Peuter laten vaccineren voor resort in Turkije?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door ImAmommy, 29 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0

Fijne vakantie!

Weet je toevallig hoe het nu is met de dodelijke teken in Turkije?
    Zijn die er nog of loop je nu geen risico meer om dood te gaan aan die teek daar?

Is daar al een vaccin voor op de markt, voor die bepaalde teek daar?
    Cookies op AD.nl

"ISTANBUL - Door tekenbeten zijn er in het voorjaar al 27 mensen om het leven gekomen in Turkije. De angst voor meer slachtoffers groeit".

Dit bericht was van 2008, weer niet hoe het nu dus is met die teken en of er nog mensen dood gaan of dat de Turken ertegen gevaccineerd worden.

2. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0

Mijn kind heeft de (niet via het laboratorium bevestigde) waterpokken doorgemaakt. Was er helemaal niet heel erg ziek van maar er zijn kinderen bij die heel ziek kunnen worden van de waterpokken.

Vind je het dan ook hypocriet dat ik mijn jongste niet wil laten inenten tegen waterpokken als dit vaccin straks in het rijksvaccinatie programma wordt opgenomen?

Vind je dat ik mijn jongste kind dan moet laten vaccineren tegen waterpokken zodat mijn kind een ander kind (met zwakke weerstand) niet meer kan besmetten met waterpokken (als je dus gelooft in de beschermende werking van het vaccin)?

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Serieus SandraBe??
    Eerst een 'fijne vakantie' en daarna heel plotseling toevallig je afvragen hoe het zit met de 'horror teken des doods' met een berichtje uit 2008.
    Wat wil je daar mee bereiken?
    Bah, vals.

4. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    Nee omdat dit ook iets is van de laatste decennia volgens mij.

Ik ben meerdere keren in mijn leven naar Spanje geweest en nu opeens is ook daar hepA vaccinatie aanbevolen (Belgische site) in sommige gevallen.

Vaccinaties per land | vacciweb.be

5. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    Zij wil graag met een gerust hart op vakantie.

Of, zoals ze ook zegt, voorkomen is beter dan genezen:

Misschien de moeite waard voor haar om uit te zoeken hoe het nu met de teken is en of ze nog voorzorgsmaatregelen kan treffen voordat ze maandag vertrekt?

Misschien heb je iets aan deze informatie, afkomstig van de rivm site:

Hoe kunt u zichzelf beschermen?
    Teken zitten vooral in hoog schaduwrijk gras en dode bladeren bij bomen en struiken. Controleer daarom op tekenbeten als u zulke plekken heeft bezocht.

Kan ik extra maatregelen nemen?
    Mensen die veel in aanraking komen met teken (zoals boswachters, hoveniers en militairen) wordt aangeraden zichzelf extra te beschermen tegen tekenbeten door de volgende maatregelen te nemen:.

Blijf zoveel mogelijk op de paden en vermijd dichte begroeiing en struikgewas.
    Draag dichte schoenen, lange mouwen en een lange broek. Stop broekspijpen in uw sokken. Op lichte kleding zijn teken beter te zien.
    Draag kleding die is geïmpregneerd met het insectenwerend middel Permetrine of spuit uw kleding in met een insectenwerend middel dat DEET bevat.
    Smeer de onbedekte huid in met een middel dat DEET bevat".

Bron: ISI Ziekte van Lyme - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Helaas is permetrine dan weer kankerverwekkend en deet mogelijk ook schadelijk voor de gezondheid maar als je erin gelooft dat vaccinaties ongevaarlijk zijn dan zul je wellicht ook geloven dat deze twee producten niet schadelijk zijn voor de gezondheid.

6. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    Heb je ook gekeken naar de malaria mug? Ga je naar een gebied waar malaria voorkomt?

