slecht zien en zwemles

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Beaujuulais, 31 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Onze oudste zoon heeft een bril met aan beide ogen een afwijking van plus 7.
    Zonder bril ziet hij weinig.
    Hij is gek op water en zwemmen en ik wil hem graag op zwemles doen maar dan moet hij zijn bril dus af.
    Ik ben op zoek naar ervaringen van ouders van brildragende kinderen die ook op zwemles hebben gezeten of zitten.
    Gingen de brillen af, kwam er een "zwembril" op sterkte voor in de plaats en hebben jullie het van te voren gemeld bij de zwemleraar?

Onze zoon ziet met bril ook maar 25 % en is daardoor onder behandeling/begeleiding van Bartimeus.
    Zijn begeleidster heeft aangegeven dat de meeste kinderen zonder bril beginnen met zwemles en dat dat redelijk gaat.
    Hoewel ik haar daarin zeker vertrouw vind ik het toch fijn om ervaringen te horen.

2. Brezjika

Brezjika Bekend lid

zwembril op sterkte punt nl

Met deze sterkte lijkt me niet leuk leren zwemmen (onzeker zijn zonder bril). Ik draag zelf lenzen en voel me ook erg onzeker als ik wat moet doen zonder bril/lenzen.

3. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Je kan het altijd proberen natuurlijk, wie weet vindt hij het helemaal niet erg. Een zwembril op sterkte kan altijd nog.

4. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    #4 Koningsgezin, 1 feb 2014
    Laatst bewerkt: 1 feb 2014
    Ik had ook een hoge sterkte vroeger. -9 toen ik 3 jaar was. Inmiddels opgeklommen tot -6 als je de cilinders erbij op telt. Ik heb 1,5 jaar over de eerste groep/kleur gedaan. Maar dit lag niet aan mijn slechtziendheid. Ik was veel te speels en was er niet aan toe. Nu nog ben ik zonder bril best kippig. Met bril zie ik wel meer dan jouw zoon., namelijk 75-80% geloof ik. Hoe ik het ervaren heb is goed. Docent legt alles woordenlijk uit, met voorbeeld vrij dichtbij zodat ik het kon zien. En als ik het niet goed deed werd ik appart genomen, maar dat gebeurde bij iedereen.

Mijn zwager zat ook bij Bartimeus. Zal straks eens vragen aan vriendlief hoe dat met zijn broertje ging. Misschien weet hij dat wel. Anders kom ik er maandag op terug, dan zijn wij terug vanuit Luxemburg en zien we mijn schoonouders weer...

5. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Ik zwom zonder sportbril overigens... nu met kinderen doe ik hem vaak wel op (gewone bril, geen sportbril).

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Bij mijn dochter op zwemmen zit ook een meisje met een brilletje op. Ze heeft zo'n bandje om ha aar hoofd zodat haar bril blijft zitten

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    #7 Athina, 1 feb 2014
    Laatst bewerkt: 1 feb 2014
    Ik zou sowieso even overleggen met het zwembad. In principe leren blinde kindjes ook zwemmen.
    Verder mogen kindjes in principe in overleg met bril (af)zwemmen.

Ik zou er zelf overigens voor kiezen om als hij de zwemslagen goed onder de knie heeft, om uiteindelijk af te laten zwemmen zónder bril (uiteraard werk je hier naartoe). Tijdens de lerende fase is de bril wel prettig, zodat hij de uitleg ziet.
    Ik zou dan zelf kiezen voor een sportbril (dus geen duikbril op sterkte), zodat hij wel gewoon went aan water in zijn ogen.

Maar voor afzwemmen dus uiteindelijk ook oefenen zónder bril. Dit omdat als je kindje onverwachts in het water valt en zijn bril verliest, hij zich óók moet kunnen redden.

8. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje heeft ook een slecht zicht en moet juist een duikbril op als ze gaat zwemmen maar dat is om haar contactlenzen te beschermen. Ze is bijna 2 jaar. Formaat van een 1 jarige en er is dus geen passende zwembril te vinden. Daarbij wil ze hem ook niet op. Dus nu gaan we 1x per 3 maanden zwemmen als ze toch nieuwe lenzen krijgt omdat ze zijn ''versleten''.

