Hoe pakken jullie dit aan? (zindelijk maken)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tuttebell, 18 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tuttebell

Tuttebell Fanatiek lid

6 nov 2011
    3.108
    0
    36
    Hoi Dames,

Ik ben bezig met zindelijk maken van mijn ruim 2 jaar oude zoon. In mei word hij 3. Ik hoor heel veel verschillende verhalen over hoe het zindelijk maken aan te pakken.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt..?

Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen!

2. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    We zijn begonnen met op de wc zetten 's avonds voor het douchen. Verder stond het potje in de huiskamer.

Mijn dochter plaste meestal ongeveer een half uur na het drinken. De tweede stap was dus om haar ongeveer een half uurtje na het drinken op het potje/wc te zetten. Wissel in het begin vooral af, zodat hij beide durft. Ik ben zelf heel erg van de positieve benadering, dus ik wilde eerst een paar succesvolle ervaringen. Later toen het goed ging, heb ik bij Zeeman een stapel ondergoed gekocht en heb ik haar overdag zonder luier laten lopen.
    Stickers plakken heb ik later pas gedaan om ervoor te zorgen dat ze geen ongelukjes meer had. Maar nu, met bijna 4 jaar, heeft ze soms nog een ongelukje.

Mijn tip: start als je zelf de tijd en de energie ervoor hebt. Forceer niets, maar beloon wat goed gaat met een groot compliment. Hier heeft mijn 'poepdansje' :) ervoor gezorgd dat mijn dochter vanaf dat moment nooit meer in haar luier heeft gepoept.

3. Marientje28

Marientje28 Actief lid

30 jun 2008
    220
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Wij hebben van het potje een dagelijks onderdeel van de rituelen gemaakt. Bij het opstaan even op het potje, na het eten op het potje. Voor de lunch op het potje, na de middagdut etc.
    Onze dochter plaste voor het eerst op het potje toen ze 14 maanden was. Ze was zindelijk toen ze twee en een half was. Onze zoon heeft afgelopen week voor het eerst op het potje geplast en meteen 2 dagen achter elkaar. Hij is net 13 maanden.

Niks forceren. Geen beloningen en geen straf. En vooral goed onthouden dat jij je kind niet zindelijk kan maken. Hij zal zindelijk worden/zijn op het moment dat hij daar lichamelijk, mentaal, hormonaal aan toe is.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Boekje: Gina Ford: zindelijk in één week (www.bol.com)

Zoon, zindelijk in 10 dagen (dagzindelijk) met 23 maanden
    Dochter zindelijk in 3 dagen (dagzindelijk, plas) met 24 maanden

Maar het begint met enige interesse in de wc en het vermogen kleine specifieke opdrachten te kunnen uitvoeren en oja, het onderscheid kunnen maken tussen droog en nat.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb het vorige week geprobeerd met mijn dochter die even oud is maar het ging absoluut niet. Onderbroekje aan gedaan, we hadden alles van tevoren al diverse malen besproken en ze voldeed aan alle 'voorwaarden' maar na 5 ongelukjes in 1 ochtend en absoluut niet op het potje willen zitten laat staan plassen heb ik haar weer een luier om gedaan. Over een maand of 2 nog maar eens proberen.

6. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.595
    1.051
    113
    Hier
    wij zijn er een beetje mee bezig. ik vraag haar of ze wil palssen en zet haar dan op het potje. ze plast dan vaak maar soms ook niet dus ze voelt het nog niet heel goed denk ik. gisteren een hele goede dag. ze had wel 3 keer geplast. en dan prijs ik haar de hemel in. poepen vind ze nog raar. 2 keer geprobeerd, maar als de poep komt staat ze op en loopt weg hahahah.en kan ik het dus weer van de grond op ruimen

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Voor meisjesmama's:
    Ik had het prentenboek 'Saar op de wc' gekocht. Saar krijgt een grotemeidenonderbroek aan, heeft een ongelukje en daarna poept ze zelfs op de wc. Wat een pret hebben we gehad (en nu soms nog!).

8. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik had soms wel 10 ongelukjes in één ochtend. Ik zou het niet forceren, maar geef ook niet te snel op hoor. Voor je het weet, wordt ze vier jaar & gaat ze naar school.
    Ik zette een emmertje met heet water en biotex in de keuken klaar.

9. adi

adi Niet meer actief

een kind van 2 jaar wordt niet ' voor je het weet' 4 jaar hoor. Als het kind zovaak plast dat ze 10x in een ochtend (!) een ongeluk heeft, lijkt het me niet eens klaar voor om de plas even op te houden, laat staan zindelijk te worden.

wij hebben zelf gewacht totdat kinderen aangaven dat ze op eigen commando konden plassen en poepen, en even konden ophouden totdat we bij de wc waren. Mijn dochtets waren op hun 3 verjaardag binnen 3 dagen zindelijk, en binnen 2 weken ook s nachts. Nooit meer een ongeluk gehad, en ook niet moeten belonen oid. Het ging helemaal vanzelf.
    bij zoontje hetzelfde, een paar maanden later, hem moesten we de eerste 2 weken alleen vragen om eraan te denken en tijdig aan te geven. Daarna ook geen ongelukken meer.

10. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Hier ben ik het mee eens.
    Mijn zoontje van 2,5 is ook nog niet zindelijk en zie dat ook niet heel binnenkort gebeuren,maar niet dat ik me nu enigsinds zorgen maak als ie 4 is!
    Neem gewoon de tijd,het komt echt wel hoor!

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou inderdaad, overdrijven is ook een vak hoor, ik heb nog bijna anderhalf jaar voor ze 4 wordt. Tegen die tijd is ze echt wel zindelijk, daar maak ik me geen enkele zorgen over. Maar nu is ze er totaal nog niet mee bezig en forceren lijkt me op deze leeftijd alleen maar averechts werken.

12. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Misschien moet je eerst even al mijn reacties lezen voordat je hierop reageert.

13. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Wat ik mij afvraag he, hoe doen jullie dat voor degenen met een stoffen bankstel? Ik laat mijn zoon regelmatig zonder luier maar als hij bezig is met spelen dan plast hij ook op mijn bankstel. Daar ben ik dus echt niet gecharmeerd van. Gevolg : Ik laat hem dus maar met een luier lopen weer. Na de zomervakantie mag hij naar school en ik maak me echt grote zorgen dat het niet voor die tijd goed komt.. Soms word ik er echt helemaal wanhopig van. Dan gaat het een ochtend goed en hoppa dan ligt er weer een plas op de bank... Er staat een potje in de kamer en ik heb een wc bril verkleiner. Ook zet ik hem daar dan regelmatig op. Maar het schijnt dus echt gewoon niet te mogen lukken :(

Misschien ga ik maar dat boekje kopen wat iemand hier eerder in het topic oppert. Want ik kan zelf ook wel een cursus zindelijk maken gebruiken volgens mij...

14. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    E. Is nu 2 weken zindelijk. Ze wou zelf op de wc plassen. In die 2weken heeft ze 4 ongelukjes gehad. Zou gewoon wachten tot hij er aan toe is.

15. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    We hebben trouwens stoffenbak.maar de hoezen kunnen in de was. Trouwens geen 1x op geplas..

16. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier ook stoffen banken en bij allebei 1 ongelukje gehad omdat ze in slaap waren gevallen op de bank en dat net niet goed ging. Maar ook een stoffenbank is zo weer schoon (is alleen bij 1 ongelukje niet zo erg, maar standaard op de bank plassen is een ander verhaal.

Overigens had mijn dochter de 1ste ochtend ook binnen een paar uur 6 ongelukjes (ze was toen 2j2mnd), maar toen begreep ze het wel en heeft ze amper nog ongelukjes gehad. Mijn dochter riep daarvoor alleen oh vloer nat en die ochtend had ze ineens wel door dat zij daarvan de oorzaak was. Begrijpt jouw kind dat hij/zij de oorzaak is of valt dat kwartje nog niet?

Mijn zoontje was nog voor z`n 2de zindelijk. Hij begon het zelf aan te geven en kon het ophouden. Toen thuis luier uit gedaan en nooit meer aan. Wel wat ongelukjes gehad, poepen vond hij ook wat enger/moeilijker. Maar binnen een paar dagen nauwelijk nog.

Hier het potje vanaf 1,5 jaar gebruikt. Op het potje een aantal keer per dag als ze wilden.

17. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Dames, even een vraagje...

Het valt me al een paar weken op dat ons zoontje soms zijn kruis beet pakt. Zouden dit de eerste tekenen zijn richting het zondelijk worden? Zou dit een plas momentje zijn?

Verder denk ik dat ik er voorlopig nog niet aan hoef te beginnen hoor... hij doet dat nog niet elke dag ofzo... ;)

18. joyce86

joyce86 Fanatiek lid

27 jan 2010
    3.024
    138
    63
    NULL
    noord brabant
    Hier gaf dochter al een tijdje aan dat ze geplast of gepoept had. Dus op een ochtend gewoon gezegd, vandaag doen we geen luier meer om alleen nog maar een onderbroekje en plassen we op de wc of op het potje. En dat ging vanaf moment 1 goed!

Nu alleen de nacht nog, maar ik denk dat dat vanzelf wel komt. Ze is nu al vaak droog in de nacht.

19. adi

adi Niet meer actief

Mijn zoontje pakt zn kruis vast en rent naar de wc als ie soms bijna te laat is, hij houdt het op die manier op.
    Misschien dat je hem op die momenten kunt vragen om op het potje te plassen, en dan kijken wat er gebeurt.

20. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Hier ook sinds kort overdag thuis geen luier meer aan, alleen n onderbroekje.mn zoontje zegt vaak tussendoor dat hij wil plassen en o wat is hij trots!weinig ongelukjes.ik zet hem wel meteen in de ochtend op t potje.en dan na ontbijt weer maar soms wil hij vaker wat kleinere plasjes.hij geeft het zelf meestal dus al aan...middagslaapje en in de nacht luier aan.ook wanneer we buiten zijn.zeker met de kou nu.

Op peuterschool willen ze dat kindjes echt helemaal dagzindelijk zijn voor ze zonder luier komen...dit gaat nu prima.alleen wil hij niet poepen op t potje.hij vraagt dan echt om n luier.ik push niet en laat hem beslissen.moedig wel aan maar hij vindt het leuk!

Deel Deze Pagina