Hi allemaal Mijn peuterzoon van 2 jaar en 8 maanden is niet echt een snelle prater. Met zijn taalbegrip is niets mis, maar hij is met het uiten iets minder snel heb ik het idee. Het is op zich nog wel binnen de marge overigens zeiden ze op CB. Hij was met motoriek super snel dus ik vermoed dat zijn interesses gewoon meer bij het ontdekken van de wereld liggen ipv bij het praten. Ik begrijp zijn brabbels trouwens prima. Maar nu merk ik sinds een week of 2 dat hij begint te stotteren. Hij blijft hangen in klanken. Moet ik hier wat mee? Op internet lees ik dat veel kleine kinderen stotteren en dat ze er vanzelf weer over heen groeien. Maar in combinatie met het wat latere praten merk ik dat het me toch bezig houdt...
is het echt stotteren? (als ik je verhaal lees klinkt het als wel maar wel even bevestigen). dus niet vijf keer zeggen: en toen en toen etc en dan weer door? Want dat laatste doet mijn dochter wel eens en volgens mij veel kinderen, dat is volgens mij normaal. Echt stotteren zoals een volwassene dat zou doen heb ik helaas geen ervaring/kennis mee/van,
Is normaal hoor, zeker als hij later is gaan praten is het normaal dat hij nu gaat stotteren. Hoef je verder niet mee te doen, gewoon rustig laten uitpraten. Niet gaan aanvullen, niet ongeduldig worden en er geen nadruk op leggen.
Ik zou het even afwachten. Het kan ook zijn dat hij met wat ontwikkelingen bezig is. Even rustig zijn verhaal laten doen. en hem de woorden laten vinden die hij nodig heeft daarvoor..
Komt vaker voor. Ze denken sneller dan hun mond het allemaal kan zeggen. Dit gaat vanzelf weer over. Lekker laten gaan en geef hem de tijd om te zeggen wat hij wil.
Hier hetzelfde. Alleen net andersom, mijn dochter is taalkundig heel sterk, ze loopt voor. Motoriek blijft achter, driewieler heeft ze nog geen kracht voor, loopfiets en step is een en al gestuntel. :') Maar ze praat de oren van je hoofd af, waardoor haar mondmotoriek achterblijft in haar enthousiastme. Tenminste, dit iscwat ik van internet heb afgeplukt. Ik las ook dat een hoop peutertjes stotteren en dat het meestal vanzelf weer overgaat..Hier gaat het om de 1e letter van een zin, die rekt ze uit. Dus wwwwwwwwwat gaan we eten? Hhhhhhhhhhhoe laat is het?
Zoontje had ook regelmatig stotterfases en daarna praatte hij nog meer ...van de week begon ie trouwens ook weer. Hij was overigens een vroege prater dus daar heeft het niks mee te maken mijns inziens. Gewoon rustig laten praten, niet teveel aandacht aan schenken.
Onze dl stotterde ook rond die leeftijd. Best behoorlijk. Inmiddels is ze bijna 3,5 en is het voorbij. Sowieso doen ze er niets aan tot 5 jaar.
Thanks voor jullie toch wel geruststellende reacties. Het is inderdaad net of zijn hoofd sneller wil dan dat ie kan bepraten want het is echt struikelen over woorden. Ene keer is het een vloeiende zin, en andere keer is het net of er een cdtje blijft hangen. Dan zegt ie bv: mama ik wil bui bui bui bui buiten spelen. Ik laat hem rustig uitpraten en vul niks in. Als hij klaar is herhaal ik wel vaak wat hij heeft gezegd, maar dan heel rustig. Dus bv vanmorgen: natuurlijk mag jij buiten spelen. Dit is iets wat ik sowieso veel doe omdat hij nogal de neiging heeft om woorden te vervormen, dus door te herhalen hoop ik dat hij het op gegeven moment goed zegt.