Peuter met eetstoornis...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Life in Pink, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hallo mede-mama's,

Op dit moment zit ik weer even met mijn handen in het haar. Onze dochter van net twee jaar eet al maanden ontzettend slecht. Ze weegt op dit moment 9,2 kilo en is 82 cm.
    Eigenlijk ging dit al zo vrij snel na haar geboorte, dat ze haar flessen slecht dronk, altijd heb ik het aangegeven bij het CB, nooit hoefde ik me zorgen te maken.
    Na complete weigering van al het eten in maart dit jaar, zijn we eindelijk doorgestuurd naar de KA. Ze heeft hier onderzoeken gehad om iets lichamelijks uit te sluiten, ik geloof dat ze op 5 ziektes/aandoeningen is getest. Gelukkig kwam hier niets uit.

Inmiddels startte er een eetbegeleiding met een psycholoog, waar ik dan eens in de zoveel weken heen ga en mijn verhaal kwijt kan (dus eigenlijk meer begeleiding voor mij), er komt niemand aan huis om te kijken hoe het eten gaat.

Bij elke ziekte/verkoudheidje en soms kunnen we de oorzaak helemaal niet achterhalen, stopt ons meisje gelijk met eten. Gelukkig hebben we ook af en toe goede periodes: dan eet ze op een dag 2 boterhammen (zonder korstjes) en een knijpfruitje, soms een crackertje erbij en als we geluk hebben 1 vistick of stukje vlees. Op die dagen zijn we zielsgelukkig. Maar op vele andere dagen komt ze nauwelijks aan 1 boterham, 1 partje appel....Dan besef ik me soms ineens dat ze al maanden niet avond eet.

Inmiddels zijn we alweer ruim een halfjaar bezig met een nachtfles (op advies KA), want tja, ze wordt wakker met een lege maag. Maar nu begin ik me toch ernstige zorgen over haar gebit te maken.

Veel mensen hebben goede bedoelingen met opmerkingen als: gewoon een week geen eten geven, of als ze echt honger krijgen gaan ze echt wel eten, of geen aandacht aan geven. Maar af en toe voel ik me erg geraakt door zo'n opmerking, we hebben al zoveel geprobeerd.

Ik ben er op het moment erg verdrietig van en weet niet goed wat te doen. Moet ik verder laten onderzoeken waar het aan zou kunnen liggen? Ik wil ook weer niet dat het een soort obsessie wordt,maar ik wil mezelf later ook niet kunnen verwijten van had ik maar beter onderzoek laten doen....ik weet het niet meer.

Zijn hier mama's die dit herkennen? En welke trajecten volgen jullie?

Groet een bezorgde mama

2. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    Hey Snooz!

Jeetje joh wat een rot gebeuren zeg!! Tuurlijk voel je je ongelukkig als je kindje niet eet! En dan die opmerkingen van andere mensen pffff!! Laat het heel gauw je ene oor in gaan en nog sneller de andere uitgaan!!

Ik herken wel een aantal dingen. Anoeska at ook vanaf haar geboorte weinig. flessen gingen niet op en ik kon flessen snel gaan rekken. Toen ze eenmaal vast voedsel mocht, wilde ze het niet. Brood heeft ze wel altijd lekker gevonden. Nu is ze 2 jaar en 2 maand en gelukkig begint ze een beetje warm te eten. Fruit is nog steeds een drama (ook af en toe hier een knijpzakje). Bij Anoeska lag het aan haar ontlasting. Het zielige meisje raak heel snel verstopt en ze heeft nu poeders van de kinderarts om de ontlasting soepeler te houden.

Jammer genoeg heb ik dus niet voor jou de gouden tip. Maar blijf bij je eigen gevoel!! Jij weet als mama wat je het beste kan doen met je meisje!!

Heel veel succes en een dikke knuffel!!

3. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hey snoozie,

Hier ook een peuter die sinds enkele maanden compleet niet of heel weinig eet.

Warm eten......dat kan ik op 1 hand tellen van het laatste half jaar.

Hier hangt het helaas samen met niet willen poepen en ophouden. Dus ik heb poeders en klysma gekregen van de KA....die helpen wel..gisteren heeft ze namelijk sinds heel lang een volle opscheplepel boerenkool op met stukjes worst erdoorheen!!!

Ze poept nog steeds niet met plezier...houdt nog steeds op. Maar het eten word ietsjes beter. (tsjah..als je vol zit met poep dan heb je ook geen honger of wil je niet eten...en ze is op de leeftijd dat ze snapt.....(eten is poepen!))

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Groeit ze evengoed ongeveer volgens de lijn nu? Of zit ze er dik onder? Sommige kindjes hebben echt weinig nodig en groeien evengoed, wonderbaarlijk. Zo ook mn zoontje in t 1 ste jaar. Hij dronk lang zijn hoeveelheid flessen niet, maar groeide evengoed.

5. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    O zo herkenbaar, Sam heeft toen ze ongeveer dezelfde leeftijd had bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Ze weigerde te eten en te drinken. De artsten dachten dat ze met opzet niet at. Wij dachten daar anders over, maar goed ze gaan eerst observeren, en ze bleef maar afvallen. Om een heel lang verhaal kort te maken. Ze zat behoorlijk verstopt en niet echt een beetje maar echt heel ernstig. De arts kon er niet bij dat zij nog gewoon kon spelen en lachen enz.
    Wij hebben dus ook een tijdje bij een eet consulente gelopen van het wkz. En die heeft ons echt de goede weg opgeholpen. Zij heeft een belonginsbord ontwikkeld(hebben wij niet aangeschaft en dat hoefde ook niet) maar zelf is thuis ook wel zoiets te maken. En dat werkte best goed, moet er wel bij zeggen dat het voor jou behoorlijk intensief is en kost veel energie om het zo te doen. Maar omdat wij resultaat zagen doe je het gewoon.
    Nu is Sam ruim 4, en nu eet ze normaal haar brood en fruit. Avond eten is en blijft een ramp.

Heel veel succes en sterkte

6. Life in Pink

Bedankt meiden voor de lieve woorden en de herkenning!

Ik moet zeggen dat Lilly ook redelijk vaak verstopt lijkt te zitten, harde ontlasting, maar vaak wel elke dag een klein beetje. Misschien kunnen we daar nog iets mee doen.

Verder is het ook zo dubbel, aan de ene kant wil ik haar het liefst uit het medische circuit houden, want het is echt een bange poeperd ;) Aan de andere kant heeft de KA ook toegegeven dat haar weigering extreem is en niet zoals peuter koppigheid.

Ze heeft vanaf haar geboorte altijd onder de gemiddelde groeicurve gezeten en van de -1 lijn zit ze inmiddels op de -2,5. Laatste keer meten en wegen op CB begon haar lengte ook weer meer af te buigen.

Ik zit steeds te bendenken wat ik als calorierijk tussendoortje extra kan aanbieden, nu met een weekje ziek zijn is ze weer afgevallen. Dacht aan chocomelk, hebben jullie tips?

Groet Snoozie

7. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Bij Sam moest ik toen door de pap een klontje roomboter doen idd en alles wat calorierijker geven. Om wat aan te sterken.
    Ze wilde nog even haar bij voeden, maar dat wilde ik niet. Want dan heeft ze dus een vol gevoel. En dan leek mij het gewone eten weer nog minder te worden. Uiteindelijk klopt het gevoel dat de ouders hebben meestal wel hoor.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Ik zou haar dan volle producten geven (volle melk, volle yoghurt, vla enz enz)
    Op haar brood zou ik dan roomboter smeren
    Stukje kaas tussendoor
    chocomelk.

Maar je kunt ook naar de apotheek gaan en fantomalt halen hiermee voeg je extra caloriƫn toe aan het heten of drinken, het is smaakloos.
    Hiermee heb ik mijn 2 hongerlapjes door de eerste 4 en 6 maanden gekregen.

Als je denkt dat je kindje verstopt zit dan zou ik even langs de huisarts gaan, die kan dat zo even navoelen en je advies geven over eventuele laxerende middelen. Want als ze inderdaad last heeft van obstipatie dan heeft ze natuurlijk geen zin in eten want dat betekend buikpijn en daardoor kan ze in een circeltje raken.
    (het hoeft dus niet eens nu te zijn maar misschien heeft ze al eerder obstipatie en buikpijn gehad en heeft ze dit gelinkt aan eten)

Groetje sAnita

9. Life in Pink

Dat vind ik inderdaad ook lastig, mijn man is erg van het steeds over de dag aanbieden van kleine hapjes. Ik ben dan weer bang dat ze dan nooit echt genoeg honger heeft voor de drie hoofdmaaltijden.

Die fantomalt daar heb ik ook wel over gelezen, maar kun je dat bijv. door de roosvicee heen doen? Melk drinkt ze niet, net als pap, wil ze ook niets van weten. Drinkt af en toe beetje drinkyoghurt maar voornamelijk roosvicee.

De kindjes die middelen voor soepele ontlasting krijgen, is dat metamucil en/of lactulose?

Groet Snoozie

10. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    wij hebben op recept forlax 4g... Lactulose is voor baby's zei mijn KA....(nu is ons meisje wel al 2,5 dus mogelijk scheelt dat....)

Dan zou ze 5liter van lactulose moeten drinken om het effect te krijgen wat de KA wilde..

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Hier ook een eigenwijs die toen hij 6 maanden was, vast voedsel kreeg, en dat we na een maand er achter kwamen, want dit weigerde hij, alla rapley wl at, ja voor een maand!
    Toen was het dus klaar voor meneertje, en hield hij er mee op.

Zijn fruit at hij toen wel redelijk, dus was allang blij.

