Ik heb persoonlijk geen ervaring. Vindt het erg vroeg nu al een groot bed en sluit me aan bij de rest. Hier blijft ze zolang mogelijk in haar ledikant tot ze niet meer past en ik haar gewoon kan vertellen waarom ze naar ander bed gaat. Ik zou geen oog meer dfht doen als ze nu in groot bed zou liggen. Nieuw huis en kamer en dus nieuw bed is leuk gedacht maar je kindje is echt erg jong hoor nog niet eens 1, 5 jaar.....Lekker in ledikant laten en alles op zijn tijd doen.
Mijn zoontje is ook 'vroeg' naar een peuterbedje gegaan. Hij ligt er nu een week in. Bij ons gaat het veel beter dan slapen in het ledikant. Hij sliep na 1.5 jaar nog steeds niet door en dit doet hij in zijn peuterbed wel. Dus ik denk dat per situatie gekeken moet worden of iets te vroeg is of niet.. Tips voor ts? Rustig terug blijven leggen en uitleggen dat hij moet gaan slapen. Ik zou je graag willen helpen, maar hier is de ervaring eerder andersom. In het ledikant was het draaaaama. Elke keer staan, duurde zo lang voor hij sliep en nu kruipt hij zelf zijn bedje in, rolt meteen op zijn buik en slaapt veel sneller en langer dan hij ooit in zijn ledikant gedaan heeft.
Mijn dochter gaat over een maand of 3 a 4 (dan is ze bijna 2.5) naar een peuterbedje over. Wel één met hekjes rondom, op één punt na waar ze er zelf uit zou kunnen. Dan kan ze er in ieder geval niet per ongeluk uit vallen en het voelt nog redelijk geborgen. Hier op dat moment ivm de komst van een tweede. Mocht het voor mijn dochter toch wat te vroeg zijn kunnen we altijd een campingbedje op haar kamer op zetten. Maar ik denk dat ze er dan wel zo'n beetje klaar voor zou moeten zijn. Ik zou je kindje heel consequent terugleggen, en normaal gesproken zou ik zeggen: leg uit dat hij in zijn bed moet blijven liggen, maar ja, op die leeftijd begrijpen ze dat meestal nog niet echt...
Maar wat misschien een tussenoplossing is is nog even in zijn nieuwe kamer in het ledikant/campingbedje, voor enkele weekjes? Dan kan hij rustig wennen aan zijn nieuwe kamer, en wanneer die een beetje vertrouwd is en dus minder interessant kan hij in het grotere bed. Maar als het nu al beter lijkt te gaan moet je misschien die trend niet doorbreken.
Voor jullie is het inderdaad leuk, nieuw huis, nieuw bed. Maar ik vind jouw zoon echt nog heel jong voor een groot bed. Mijn dochtertje is ongeveer even oud, en ik kan me echt nog niet voorstellen dat zij in een groot bed ligt. Ik zou gewoon een 2de ledikant bij kopen. Dat hoeft echt niet zo duur te zijn (Ikea of tweedehands) Dat geeft voor je zoon meer rust, en tegelijk ook voor jullie! Wacht dan nog een jaar, of 2 jaar, tot je zoon er ook zelf echt klaar voor is.
Oudste ligt hier nog heerlijk in zn ledikant. Wel is dit tzt om te bouwen naar een groot bed dus wat groter dan een standaard ledikant.(70x140 ipv 60x120) Hij blijft hier voorlopig nog heerlijk in liggen tot hij er idd uit gaat klimmen. Klink van de deur staat wel omhoog voor het geval hij het ineens zou doen dan staat hij niet direct in het trapgat. Idd ook ik vind je kindje veel te jong voor een groot bed.
Ik wilde nog even laten weten dat het nu super goed gaat en hij lekker in zijn bed blijft liggen! Soms klimt hij er even uit, speelt 5 minuten en gaat dan weer lekker liggen knorren. Hij slaapt ook 's nachts de hele nacht door van 19.00-8.00 dus volgens mij is de missie geslaagd.
Wat heerlijk, Onzewonders! Wel wil ik nog even reageren op mensen die het te vroeg vinden voor een gewoon bed. Waarom is dat te vroeg? Ik bedoel, ik kan geen praktische reden bedenken waarom het te vroeg zou zijn, tenzij je kindje zich prettiger voelt bij de relatieve geborgenheid van een kleiner slaapoppervlak met een hek eromheen. Ook snap ik best dat je als overtuigd ledikantgebruikster je wel afvraagt waarom het ledikant niet meer wordt gebruikt, en in een aantal situaties is een ledikant vast de beste keuze. Maar te jong? Het is toch niet gezegd dat een kind persé in een ledikant "moet", laat staan tot een bepaalde leeftijd? Ook lees ik verhalen van kindjes die uit hun ledikant klimmen. Ik zou dan zelf niet rustig kunnen slapen, zeker niet bij het fenomeen "klimmen in slaapzak" en zelfs niet met een matras ervoor. Dan liever uit een gewoon bed stappen. Onze dochter ligt sinds ze 13 maanden is in een 1-persoons montessoribed (kortweg is dat een matras op de grond). Slapen in het ledikant was al maandenlang knudde, soms zelfs extreem knudde. Ik heb me er lang tegen verzet omdat ik een matras op de grond zo isoleercel-achtig vond klinken. Maar ik wou dat we het eerder hadden gedaan! De omslag was spectaculair: Opeens begon ze de nachten door te slapen! Het ledikant is momenteel een fantastische opslagplaats voor bijvoorbeeld te klein geworden kleertjes. Eigenlijk moeten we het nog een keer uit elkaar gaan halen en opbergen.