Bedankt voor de tip @nelta ! Wat je zegt, ik heb zelf niet het idee dat hij slecht ziet, mja, dat betekent dus niet zoveel, haha. Zijn vader had al vanaf zijn 5 een bril, grote min sterkte. Die drukte zijn neus op het papier of de tv want die zag niets. Dus dat was wel duidelijk, haha. Ik neem het mee!
Ja, bij mijn dochter. Die draagt al jaren een bril en heeft -1,75. Had niks in de gaten. Bij CB ogentest niet goed en toen doorgestuurd naar oogarts/optometrist.
Half. Door de beperkingen van mijn zoon was de CB ogentest niet gelukt. Daarom is hij bij oogarts gecontroleerd toen hij 3 jaar was. Toen was het goed, maar hij had 0, terwijl hij op zijn leeftijd +2 moest hebben. Wij kregen mededeling dat hij met groeien op min zou uitkomen en dus een bril nodig zou gaan hebben ergens op basisschool leeftijd. Wij hadden verder nog niets gemerkt, maar toen hij 8 jaar was viel hij bij een controle van schoolarts door de mand. Sindsdien heeft hij een bril.
We hebben voor over 2 weken een afspraak staan bij de kinderarts. Het leek ietsje beter te gaan, wel veel slapen maar tussendoor goed wakker en lekker bezig. Maar sinds een paar dagen gaat het weer bergafwaarts. Hij heeft vannacht 12 uur geslapen en vanmiddag 4 uur. Nog geen 2 uur later was hij alweer aan het staren en gapen. Ook lijkt hij weer ontzettend doof dus een afspraak bij de kno staat ook weer gepland.
Exact dit was mij bekend ja en ook vandaar dat het mij wijs leek om het eens uit te laten zoeken (sorry dat ik het niet eerder gezegd had, had jou een verhaal typen gescheeld ). Toevallig kwam ik net vandaag bij m’n eigen opticien vandaan en meteen gevraagd of het überhaupt mogelijk is om haar ogen te laten meten bij hen. Denk dat het zou moeten kunnen, want ze kan praktisch alle letters al lezen (dit is wat ze bij onze opticien moet lezen/opnoemen voor een goede meting). Nu nog m’n man overtuigen van waarom het me verstandig lijkt.
Mn man kwam glansrijk door alle cb controles. Maar klaagde in groep 3 dat hij t bord niet kon lezen...opschuiven naar en bankje op de voorste rij maakte t ook niet beter, tja toen werd t toch wel eens tijd voor meten. Was als kleuter ook geregeld nog in de middag thuis om bij te slapen, hij was hardstikke moe. (Toen nog geen continue roosters)
Volgens mij is de opticien niet geschikt voor die jonge leeftijd. Maar dat weet @nelta beter denk ik. In mijn vriendenkring vaker gezien dat opticien ernaast zat bij kinderen.
Ja klopt. Je moet naar een orthoptist op die leeftijd en met druppels meten anders weet je nog niets.
Letters lezen is geen voorwaarden om een visus te meten, kan ook met plaatjes, E-haken (dus de richting van de pootjes aanwijzen). Maar een goede visus is geen garantie dat de ogen goed zijn, zeker op die leeftijd. Kinderen met een hogere plussterkte kunnen vaak prima de kleinste letters zien, maar moeten daar wel hard voor werken, wat dus vermoeidheidsklachten of hoofdpijn kan geven.
Hmmm ik snap dat je er dan even wat meer achteraan zit Hopelijk gewoon even een periode met een dipje.
Ze zei wel dat zij het meestal vanaf 8 doen. Deels omdat ze echt goed de letters moeten kennen om een goede meting te kunnen doen en deels omdat kinderen vanaf 8 jaar meestal wat serieuzer zijn ipv. flierefluiterig zomaar een antwoord roepen maar ondertussen meer met de omgeving bezig zijn dan met de test. Onze dochter inschattend vormen beide dingen geen probleem, maar ik neem het evengoed nog een keer in overweging
Dat bovenste is me bekend ja. De visus meten met letters is dus puur hoe ze het bij míjn opticien doen. Jij hebt ervaring dus begrijp ik, met een oogmeting van een jong kind bij de optometrist? Mag ik vragen hoe ze het daar precies aanpakken als in: wat moet het kind dan precies doen voor testjes?
Voor de optometrist is ze ook te jong. Ze moet echt naar de orthoptist. Ik vraag altijd eerst wat de klachten zijn. Daarna doe ik wat testjes om de oogstand, samenwerking en beweging te bekijken. Daarvoor hoeft ze alleen naar een lampje te kijken/volgen. Verder kijk of er dieptezien met een kaartje waarop wat plaatjes naar voren komen. Daarna meet ik het zicht per oog. Daarna geef ik druppels en na 40 minuten kan ik de sterkte meten en het netvlies bekijken. Hiervoor hoeft ze ook alleen maar te kijken. Afhankelijk van de klachten doe ik nog wat extra onderzoekjes, maar dit bovenste is mijn standaard onderzoek.
De opticien heeft op zijn scherm ook cijfers en E's of C's. En met een goede uitslag van deze test weet je nog niets, zeker niet bij een vijfjarige.
Bedankt voor je reactie Ik dacht dat er in een eerder bericht hierboven werd gesproken over een optometrist, vandaar dat ik dat noemde. Edit: ik had verkeerd gelezen kennelijk.