden viel. Op de keukenvloer dus. Op zijn hoofd dus . Ik gilde zo hard dat manlief er zo hard van schrok dat hij er van moest huilen. Zoonlief huilde ook meteen heel hard. Gelukkig, zeggen ze dan. Maar god wat zielig. En ik voel me natuurlijk ook super schuldig. Voordat dit gebeurde zei zl al dat hij naar bed wou. Krulde zich al op de bank om te gaan 'sape'. Logisch, want 's middags slapen lukt hier niet meer, terwijl hij het wel nodig zou hebben. Ook was hij vanochtend al om 05:30 wakker. Maar toen gebeurde dit dus. En hij zei weer dat hij naar bed wou tussen het huilen door. Ook keek hij me wel aan en reageerde op mijn vragen met duidelijk antwoord. Toen we naar boven gingen en ik hem in bed legde krulde hij gelijk op zijn zij en ging slapen. Niet heel gek na een korte nacht, een bezige dag en een energievretende huilbui mijn inziens. Het lijkt me niet dat hij pijn heeft. Ook toen ik het hem vroeg zei hij nee. Maar eten werd dus niks meer. Fles ook niet. Ik heb wel de huisartsenpost gebeld en ik kon gelukkig op alle vragen antwoorden dat dat niet aan de orde was (geen vocht uit oor, geen zichtbare bult, niet suffig, niet misselijk, niet overgeven). Maar zoals ik verwacht had kregen we wel een wekadvies. Elk uur de eerst 6 uur en daarna om de 2 uur de hele nacht door . Wat moet ik me hier eigenlijk bij voorstellen? Als ik zl over een uur wakker moet krijgen, lukt dat met een trommel nog niet. Hij slaapt meteen zo vast dat hij zelfs niet wakker wordt van boren in de muur door de buren (gisteren ondervonden). Stel dat hij wel reageert op mijn poging hem wakker te maken, maar direct weer omdraait en in slaap valt. Is dit dan genoeg? We zijn van plan om hem vannacht bij ons te leggen. Voelt veiliger. Wie heeft dit ook eens meegemaakt en hoe ging het wekken? Oh, en thanks voor het lezen van mijn verhaal.
Meerdere malen een wekadvies gekregen hier Echt wakker hoeft niet, het is meer dat je even ziet dat ze een reactie geven (en niet in een diepe coma liggen) We checken dan idd ook even met een lampje rond oren/mond op bijzonderheden.
Wij hebben het een paar maanden geleden mee gemaakt. Onze zoon was vijf seconden buiten bewustzijn en gaf later ook over. Wij moesten dus wel naar het ziekenhuis. Ondertussen ging het weer helemaal prima met hem, maar hij werd toch een nacht opgenomen. De arts daar gaf aan dat het protocol is veranderd en dat ze geen wekadvies meer geven aan ouders, omdat dit of niet goed genoeg gedaan wordt door ouders, of wanneer het wel juist wordt gedaan de signalen niet goed worden gezien. Of wanneer de signalen wel worden opgemerkt, dan zijn ouders te ver van het ziekenhuis. Hij werd in het ziekenhuis wel om het uur en later in de nacht om de twee uur gewekt. De verpleegkundige keek telkens met een lichtje naar zijn pupillen en nam zijn bloeddruk en zijn temperatuur op. Ik zou hem in ieder geval bij je in bed nemen ja en proberen in zijn oogjes te kijken naar zijn pupillen. Voel je niet rot, zo'n ongelukje zit in een klein hoekje en het kan iedereen overkomen. Heel veel succes vannacht.
Bedankt Tara, ook verschrikkelijk wat jij hebt meegemaakt met je kleintje zeg.. Is het allemaal goed gekomen? En wat je schrijft over pupillen. Waar moet ik dan naar kijken. Of ze wel reageren op licht? Kleiner worden dus?
Ja, gelukkig is het allemaal goed gekomen, maar ook wij zijn ons toen kapot geschrokken. En ik had me helemaal op dat wekadvies ingesteld, dus het was voor ons toen behoorlijk schrikken dat we de nacht moesten blijven. Ja, ik denk dat ze daar inderdaad naar keek. Met een lichtje scheen ze in zijn ogen en keek naar de reactie van de pupillen. Hij werd hier trouwens ook niet echt wakker van, maar reageerde wel heel nukkig, zo van "laat me slapen". Die reactie was volgens haar goed.
Het protocol wekadvies is veranderd maar ik heb het niet zo op protocollen. Ik werk zelf in een huisartsenpraktijk en wij hanteren nog steeds het wekadvies. Het zal je maar gebeuren. Kind gaat om zeven uur slapen en wordt de volgende morgen niet meer wakker. Onze oudste zoon heeft begin dit jaar een hersenschudding gehad. Flinke botsing met overlopertje op schoolplein en daarbij buiten bewustzijn geweest en wij kregen zeker in dit geval het wekadvies. Ik schrok me rot toen ze van school belden dat ik direct moest komen en dat die door een arts moest worden gezien. Ik krijg altijd de kriebels van die harde botsingen die ze maken met dat hoofd.
Nou, de nacht is weer voorbij. Gelukkig werd er vanochtend weer een vrolijk aapje wakker naast me. Ik ben gisteravond zelf al om 21:00 (geloof ik) gaan slapen, gelukkig maar, want meneer werd om 05:00 wakker vanochtend. In de avond regelmatig gewekt en na 21:00 door mijn man. En om 00:00 bij ons gelegd. Dat voelde toch veiliger. Heel geinig, we maakten hem wakker:"Lieverd, mag mama je even wakker maken?". Ik hoorde een flinke zucht gevolgd door een frons, kreun en: "Neeeej". En inderdaad, gelukkig is het goed gegaan, je moet er niet aan denken als... Nu moet ik me geestelijk en lichamelijk voorbereiden op de drukste week van het jaar op mijn werk. Komen die dingen altijd lekker uit he? Koffie is mijn vriend. Bedankt dat jullie naar me wilden 'luisteren'.
Wat goed dat het goed afgelopen is! Hier een zoontje dat meerdere malen zo gevallen is. Verschillende dokters gaven verschillende adviezen: Eentje zegt wekken om de 3 uur, de andere zegt hoeft niet, is achterhaald. Wel zeiden ze allemaal dat een bult net goed was, omdat het dan wil zeggen dat het uitwendig is en dat er dan minder kans is op een hersenschudding of barst in de schedel. Ik heb zelf de eerste keren de wekker rond 1u 's nachts gezet en verder nooit gewekt, gewoon zien of hij nog ademt etc.