Hoi! Onze dochter heeft eigenlijk al van jongs af aan wat moeite met poepen. Ook erge darmkrampen gehad. Zijn er ook voor bij de kinderarts geweest toen ze een paar maanden was en die gaf aan dat haar buikje gewoon haar zwakke plek is. De ontlasting is nooit echt enorm hard, dat is ook het gekke eraan. Het komt er gewoon moeilijk uit. Ook niet altijd, het is maanden redelijk goed gegaan alleen nu zitten we weer in een mindere fase. Ze heeft net na zeker 1,5 uur staan persen. Ze loopt dan helemaal rood aan, maakt gekke hoge geluiden. Dat deed ze als baby ook al, die geluiden. Ze gaat ook scheef staan als een banaantje. Benen dicht tegen elkaar en haar bovenlijf hangend naar 1 kant. Maar geen poep.... zo zielig. Ze poept normaal gesproken iedere dag. Vandaag dan even niet maar dat komt morgen wel denk ik. Dat is wel vaker zo als ze een dag niet gepoept heeft. Vooralsnog niks aan de hand dus maar ik vind het zo zielig om te zien. Zoveel persen en dan niks eruit komen. Ze draagt overigens nog een luier. Van potje of wc moet ze niks weten. Is dit herkenbaar of hebben jullie tips? Vezels eet ze genoeg en bewegen doet ze ook goed. Drinken kan wat beter misschien. Maar ontlasting is vaak wel gewoon zacht.
Eet ze naast een bruine boterham of volkoren crackers ook gewoon zemelen? Ik gooi voor onze zoon standaard wat zemelen in de yoghurt/kwark. Meer drinken zou ook zeker helpen. Hier help drinken in een rietjes beker op dagen wanneer hij minder drinkt. Is hij minder bewust van het drinken.
Herkenbaar bij onze dochter van 2.5. Als je het met voeding en drinken op kunt lossen is dat natuurlijk het beste, maar anders kan je met de huisarts overleggen om een periode Lactulose te geven. Dat is volgens onze arts beter dan dat het tijden lang moeizaam gaat, opstopt enzovoorts. Dat geeft zo snel een vicieuze cirkel met uiteindelijk schade aan de darmen. Als je dan bijvoorbeeld twee maanden Lactulose hebt gegeven en alles in een goed ritme zit, kan je proberen de dosering steeds iets te verlagen.
1,5 uur persen met veel moeite, maar geen ontlasting dus? Dat vind ik wel reden voor even naar de huisarts, kan best dat ze baat heeft bij bv forlax.
Mijn oudste had vanaf baby af aan ook moeite met ontlasting. Beetje hetzelfde als wat jij beschrijft alleen geen betere periodes. Ze had als baby zijnde lactulose en later forlax. Met bijna 3 jaar zijn we weer eens gaan afbouwen en opeens ging het goed! Het is nu nog steeds wel opletten dat ze voldoende vezels ed binnen krijgt. Anders merken we dat direct. Maar ik zou dus even naar de huisarts gaan voor lactulose of forlax.
Herkenbaar. Mijn dochter van 2,5 heeft het ook. Alleen haar probleem is dat ze d’r ontlasting op houd. Ze is dus bang om te poepen. Ze kon het zomaar een paar dagen ophouden. Het liefst ligt ze dan op de bank en zie je d’r een beetje heen en weer hupsen. Hierdoor werd de ontlasting weer hard en begon het huilen/pijn hebben/niet willen poepen omdat het pijn doet weer van voor af aan. Heel erg vervelend maar vooral heel zielig allemaal. Wij geven d’r nu al een hele tijd forlax junior en moet zeggen dat het daarmee wel beter gaat. Zijn ook naar de kinderarts geweest en die kon geen darmziektes/glutenallergie oid constateren dus het enige is dat het vertrouwen terug moet komen. Het schijnt wel heel vaak voor te komen rond deze leeftijd dus een bezoekje aan de huisarts kan zeker geen kwaad! Vraag gelijk even naar forlax junior. Hierdoor wordt de ontlasting zachter gemaakt en kunnen ze het op een gegeven moment niet meer ophouden.
Forlax zijn we wel bekend mee. Dat hielp toen ze heel klein was niet echt, maar nu misschien wel. Inmiddels vanochtend twee keer ontlasting gehad, wel wat harder. En met enige moeite eruit. Maar goed, het is eruit.
Perst ze of probeert ze het in te houden? Het zoontje van een vriendin deed dit een tijdje en het bleek dat hij zijn poep in probeerde houden omdat hij niet meer in zijn luier wilde poepen. Heb je ook al eens geprobeerd om haar op het potje te zetten?
Ze perst maar doet wel haar beentjes tegen elkaar. Potje vaak geprobeerd maar wil ze niet. Gaat dan echt huilen. Vorige week met mooi weer in blote billen rond laten lopen in de hoop dat ze op het potje zou gaan zitten. Toen poepte ze op de vloer en toen was het helemaal drama. Vond ze heel erg.
Lijkt wel of ze ermee bezig is dus...het besef dat het vies is. Mijn zoontje ging achter de tafel zitten in een hoekje en ik mocht dan ook niet komen kijken want dan was het drama. Misschien kun je haar meenemen naar de wc als jij moet...klinkt raar, maar misschien ziet ze zo dat het ook iets heel normaals is. Als ze dan zonder luier ooit ergens poept kun je haar drolletje in de wc gooien samen met haar en zeggen dat het drolletje in de wc hoort net zoals mama doet. Ik kwam hiermee omdat bij het zoontje van mijn vriendin iedereen ook dacht dat hij perste totdat de huisarts dus zei dat het inhouden was en dat het vaker voorkomt bij kindjes die bezig zijn met zindelijk worden.
Dankjewel voor de tips! Ja, meegaan naar de wc doet ze eigenlijk altijd al. Als ik dan zit, dan is het prima. Haar ontlasting in wc gooien wil ze ook niet. Ze wil niet kijken dam. Dat zegt ze dan ook. Afzonderen als ze gaat poepen en niet mogen kijken is ook herkenbaar ja.