Je zegt dat je kindje weinig ziet zonder bril. Dat snap ik maar ik denk dat je zoontje zich wel aardig weet te redden zonder bril of niet? Als ik kijk naar mijn dochtertje, die weet zich ook wel te redden zonder haar lenzen in. (lenzensterkte van plus 23) Bril en contactlenzen sterktes schelen wel een beetje maar goed.

Ik zou het zo ie zo even tegen de zwemjuf zeggen. En ik zou het eerst zonder duikbril op sterkte proberen, wie weet gaat het wel goed. En een duikbril op sterkte lijkt me zo aangeschaft. Of eens een keertje vrij gaan zwemmen zonder bril op. Kijken hoe hij het dan doet?

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Bij mijn dochter op zwemles zit een jongetje dat zonder bril zwom en waarvan de juffen/meesters op een gegeven moment vroegen of hij normaal gesproken een bril droeg. Ze hebben zijn moeder toen gevraagd hem voortaan met bril te laten zwemmen, inderdaad met zo'n elastisch bandje erachter zodat ie niet afvalt. Zwembril op sterkte mag hier niet, zou dat dus eerst navragen voor je er één aanschaft.

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had +5 aan beide ogen en zwom zonder bril. Instructies buiten het water kreeg ik wel met bril. Idee was ook dat als ik bv in het water zou vallen, de bril waarschijnlijk af zou vallen, dus ik moest me leren redden zonder. En dat ging prima! Maar als dat toch lastig is, dan zou ik met de instructeurs overleggen wat zij aanraden; gewoon bril met elastiekje op, of echt zwembril op sterkte, en dan misschien daarna ook leren zonder bril naar de kant te zwemmen etc.

11. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Wat een reacties al, dank jullie wel!:)
    Ik zal vanavond even uitgebreid reageren

12. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Op de basisschool had ik een sportbril voor gymles, zwemles etc. Heel fijn dat ik wat kon zien tijdens de lessen :)
    Mijn ouders hebben altijd met school en bij sportlessen contact gehad met de meesters/juffen over mijn oogafwijking en evt effect op de lessen. In mijn geval was vooral contact met school belangrijk.

Ik zou in elk geval met zijn zwemleraar bespreken dat hij slecht ziet zonder bril en wat dat met hem doet. De zwemleraar vragen wat zijnof haar advies is mbt zwemles. Vanuit mijn ervaring vind ik een sportbril echt een aanrader

13. Ik4kids

Ik4kids Lid

11 dec 2012
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje zwemt gewoon met zijn gewone bril. Ook geen elastiek ofzo. Hij zit nu in het laatste badje voor zijn A diploma en het gaat prima zo. Ook met onderwater zwemmen en borstcrawl.

14. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Sorry voor de late reactie :)

Brezjika: bedankt voor de link. Een zwembril op sterkte kunnen we inderdaad later ook nog proberen.

Koningsgezin: fijn als je het zou willen vragen aan je schoonouders. Mijn zoon zou inderdaad van heel dichtbij moeten zien wat de bedoeling is. Vanuit het water zou hij de zwemleraar/zwemlerares op de kant niet kunnen zien.

Bonnie1: ik wist niet dat ze ook kunnen zwemmen met gewone bril en een bandje om het hoofd. Dank je wel, dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Athina: nog niet over nagedacht dat hij ook zonder bril zich zou moeten kunnen redden. Heel logisch natuurlijk! Goed idee om uiteindelijk ook zonder bril te kunnen zwemmen en daar naar toe te werken.

27mama: zonder bril thuis kan hij zich inderdaad heel goed redden. hij heeft zijn bril pas een jaar en hiervoor hadden wij niet eens in de gaten hoe slecht zijn zicht eigenlijk was. Alleen in een les waar hij op een leraar moet letten wordt het voor hem dan wel wat moeilijker. We gaan inderdaad eerst nog een paar keer zelf proberen zonder bril. Dat hebben we te weinig gedaan de laatste tijd, eigenlijk sinds hij gewend is aan zijn bril niet zo vaak meer. Jouw dochter heeft ook een flinke afwijking zeg :) Hoe zijn haar vooruitzichten?

