Zou het helpen om muziek/luisterverhaal aan te zetten? Onze dochter ging later naar een groot bed, 3 jaar, waardoor de slaapjes al korter waren. Het hielp dan om luisterverhaal bijv. op te zetten. Viel ze toch in slaap en anders rustte ze even goed wel uit.
Klom hij er ook uit met een slaapzak aan? Dat gaat namelijk een stuk moeilijker. Hier liggen ze best lang in het ledikant en komen er niet zomaar uit eigenlijk. Alleen als hij wakker is, dan komt hij bij ons verder slapen Ik denk dat er niets anders op zit dan hem consequent steeds terug te leggen en vertellen dat hij in bed ligt om te gaan slapen.
Mijn jongste was net een aap, ontsnapte al heel jong overal uit, ze hadden op het kdv ook nog nooit een dreumes meegemaakt die overal overheen klom, kindersluitingen open kreeg enz. Kortom, ik heb het idee maar wat eerder opgegeven dat zulke dingen hem ergens houden. Consequent terug brengen naar zijn kamer enz. Verder heb ik gezegd dat het me niet uitmaakte wat hij deed, als het maar rustig was/ik het niet hoorde en hij zijn kamer niet uit kwam. Uiteindelijk ging hij zelf wel slapen of kroop zijn bed in. Andere keren lag hij in de schommelzak te slapen of op zijn vloerkleed. Tja, hij sliep, dat wou ik graag, of dat nou op de vloer was of in zijn bed, dat was zijn zaak. Kortom, binnen bepaalde grenzen gaf ik hem de vrijheid. Verder kunnen slaaptijden verschuiven op die leeftijd, de duur ook. En sommige kinderen zijn veel eerder van de slaapjes af dan anderen, of slapen alleen om de dag in de middag.
Ja dat is echt die leeftijd. Dat we zwanger/ziek/net bevallen/druk zijn hebben zij geen boodschap aan natuurlijk. Het is doorpakken ja, maar wel blijven opletten op zijn signalen/ontwikkeling. Misschien toch schuiven in slaaptijd, of erbij blijven, of lampje aandoen, wel/niet broekje lezen, wel/niet pyjama aan. Hier was het een ruime week denk ik dat het duurde. oh en ook: overschat ze niet hè. Onderschat ze ook niet, maar soms denken we als ouders wel eens dat ze het heus wel snappen. ‘Hij weet dondersgoed wat hij doet’ , maar ik ben daar niet zo van overtuigd hoor. Peutertjes hebben peuterhersenen, die kunnen niet zover vooruit zien. Ze doen wat ze voelen, ze proberen uit, maar er zit weinig planning in. En ook geen kwaad wil trouwens! Super gezond gedrag dit
Mijn middelste klom met 13 maanden , in slaapzak en al al over de rand van ledikant en over de traphekjes. Toen hebben we er 2 op elkaar gezet en met 14 maanden kon hij daarover heen incl slaapzak. Als je een klimmer hebt, klimmen ze wel, met of zonder slaapzak aan die werken bij klimmertjes echt niks beperkend.
Dit is wel belangrijk. Met 2 jaar kunnen ze oorzaak-gevolg, consequenties echt nog niet zien. Het stukje, hij weet dondersgoed wat hij doet, dat weet hij ook, maar hij weet de concequenties niet en hij weet opdat moment ook echt niet meer wat hij moest doen. Impuls overheerst nog bij die leeftijd. Zodra impuls binnenkomt, is al het andere weg. Dus inderdaad, naast gaan liggen, stoel op de kamer zodat je fatsoenlijk kan zitten, of op de gang en terug blijven brengen. Op een gegeven moment valt het kwartje. Alleen overdag viel dat bij ons echt nooit meer haha. koppig, eigenwijs, en ik ga dan ook overdag geen 2 uur investeren in gaan slapen ( s avonds deed ik dat wel). Na half uur dacht ik dan, het is goed zo en val maar in slaap op de bank straks.
