Peuters zijn toch nog te klein voor een zitverhoger in de auto? We waren vanochtend met onze dochter bij de PSZ voor de intake. Daar moesten we tekenen om toestemming te geven dat ze onze dochter tijdens uitjes mee mogen nemen in de auto. Ze gaf vervolgens aan dat ze de kinderen dan 'natuurlijk wel in een zitverhoger zetten'. Mijn eerste reactie was meteen: 'maar daar is ze nog veel te klein voor hoor, ze moet wel in een stoeltje zitten'. Maar ik begreep vervolgens dat alle kinderen gewoon in zitverhogers meegaan. De kinderen daar op de groep zijn 2 en 3 jaar oud. Maar dan zijn ze toch nog veel te klein? Mijn dochter weegt nog maar nét 12 kilo dus dan hoort ze toch nog lang in een stoeltje thuis? Ik vraag me even af of ik het nou zo verkeerd zie. Maar ik doe toch niet moeilijk als ik vind dat ze alleen in een stoeltje mee mag? Het gaat immers om haar veiligheid...
De meeste kinderen op de psz passen wel in zo'n zitverhoger, de meesten zijn al wat groter. Mijn oudste is ook nog niet groot genoeg maar ik ga altijd zelf mee met zo'n uitje dus ze zit gewoon in haar eigen stoel. Ze hebben altijd ouders (auto's) nodig die meegaan dus ik zou gewoon zelf ook meegaan, dan is het probleem ook opgelost en kan je dochter in haar eigen stoel zitten.
Ik zou er ook niet akkoord mee gaan! En zit verhoger is vanaf 15 kilo. Mijn meisje weegt ook zoiets ( 10 kilo) en daar denk ik nog geeneens aan om d'r zo te vervoeren dus zeker iemand anders niet. Als ze mee moet met iemand neem ik de Maxi cosi mee. Liever dan zo'n bioscoop stoeltje
Ik zou een kind onder 18 kilo, ong 1.10m en /Of 4 jaar echt niet alleen in een verhoger zetten. Maar ik word wel vaker voor een zeur gezien op dit gebied.
Dank je wel! Ik dacht al dat ik weer een 'zeur' was. @Eylem: ja dat was ook mijn eerste gedachte, dan ga ik zelf wel bij elk uitstapje mee. . Moet alleen zien of dat praktisch altijd haalbaar is omdat ik nog een kindje van 5 maanden heb. Maar dan is het duidelijk en ga ik het meteen na de vakantie aankaarten.
Zoveel uitstapjes zijn er meestal niet, hier op de psz zijn het er 3 per jaar dus is te overzien . Ik heb ook nog een kleintje maar die twee uurtjes past er dan wel even iemand op.
3 keer per jaar is inderdaad niet zo vaak. Hier gaan ze elke maand (wat ik best wel vaak vind eigenlijk voor een plek waar ze maar 2 ochtenden per week zijn...).
Wat raar. Zitverhoger is Indd pas vanaf 15 kg, er zijn genoeg kinderen op een psz nog geen 15 kg. Mijn oudste bijna 3 weegt zelfs nog geen 13 kg, maar goed dat is ook een kleintje..die zit dus voorlopig nog lekker kn de autostoel
omdat het niet voor daglijks gebruik is mag het volgens mij wel. net als wanneer je kindje op school zit en afspreek of kinderfeestje, je kunt niet voor alle kindjes stoelen hebben dus dan mag het ook in een stoel verhoger of alleen in de gordel (basisschoolkinderen zijn natuurlijk ook al groter) maar veilig is het natuurlijk niet, als je zelf niet mee kan, kan je wel je eigen stoeltje meegeven toch? zit je kleine iig wel veilig!
Mijn dochter van bijna vier weegt ook nog geen 15 kilo en ik geef altijd het stoeltje mee. Ik wil haar nog niet op een verhoger hebben. Maar ik verbaas me er regelmatig over als ik in de auto's van andere ouders kijk... Ik zal er straks als ze naar school gaat op hameren dat ze echt nog veel te licht is, ik hoop dat ze het serieus gaan nemen. Ze is vast de enige kleuter die nog in een stoeltje zit.
Hier krijgen we een mail met een uitje en neemt iedereen zijn eigen stoel me en we installeren hem ook zelf in de auto van diegene waar mijn dochter in zit. Wel zo veilig. maar dan kennen ze bij jou peuter de regels ook niet, onder de 4 horen ze thuis in een stoeltje tenzij ze de 18 kg ruim gepasseerd zijn
Dan is het bij jullie goed geregeld Stefanie! Stoeltje meegeven is ook een optie inderdaad, maar zou hem dan ook zelf willen plaatsen. Je moet maar net weten hoe het werkt...
Absoluut niet. Een kind onder de 4 jaar hoort niet op een verhoger, dat is hardstikke gevaarlijk bij een aanrijding. Ik zou mijn kind niet laten vervoeren in een andere stoel dan mijn eigen (of een soortgelijke) maar ik ben dan ook wel hardnekkig over dit onderwerp door m'n kennis.
Nee hoor zijn niet te klein. Mijn zoons waren met 2 jaar precies : 1m04 en 19 kilo. Zoon 2 met 2 jaar precies: 1m01 en 23 kilo. Zij zaten ook al op een stoelverhoger met rugleuning want waren te lang en te zwaar voor een stoel 1 groep. Mijn dochter is afgelopen zaterdag 2 jaar geworden en is 1m03 lang en 14 kilo. Zij zit in een groep 1 achterwaarts stoeltje tot 18 kilo maar ze heeft nog maar 2 cm over en komt ze met haar oren boven de rand dus moet over op een andere grotere achterwaarts stoeltje tot 25 kilo. Mijn kids zijn erg lang en vooral mijn jongens zwaar. Dus soms moet het wel. Dan is het niet anders. Maar is je kindje of kindjes wel een stuk kleiner dan mijn meisje zou ik het zeker niet doen. Ik vind het ook moeilijk om te kijken wat ik doe want met lengte komen haar oren al tot de rand en niet er boven maar ze weegt maar 14 kilo. Dus zodra ze met haar oren boven de rand uitkomt doe ik haar over. Want het is niet veilig als ze te licht is maar ook niet veilig als ze met haar oren boven de rand komt.
@Bianca: Maar bij de meeste kinderen geldt dus wel dat ze nog lang niet in een zitverhoger thuis horen. Uitzonderingen dus daargelaten. Jou kindjes zijn inderdaad veel groter dan gemiddeld.
Ik zou idd aangeven dat een verhoger nog niet kan, dus dat jij liever zelf meegaat of het stoeltje zelf plaatst in de auto waar je dochter in zal gaan. Zo zou ik het zelf doen. Maar hier gaan ze maar zelden op uitje, zeker niet maandelijks.
Mijn meisje heeft de lengte wel maar gewicht niet dus voorlopig blijft ze lekker in een achterwaartse stoel. Ik zou idd ook niet toestaan dat ze haar mee zouden nemen op een zitverhoger. Is veel te gevaarlijk omdat bij haar de gordel niet blokkeert. Zou het mezelf nooit vergeven.
Mijn dochter is inmiddels al 4 en zit ook nog gewoon in een stoeltje hoor. Zolang het nog kan laat ik haar liever in de stoel zitten.