Niekekris: waarom mag een zwembril op sterkte niet bij jullie? Ook jij bedankt voor de tip om er een bandje achter te doen.

Purk: bedankt voor jouw ervaring. Fijn om te horen dat het bij jou goed ging. Hoe ging het precies met de uitleg van de leraar? KOn je dat een beetje volgen?

Afrola: bedankt voor je tip wbt de sportbril. Daar kunnen we nog eens goed overdenken ook wbt de gym op school. We gaan sowieso overleggen met de zwemleraar en ook verschillende baden in de buurt bellen om te vragen naar hun ervaringen. Ook wbt de groepsgrootte, lijkt me voor hem fijn dat de groepen kleiner zijn en er meer aandacht is. Met school is er nu al goed contact en ook via Bartimeus krijgen zij begeleiding.

Ik4kids: wat fijn te horen dat jouw zoon het zo goed doet en hij met zijn gewone bril zwemt. Hij verliest zijn bril dus niet met onderwater zwemmen?

15. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Hier een zwemjuf :)

Een bril (op sterkte) mag bij ons mits je daarvoor "bewijs" hebt zeg maar (er zijn helaas genoeg ouders van bijv. Bange kindjes die verzinnen dat hun kind een brilletje op moet...)

Een bril op sterkte is heel fijn voor je zoontje, hij kan dan gewoon alles zien inclusief andere kindjes in echte bad, en de juf/mees die aanwijzingen geeft... Hij kan hier mee door het gat zwemmen onder water zwemmen etc...

Het nadeel is al genoemd... Hij went zo niet aan het water in z'n ogen iets wat heel belangrijk is om watervrij te worden (de belangrijkste start voor een veilige en goede manier om te leren zwemmen)

Ik weet even niet in welk badje hij zit /wat z'n niveau is zeg maar.
    Maar ik zou adviseren om hem te laten beginnen zonder bril, totdat hij watervrij is (meestal zijn de oefeningen op dat niveau makkelijk te begrijpen zonder dat je de voorbeelden goed ziet...) eventueel kan hij zijn bril bij de hand houden voor als hij het echt niet begrijpt zonder voorbeeld

Als hij watervrij is en met de "echte" zwemslagen aan de gang gaat, z'n bril met sterkte op... Dan tijdens de "spelvormen" (inleiding; als een dolfijntje, tijdens onderwaterzwemoefeningetjes zijn bril af te laten doen, zodat hij gewend blijft aan water in z'n ogen.

Ik zôu het zeker even tegen de juf zeggen, zij kan hem van dichtbij wat voordoen, extra uitleg geven, hem meer laten voelen (dmv z'n armen vasthouden bijvoorbeeld) wat hij moet doen,
    En dan dus tijdens de speel dingen (springen) zijn bril toch ook even af laten doen!

Hihi een heel verhaal hoop dat je er wat aan hebt....
    Als je vragen hebt hoor ik ze wel!

16. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Soepstengel: wat fijn dat jij als zwemjuf ook reageert :)

Het niveau van Beau is 0 (denk ik). Hij zit dus nog niet op zwemles en peuter zwemmen in groepsverband hebben wij niet gedaan.
    Wel recreatief (behalve het afgelopen jaar) en ik durf te zeggen dat hij zwemmen geweldig vindt en ook niet bang is voor water.
    Met 20 maanden zwom hij in het diepe met bandjes en mochten wij hem niet meer vasthouden (ja we stonden er natuurlijk wel gewoon naast)
    en van de grote glijbanen durft hij ook samen met ons.
    In de zomer in het zwembad in de tuin ligt hij ook binnen no time, met zijn hoofd onder water vindt hij geen probleem.
    Dus niveau geen idee maar hij durft al veel ;)

Met een bril op sterkte bedoel je waarschijnlijk een duikbril?
    Qua bewijs van slecht zien is er trouwens geen probleem. Vanuit Bartimeus kan er een begeleidster komen om uitleg te geven aan de leraar/lerares wat Beau zijn beperking is.
    Om de juf of meester te kunnen zien zou hij echt een bril op moeten en zelfs met een bril wordt dat al wat lastiger voor hem.
    Wellicht kan hij wel zien wat de kinderen voor en naast hem doen en kan hij zo ook nog wat oppikken.
    Maar je uitleg en volgorde is duidelijk, fijn dat je dat wilde delen daar heb ik echt wat aan!
    Heb jij ervaring met het lesgeven aan kinderen die een beperking hebben en gaat dat goed in zo'n groep?

17. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    met een bril op sterkte bedoel ik inderdaad een duikbril op sterkte.
    Zo te lezen is hij al vrij watervrij!
    Dan zou ik hem idd een duikbril op sterkte op laten doen, ziet hij ten minste wat en is denk ik ook goed voor zijn zelfvertrouwen!
    Als je dan ook nog met de juf overlegd dat ze hem desnoods een wat duidelijkere uitleg geeft moet het denk ik helemaal goed komen!

Wat ik opeens bedenk: Gebruiken ze in de zwemles pictogrammen/stuurkaarten?

Wij hebben ze en ze zijn heel duidelijk, als hij hier goed naar kijkt weet hij precies wat hij moet doen, veel duidelijker dan een voorbeeld van de juf of een ander kindje!

Ik geef inderdaad les aan kinderen met een beperking...
    Geven veel les aan speciaal onderwijs, waar doven, slechtziende, maar ook kinderen met het syndroom van down opzitten
    ( ik heb de sportacademi gedaan, ben in het zwembad blijven hangen....)
    Wij gebruiken veel stuurkaarten, leggen duidelijk uit, pakken het kind bij de hand om te voelen wat de bedoeling is...
    Hoop dat ze bij jullie ook zo gericht kunnen lesgeven
    (Qua capaciteit van de leraar, maar ook van de groeosgrootte, mogelijkheid van het bad etc...)

Bij ons in de stad hebben we ook een speciale zwemschool die lesgeeft aan kids met een beperking: kleine groepjes, juffen die het gewend zijn e.d. Je zou zoiets ook nog kunnen overwegen als het in de reguliere lessen toch niet zo goed gaat.... (Of de juf er weinig aandacht aan besteed, geen extra tijd voor heeft e.d.)

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb geen ervaring met kinderen die slecht zien, maar ik heb zelf min 8,5 sterkte. Ik zwem altijd met lenzen (vroeger niet) ik vind het heel vervelend om niets te zien in een zwembad. Je hebt geen idee waar je heen moet/gaat... het heeft wel wat engs als je zo weinig ziet. Ik zou dus niet zondermeer zonder (zwem/sport)bril laten zwemmen.

19. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja die kleintjes kunnen zich inderdaad goed redden. Ze weten ook niet beter. Ik mag van geluk spreken dat mijn dochtertje wat ziet met haar lenzen in. (geboren met staar en is 9 maanden bijna blind geweest. De wereld was voor haar donker en ze zag alleen maar lichtjes. Daarom ben ik blij dat ze nu wel wat ziet. Als ze kan praten krijgt ze er nog een brilletje bij. De lenzensterkte gaat dan dalen en dan krijgt ze die voor veraf en de bril voor dichtbij. Zeg maar een leesbrilletje.

Ze is bij Visio getest, en zit voor het zich van dichtbij op het niveau van een 1 jarig kind. Ze is nu bijna 2 dus dat is niet gek. En voor veraf hebben ze nog niet getest.

Of ze ooit haar rijbewijs mag gaan halen weet ik niet... Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Gaat jouw kindje braille leren omdat hij met bril een zicht heeft van 25 procent? Of is dat dan nog niet aan de orde?

Heeft jouw zoon zijn oren ook sterker ontwikkelt? Mijn dochtertje wel heb ik het idee.

20. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ik kan me dit goed voorstellen vandaar ook dat ik ervaringen vraag. Als ik naar mijn zoon kijk zie ik dat hij zich goed kan redden. Daarom vind ik het vaak nog moeilijk te begrijpen wat hij dan wel en niet ziet. Ze hebben dit natuurlijk wel uitgelegd maar het echt ook zo snappen is best lastig. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat het in situaties best eng kan zijn zoals jij ook verteld. Bedankt voor het delen.

Deel Deze Pagina