Jahoor hier ook onze nét 2 jarige die uit zijn ledikant klom inclusief slaapzak. Direct het peuterbed neergezet. Meneer wilde in het begin ook niet slapen, natuurlijk onwijs wennen voor je peuter hij is niet anders gewend dan zijn ledikant. We hebben het gezellig gemaakt met knuffels, een dekbed voor peuters en slaapmuziek erbij. En natuurlijk een traphek in de deur opening. Van ons mag hij met deur open slapen mits hij blijft liggen. Anders doen we de deur dicht en dat is acuut drama. De behoefte van onze peuter was wel slapen maar meer van zijn omgeving meekrijgen, dus de deur open met dichte traphek was dé oplossing met muziekje. Hij slaapt heerlijk in zijn bed smiddags. Kijk vooral wat de behoefte is van je kind en ga samen op ontdekking om erachter te komen.
Ik heb dit ding besteld op Amazon. Ideaal. Mijn dochter klom ook uit haar bed dus de zijkant eraf gehaald en sindsdien is het ook feest. Maar ik zeg dan, nou kom L. Het is tijd om te gaan slapen, mama gaat nu weg, tot morgen, welterusten. En dan doe ik gewoon de deur dicht en zet de klink dicht. Ze krijgt hem niet open en probeert het nu ook niet meer dus denk dat het zijn vruchten heeft afgeworpen
Onze jongste van 18 maanden klom ook uit zijn ledikant maar inmiddels hebben we de lattenbodem losgemaakt en op de grond gelegd waar door het matras een stuk of 6 cm lager is komen te liggen. Hierdoor kan hij niet meer uit zijn bed klimmen en dat is erg fijn
Dat is ook slim! Ik zal t onthouden voor de volgende. Naja bedje werd sowieso wat krapper haha, ruim 2,5 jaar is hij nu.
Traphekje is een succes. Voor de avond.hij kan wel de deur opengooien, maar daarna gaat vanzelf in bed liggen en slapen. Middagdutjes zijn helaas over. Hij heeft t wel nodig helaas dus t is pittig omdat hij zo humeurig is. Ernaast liggen werkt zelfs niet.
Hier ook klimmers, ze klommen met 1 jaar uit bed, met slaapzak ook. Gewoon in een hoek van het ledikantje gaan staan, optrekken, benen aan 1 kant erover zwiepen, en los waren ze. Ze klommen ook zo in hun kledingkast, op het aanrecht, etc. Ik vond de oudste met 1 jaar op het aanrecht met een banaan, terwijl ze 3 minuten daarvoor nog in haar kinderstoel met riempje zat (ze had doorgekregen dat als ze maar hard aan het riempje trok, hij losser ging en ze genoeg ruimte had om te gaan staan). Enige dat hier werkte was op de overloop blijven en 1000x terugleggen. En soms vielen ze dan toch nog ergens op de grond in slaap ipv in bed…
O wow! Ondernemende types zeg De grap is dat we zelfs een stoel op zn kamer hebben, als hij wil kan hij zonder moeite zo over t hekje. Maar het is geen echte klimmer merken we. Zijn neefje is net zo oud en vliegt al bij schuttingen omhoog en rechte klimmuur op ons speeltoestel. Junior staat erbij en kijkt ernaar
Hier was met 2,5 wel einde middagslaapje, zeker met peuterbed 's avonds was het op een gegeven moment ook telkens er uit, dat geeft 1 avond gekost heel consequent om de paar minuten weer terug leggen. Avonden er op ging het al beter en toen was het kwartje gevallen dat ze in bed moest blijven.
bij ons werkt sowieso een wandeling met kinderwagen en dan parkeren in gang of garage bij kindjes die niet willen slapen maar wel nodig hebben. als ik een ouder kindje nog thuis had zette ik die voor de tv en liep op de stoep rondjes heen en weer