Ik werd er door de juffrouw van mijn zoon op attent gemaakt dat hij wel erg veel moet plassen. Iets wat me voorheen niet zo was opgevallen, maar vandaag bijvoorbeeld wel. Hij is het afgelopen uur bijvoorbeeld al 6 keer geweest, al twijfel ik of dat is omdat ik hem er op attent heb gemaakt of het echte zware aandrang is... Het zijn echt miniplasjes en extra drinken doet hij ook niet. In de nacht plast hij vaak maar 1 keer trouwens en hij heeft geen ongelukjes. Pijn heeft hij niet al is de huid op zijn piepertje wel ineens flink schraal. Iemand die dit herkent? Ik maak me namelijk nu wel zorgen. Hoewel er verder weinig aan de hand lijkt te zijn.
Er zit een verschil tussen veel en vaak plassen. Als hij vaak gaat kan het misschien een blaasontsteking zijn. Je zou urine op kunnen vangen en de hoeveelheid bijhouden. Als je twijfelt de huisarts bellen en doorgeven dat hij ...x gaat of ....ml plast per dag/nacht/24 uur. Dan heb je alvast info voor de arts. Vragen staat vrij als je twijfelt.
6x per uur is idd wel heel vaak, ik zou voor de zekerheid morgen z'n ochtendplas opvangen en even laten checken!
Ja vandaag was het inderdaad extreem veel. Ik moest morgen toch langs de HA praktijk om een verwijsbrief op te halen, dus ik neem voor de zekerheid gelijk een potje urine mee. De juf viel het trouwens al op dat hij drie keer in drie uur plaste, wat voor mijn gevoel nog meeviel. Aangezien hij soms te ongeduldig is om echt uit te plassen, maar vandaag liep het de spuigaten uit terwijl hij echt niet buitensporig aan het drinken was of zoiets.
Hoe oud is je zoon? Hier deden de oudste twee kinderen het ook toen ze net in de kleuterklas zaten en vooral bij dochter heel extreem. Op school en ook thuis ging ze continue. Urine is zelfs op kweek geweest maar kwam niets uit en ineens was het over. Bij hun was het spanning omtrent school maar ik zou een blaasontsteking wel uitsluiten.
Het schijnt bij jongetjes ook nog wel eensvoor te komen dat de blaas in verhouding nog te klein Is waardoor ze vaak moeten plassen. Waarom alleen bij jongens en niet bij meisjes weet ik niet. Als het dat Is gaat het vanzelf over.
Urine is nagekeken en gelukkig geen blaasontsteking. Maar het heertje blijft heen en weer lopen naar het toilet. Ik moet het even in de gaten houden en anders een afspraak maken.