"Er komt in Turkije malaria voor, maar alle bekende toeristenbestemmingen in Turkije zoals Alanya, Antalya, Bodrum, Fethiye, Kemer, Marmaris en Side zijn malariavrij. Alleen in het zuidoosten van Turkije komt malaria voor, maar daar hoef je geen malariatabletten te nemen, je kunt met anti-muggenmaatregelen volstaan".

Bron:
    Turkije inentingen en vaccinaties - T - Inenting per land - Vaccinaties op reis

Vraag ik me dan weer af, waarom wordt er in dit geval niet aangeraden om malaria tabletten te slikken als je naar gebieden gaat waar malaria voorkomt?

7. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    Je kunt ook hepatitis E oplopen. In Nederland is er nog geen vaccin voor maar in China al wel. Wellicht dat je het vsccin vanuit China kunt krijgen om goed beschermd op vakantie te gaan?

"Hepatitis E is een ontsteking van de lever die veroorzaakt wordt door het hepatitis E-virus".

Bron: Hepatitis E - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

8. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    Ik probeer niet (meer) vanuit angst te leven maar als ik dat wel zou doen en dit onderstaande bericht zou lezen zou ik, ondanks de "goede" beschermd met o.a. HepA vaccinatie, Turkije niet meer in durven hoor...

"Turkije raakt steeds meer in de ban van een dodelijk virus dat wordt overgedragen door teken. De beestjes, behorend tot het tekengeslacht hyalomma, brengen de virusziekte Krim-Congokoorts over, die gepaard gaat met inwendige bloedingen. Het Congo-Krim-virus is een virus dat verwant is aan het Ebola-virus. De afloop is dodelijk als er niet snel wordt ingegrepen".

Bron: Gezondheid

"Verspreiding in de wereld
    Het verspreidingsgebied van Krim-Congo hemorragische koorts omvat grote delen van Azië en Afrika. Verschillende Europese landen behoren eveneens tot het natuurlijk verspreidingsgebied: Bulgarije, Griekenland, Turkije, Albanië, Servië, Bosnië, Kroatië en delen van Rusland.
    De incidentie van de ziekte is wisselend per regio. Zo leek gedurende lange tijd Krim-Congo hemorragische koorts in Turkije zelden voor te komen, sinds enige jaren wordt de ziekte er echter frequent gezien".

Bron: LCI-richtlijn Virale hemorragische koorts Krim-Congo - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

9. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    En nu ga ik genieten van het mooie weer :)

10. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

23 aug 2015
    1.614
    1
    36
    Serieus? Ik ben al gestopt met lezen na je eerste bericht ;) je bent niet goed snik! Dat is me nu wel duidelijk geworden...

11. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Jeutjeminaaaa zeg! En door jou ge-Google waan jij je blijkbaar inmiddels als een semi- arts ofzo......serieus:(

12. Kiekeboe4

Kiekeboe4 Niet meer actief

Dit vind ik wel bijzonder.. Waarom zou je dl dan wel laten vaccineren als je jezelf ook niet vaccineert? Heeft niks met land van afkomst te maken

13. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

23 aug 2015
    1.614
    1
    36
    De vaccinaties worden aangeraden. Waarom zou ik haar niet vaccineren? Zij is klein, stopt vanalles in haar mond, heeft veel minder weerstand opgebouwd en loopt een veel grotere risico ziek te worden dan wij. Ook kan ze nog niet praten om aan te geven waar ze precies last van heeft. Ik heb liever niet dat ze ziek wordt. Zo bijzonder is het niet.

