Onze zoon heeft hele periodes dat ie het ineens niet leuk vindt/wilt en weigert. Vanaf het moment dat ie echt zindelijk begon te worden vond ik dat dan ook heel lastig want ik wilde geen (letterlijk ) gezeik meer na er al 1,5 jaar in meer of mindere mate mee bezig te zijn geweest. Heb toen de afspraak geïntroduceerd dat ie in ieder geval na de lunch en na het avondeten gaat. Dat gaat eigenlijk vrijwel altijd goed. Ik vond het nog wel superlastig dat ie dan ook niet wilde vóórdat we ergens naartoe gingen. "Dwingen" werkte echter ook niet. Wat hier juist goed werkte was het tegenovergestelde: de regie bij hem laten.
Onze dochter vraagt regelmatig om op het potje te gaan, dan zit ze erop en roept ze binnen een seconde "KLAAR!" (zonder dus ook maar iets gedaan te hebben) of ze gaat zitten en doet een plasgeluid na ("psssstttt") en roept dan klaar. Ze heeft 1 keer een paar druppeltjes op het potje geplast en daarna niets meer. Ook in de douche wil ze altijd plassen als de luier dus uit is, wordt regelmatig na een hele nacht droog wakker, maar toch is ze er nog niet klaar voor denk ik (of ze heeft het geduld er nog niet voor om rustig te blijven zitten op dat potje). Op de wc met brilverkleiner is 1 groot feest, wc papier afrollen om billen te poetsen, handjes wassen, maar poepen of plassen....ho maar. Ook als wij naar de wc moeten staat ze meteen naast ons, dus allemaal reuze interessant, maar zelf nog helemaal niets....ze wordt over 2 weken 2.
Haha klinkt herkenbaar dat dwingen niet werkt, hij is echt heel standvastig als hij ergens geen zin in heeft. Ik ga maar gewoon eens wachten tot hij 3 is, dan zit grote zus op school en kan ik hem alle aandacht hier in geven
Niet specifiek als reactie op jou, maar sommige kinderen willen niet op een potje. Wij hebben ook een potje gehad, ook daarbij weer vanuit het idee dat ‘het zo hoort’. Maar ze ‘begrepen’ het niet (ja, natuurlijk begrepen ze het wel, maar ze vonden het onzin om daarop te plassen; plassen doe je op de wc ze hebben dus nooit op een potje geplast, maar meteen op de wc, ook de jongste met haar mini-billen, die weigerde zelfs de brilverkleiner... ).
Op zich wel handig, meteen op de wc! Hebben wij ook al snel gedaan. Ach ja, en wat hoort, is bij iedereen anders geloof ik, haha,
Ik redeneer helemaal andersom, je moet het interessant maken. En dan niet dat lullige stickertje snel snel maar juist door aandacht te geven. Want aandacht willen peuters. Op de wc/potje met een mooi boek, boekjes lezen over zindelijk worden, wc’s bekijken op andere plekken, of op de wc/potje met verboden speelgoed als sleutels of afstandsbedieningen. Kost even wat meer tijd in het begin maar snel resultaat, ik had er 3 zindelijk tussen 2 en 2,5. Ook jongetjes. Mijn 4e moet nog 2 worden en krijgt dan dezelfde aanpak.
Dat heb ik dankzij de kinderen ook geleerd! En je maakt het jezelf en je kinderen een stuk makkelijker als je er zo mee om gaat!
De meesten wachten tot het kind er zelf mee komt. En zeggen ook dat het geen zin heeft eerder te beginnen. Daar ben ik het niet zozeer mee eens.
Ja heb het aangeven, maar daar wilt hij niet op het potje gaan. Dus denk dat hij er gewoon nog niet helemaal aan toe is
Voor mij zijn dat twee verschillende dingen. Ik heb ze tenminste wel bekend gemaakt met het toilet en het toilet interessant gemaakt ed, ze deden er alleen niets mee tot ze er aan toe waren/er zelf mee kwamen. En al was het wel hetzelfde, dan was er voor mij nog niets ‘andersoms’ aan.
Nou, ook die vlieger gaat niet voor ieder kind op hoor. In 1,5 jaar tijd heb ik zelfs Hans Kazan uit de trucendoos getrokken om maar resultaat te behalen en toch werkte het allemaal niet...
Fijn dat het voor jouw kinderen zo goed gewerkt heeft! Ik heb eindeloos liedjes gezongen op de wc/potje, speciale boekjes gekocht en gelezen op de wc, en nog veel meer. Maar toch deed zoon niets op de wc/het potje om vervolgens in zijn broek te plassen. Hier werkte het pas echt toen zoon zelf had bedacht dat op de wc ging plassen.
