Help..... Na 2 weken weten we het echt niet meer...... Ons zoontje van bijna 2 is nu al meer dan 2 weken bijna elke nacht een periode van 2 tot 4 (!) uur wakker.......... vannacht ben ik weer van 1 tot 5 uuir bezig geweest.We hebben al van alles geprobeerd, in bed laten liggen, bij ons, even wat eten, drinken, warme melk, verhaaltje en nu weet ik het echt niet meer. Wie heeft er tips?
In elk geval niet uit bed halen. Nacht is om te slapen en niet om te eten of drinken et cetera. Duidelijk zijn dat het nacht is en dat je gaat slapen. Dit volhouden totdat hij slaapt. Ook al duurt het de hele nacht. Consequent in bed laten liggen. Als er niks aan de hand is kan hij namelijk gewoon gaan slapen.
Hoi, ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn zoontje van 4. Hij was elke nacht klokslag 3 uur wakker en viel dan pas weer om een uur of 5 in slaap. Ik had ook al van alles geprobeerd, maar niets hielp. Uiteindelijk kwam ik via google op Valdispert kids rust. Dat is een drankje op plantaardige basis. Je geeft je kindje een uur voor het slapen gaan een beetje (ik denk 5 ml. voor een kindje van 2). Sinds hij dat krijgt slaapt mijn zoontje elke nacht weer door. Hij heeft het twee weken van mij gehad. Nu ben ik gestopt en heeft hij zelf dat ritme te pakken en slaapt hij dus ook zonder weer door. Heerlijk! Ik had in eerste instantie mijn twijfels over het geven van een "slaapmiddeltje", maar dat is het eigenlijk niet. Het geeft ze gewoon meer rust. Ik zou zeggen, probeer het een keer. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Wij hebben het hier ook maanden aan een stuk gehad, ik werd er helemaal moedeloos van, niks hielp, laten liggen (en bijgevolg ook huilen), bij haar gaan liggen, uithalen, te drinken geven... echt NIKS. Na een aantal weken hebben we er ons bij neergelegd en zijn we dan gewoon elke nacht met haar naar beneden gegaan, als we boven bleven werden we op den duur alleen maar gefrustreerd... nu slaapt ze weer door, omdat we haar een stuk later op bed leggen. We hebben gewoon gemerkt dat we een heel actieve peuter hebben die heel weinig slaap nodig heeft. Als we haar rond 20u op bed leggen, dan wordt ze midden in de nacht wakker voor een paar uur, ze gaat dan gewoon niet weer slapen omdat ze niet meer moe is. Als we haar rond 22u op bed leggen is ze moe en slaapt ze mooi door tot 8u of soms wat later. Vroeger had ik hetzelfde gezegd als Bossi, maar als je dat twee weken hebt geprobeerd, dan hou je er gewoon mee op en zoek je naar andere oplossingen. Elk kind is immers anders en wat voor het ene kind goed is, is niet goed voor het andere... je mag nog duizend keer zeggen aan je kind dat het nacht is en dat iedereen dan slaapt, als het niet moe is, zal het niet slapen. Het ene kind heeft veel slaap nodig, het andere niet. Ana-Lucia slaapt 10, max. 11u op een etmaal, middagdutje doet ze zelden (en dat is al een hele tijd zo), als ze echt moe is gaat ze een uurtje of zo op de bank liggen. Ze heeft het ook van geen vreemden, haar papa en ik hebben beiden erg weinig slaap nodig om goed te kunnen functioneren.
Ja inderdaad, het is natuurlijk uitproberen bij elk kind. Als Isabella 's middags slaapt dan slaapt ze 's avonds pas om 21.00 uur. Slaapt ze niet dan ligt ze om 19.30 er al in.
Dank je voor jullie tips! Ik heb inmiddels ook de "baby slaap gids" gedownload, en daar in staat net als bosi zegt: in bed laten liggen. Dat willen we nu wel gaan proberen, maar ik vind het intzettend moeilijk! Het idee is dan om om de tien minuten naar binnen te gaan, je kindje te kalmeren met je stem en evt strelen (dus niet eruit halen om te knuffelen), als hij weer huilt na 10 min weer, enz. Maar als wij naar binnen gaan, en hem niet oppakken wordt hij juist nog hysterischer en van kalmeren is geen sprake. We kijken het maar even aan...... @caromama, ik had daar ook al van gehoord maar had ook twijfels over het geven van een 'slaapmiddel' aan mijn kind. Maar misschien toch maar eens proberen, het is idd alleen een rustgevend (homeopatisch) middeltje. Als hij daarvan beter slaapt, is het het proberen waard. Overigens, vannacht heeft hij zomaar vanzelf helemaal doorgeslapen tot 8 uur..... Kon ik eindelijk even bijtanken!!!!! gr. juul