Overigens zijn wij er achter dat we als kind al hiervoor gevaccineerd zijn en het nog een aantal jaren niet nodig hebben. Na 6 maanden laten we dl opnieuw vaccineren, zodat ook zij voor 25 jaar beschermd is.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja zo dacht ik vroeger ook. Ik ben als kind héél vaak in Turkije geweest. Mijn vader komt er vandaan. Ben nooit ingeënt. Desondanks raadde de huisarts aan om toch tegen HepA te vaccineren. Virussen evolueren ook. Daarom veranderen de vaccinaties inhoudelijk ook. Met de griep was het onlangs heel extreem, waarbij binnen 1 jaar het virus muteerde en de griepprik niet meer werkte. Gevolg: Vele zeer ernstig ziek en meer overleden dat jaar, aan de griep dus. Wel de risicogroepen overigens.
    Dit was wel uitzonderlijk. Zo snel gaat het normaal niet. Maar over een tijdsbestek van 10 jaar kan zo'n virus alweer resistent zijn tegen de vaccins van destijds. Maar ook tegen de natuurlijke weerstand van mensen uit een bepaald gebied.
    En tenslotte: HepA was vroeger in Turkije lang niet zo'n groot probleem als nu. Misschien dat het in Iran inmiddels ook erger is geworden?
    Conclusie: Ook al ben je nooit geprikt en heb je het niet opgelopen, dat je er vaak geweest bent/vandaan komt geeft niet automatisch voldoende bescherming. Ik zou even checken met je huisarts.

16. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Krijgt die gehersenspoelde sandrabe soms betaald van de antiprikbrigade,voor elk bericht wat ze hier typt:(
    Ik heb nog nooit zoveel onzin in 1 topic van dezelfde persoon gelezen...O nee,dat lieg ik...in elk topic over vaccinaties komt zij met dezelfde onzin.Ik mag toch hopen dat niemand haar serieus neemt...

(Ik besef me net dat 'antiprikbrigade' misschien niet aardig overkomt,ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ze doen,al ben ik heel erg voor vaccinatie,ik zal een ander echt niet aanvallen omdat ze het niet doen om goede redenen,maar deze onzin is echt geen goede reden)

17. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    Zou het dan niet beter zijn dat je jezelf laat testen op antistoffen hepatitis a voordat je je laat vaccineren?
    Als je al antistoffen hepA hebt dan is heel die vaccinatie niet nodig.

18. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    Een peuter wordt in veruit de meeste gevallen niet ziek van een hepatitis a besmetting, dit in tegenstelling tot een volwassene, volgens het rivm.

Je kind kan dus ongemerkt besmet raken met hepA in Turkije en de rest van haar leven dankzij natuurlijke infectie beschermd zijn (als je in de antistof theorie gelooft).

"Wat zijn de klachten bij hepatitis A?
    Soms hebben mensen met hepatitis A weinig of helemaal geen klachten. Vooral bij jonge kinderen is dat het geval. Volwassenen voelen zich meestal zieker dan kinderen".

"Wie kan hepatitis A krijgen?
    Iedereen die de ziekte nog niet heeft gehad kan besmet raken en ziek worden.
    Mensen met een ziekte van de lever en ouderen, kunnen zieker worden van hepatitis A. Iemand die hepatitis A heeft gehad, krijgt de ziekte niet nog een keer."

En al word je ziek, dan gaat het vanzelf vaak weer over.

"Is hepatitis A te behandelen?
    Hepatitis A geneest vanzelf (zonder medicijnen). U kunt zich wel erg lang moe voelen. Zolang u klachten heeft, is het beter om geen alcohol te drinken.
    Wanneer u zelf of anderen in huis klachten krijgen die op hepatitis A lijken, ga dan naar uw huisarts. De huisarts kan onderzoeken of u hepatitis A heeft".

Echt bizar dat het advies nu is dat jonge kinderen hiertegen nu ook moeten worden gevaccineerd.
    Heb je een onderzoek gevonden die je kan garanderen dat je kind op korte én langere termijn geen nadelige gevolgen aan dit vaccin zal kunnen overhouden?
    ISI Hepatitis A - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
    Bron:

19. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

23 aug 2015
    1.614
    1
    36
    Wat mij betreft mag hier een slotje op! Kan iemand mij vertellen hoe ik daar voor kan zorgen?

20. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Via het meldicoontje even vragen of hij dicht mag.Hele fijne vakantie,en laat je niet gek maken...

Deel Deze Pagina