Hier een meisje die in december 3 wordt. Nog geen plas op t potje gedaan hoor. Ze staan dr zeker al een jaar, ook meerdere luierloze dagen gedaan. Dan houd ze t gewoon op, gaat best "plassen op t potje" maar dan hoor je "sssssss, klaaaaaaar!". Na een paar uur is t piepen en drentelen, dan wil ze een luier. Zeg je dat we op t potje gaan plassen of de wc (we hebben verkleiner ingebouwd in de bril) dan rent ze hard weg en hoor je vanzelf gekletter in een hoekje, zit ze daar te plassen. En vervolgens "ohnee, is baaaaaaah" tuttebel. Geen idee wat ik er nog mee aanmoet. Ze snapt t prima maar vertikt t gewoon. En zelf dweilen vindt ze ook geen probleem (had t via die kant al geprobeerd)
Ik vind 20-24 maanden wel heel erg optimistisch. Maar mijn dochter van ruim 5 jaar is pas net overdag zindelijk. Had blaasproblemen kon er dus niks aan doen dat het niet lukte. Mijn jongste dochter is in juli 3 jaar geworden In December na sinterklaas had ik een weekje vrij van werk. Het viel me al een tijdje op dat de luier regelmatig droog bleef en dat ze grote plassen doet. Dat is voor mij een teken om te beginnen, ik heb het dus aangekondigd en de 1e vrije dag hebben we samen alle luiers verzameld en aan ons kleine nichtje van toen 1 gegeven. Ik had een stuk of 20 witte goedkope onderbroekjes van de zeeman gekocht. Paar makkelijke broeken en pyjamabroeken gepakt en uitgelegd dat ze nu zo groot is dat ze op het potje of de wc mag plassen. Na een uur plaste ze in haar broek. Zo op de grond. Ik uitgelegd dat ze dat op het potje of op de wc moet doen. Ik ben lekker met haar thuis gebleven We hebben, gekleurd, gekleit en filmpjes gekeken. En aan het eind van de dag na 8 natte broeken zat de eerste plas in het potje. Dag 2 5 natte broeken en dag 3 al bijna droog. Ik vraag niet of ze naar de wc moet, ik laat het gewoon gebeuren.. Ze moet het zelf voelen en op tijd zijn. bij de oudste was ik de hele dag aan het vragen. word je moe van het en het kind ook. En ik heb ook niet in de blote kond gedaan. Gewoon makkelijke broek en onderbroek aan. Op dag 2 ging ik ook boodschappen doen zonder luier en in de auto. van de oudste was ik altijd voorbereid op ongelukjes dus schone kleren had ik altijd bij me. Nu stuur ik haar alleen naar de wc als we de deur uitgaan. Verder nooit. Nachtzindelijk binnen 2 weken daarna. In maart nog een terugval gehad en toen een paar x een natte broek en nu gaat het eigenlijk op een enkel ongelukje, gevalletje te druk en geen tijd gunnen goed. Door al het gedoe met de oudste werd ze het tussen neus lippen door denk ik wel eens. Poepen heeft wel een maand of 3 geduurd. Dat deed ze elke dag in haar onderbroek. Maar omdat de oudste bijna een jaar lang 6 tot 8 keer nat was, was ik de koning te rijk. Poepen is minder vaak op een dag. Ineens lukte het gewoon wel. Ze was dus ruim voor haar 3e verjaardag dag en nacht zindelijk. Zonder snoepjes, stickers, cadeautjes etc. Toen ze een week droog was en de oudste ook. Zij ik in de ochtend ineens. Meiden we gaan vandaag naar de Efteling. Mama hoeft geen luiers meer te kopen dus ik heb wat centjes over. Ze gingen door het dolle. Zo trots waren ze. kijk naar je kindje. is hij in staat het op te houden, doet hij grote plassen. Heeft hij interesse? Probeer het gewoon. Makkelijke broek, stapel onderbroeken en dweil klaarzetten. Ik had een matje op de bank en in de autostoel. Verder niet. Luier uit is uit. Succes!
Nee idd niet dwingen dus dan maar in de broek plassen, Luier is uit. Maar dat kun je alleen doen als je kind er lichamelijk klaar voor is.
Denk dat het hier ook zoiets wordt, ze houdt t prima op en vraagt om een luier als t echt tijd wordt.