Quinn eet zeker vanaf hij 1 jaar is al geen avond eten meer, heel soms gaat er wat macaroni in, maar dat is zelfs de laatste tijd al niks meer.

Groentje en aardappels, is not done bij hem, en laat hij gewoon staan.
    Pasta en rijst, 1 hap zijn we al blij maar nee, doet hij ook niet meer.

Brood, soms een halve tot een hele op een dag. tussen doortjes, krijgt hij weinig tot niks, zeker in de middag eigelijk niks, hij vraagt er ook neit om.

Des ondanks is Quinn vrolijk, gezellig en een ondernemend mannentje

We hebben het al heel veel aangeven bij het cb, ha, en ka, maar die vinden het blijkbaar normaal.

Hoe meer aandacht wij geven aan Quinn betreft het eten, hoe meer hij afstand er vanneemt, dus we negeren hem, hij moet wel aan tafel zitten, eet hij niet prima, maar hij moet niks.
    Proeven is zelfs al een drama, hij roept bij voorbaat al dat hij het niet lust

We hebben een tijdje een stikker systeem gedaan, dit werkte ietsjes bij hem, maar hij is niet gek, en laat zich niet foppen natuurlijk.

We hebben een hele periode er enorm mee gezeten, maar het laatste half jaar proberen we het los te laten, en hopen we dat het van zelf wel komt.

Quinn is gelukkig niet ligt, een half jaar 4 maanden geleden woog hij 16 kilo, was stom verbaasd, want hoe krijgt hij het voor elkaar.

Dus eigelijk, nee wij doen er niks mee

Misschien een tip, misschien melk met een smaakje doen?
    geef je haaral extra vitamienes?
    Je hebt van die Knorr vie, voor Kidzz, die krijgt Quinn nu ook, dan door zijn melk heen, vind hij heerlijk.

Het is echt heerl erg moeilijk om je kindje inderdaad zo te zien, maar blijf naar dr kijken. Kan zezelf aangeven wanneer zij iets wil eten?
    Misschien dat eens proberen, laat haar zelf bepalen, of zet gewoon iets te eten neer, zonder te zeggen, en laat het gewoon staan en schenk er geen aandacht aan, kijk wat er gebeurd

Hopelijk heb je er wat aan

12. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Sam heeft nog steeds, en vrees dat ze er ook niet meer van af komt forlax. In het begin op 4 zakjes, konden we afbouwen naar 1, maar de laatste tijd gaat het weer wat minder dus nu weer aan het opbouwen helaas. Dit mag je gewoon overal doorheen doen. Sam drinkt het door haar ranja.

13. Divi

Divi Fanatiek lid

22 jul 2006
    4.915
    0
    36
    ergens in Nederland
    #13 Divi, 8 okt 2010
    Laatst bewerkt: 8 okt 2010
    Hoi hoi,

Toevallig wilde ik vandaag ook zo'n topic openen omdat ik ook een dochtertje heb die zo slecht eet.
    Het avond eten gaat wel, maar het ontbijt en middageten eet ze zo slecht. Toen zij baby was gingen de flessen ook nooit leeg. Ze is altijd al een kleintje geweest voor haar leeftijd en zit ook met haar groei en gewicht op de -2.5 lijn.

Een tijd geleden waren wij op het consultatiebureau en zij vond dat het eens tijd werd dat ik met mijn dochtertje naar de huisarts ging en schreef een briefje voor hem.
    Omdat het cb en ik ons erg druk er om maakte heeft de huisarts ons naar de kinderarts in het ziekenhuis doorverwezen.

Mijn dochtertje moest toen een rontgenfoto laten maken van haar buik en daar kwam uit dat haar hele buikje vol zat met ontlasting. Dan heb je dus ook geen trek in eten. Zij kreeg hiervoor Forlax, 3 Zakjes per dag.
    Nou ik kan je vertellen, de wasmachine draaide overuren. Dat geeft niet, de ontlasting kwam er uit.
    Na een half jaar moest mijn dochtertje weer terug naar de kinderarts in het ziekenhuis in het ziekenhuis om te kijken hoe het ging. Ze moest weer een foto laten maken van haar buik en de forlax had goed zijn werk gedaan.
    Maar ik vertelde er ook bij dat het eten nog steeds een ramp was.
    We moesten met haar naar de Kno arts en Dieetiste.
    De kno arts zag meteen dat zij vergrote keelamandelen had. Volgend jaar moeten deze er uit ook gelijk met haar neusamandelen. Hij durfde het nu nog niet aan, ook vanwege haar gewicht en omdat ze net 2.5 is. Meestal doen ze dit als kindjes 3-3.5 jaar zijn (die keelamandelen dan, omdat dit een vrij heavy operatie is) is mij verteld. Misschien is dit bij iedere kno arts of kindje wel anders.
    Een paar weken geleden heeft mijn dochtertje trouwens ook buisjes in haar oren gekregen vanwege steeds ooronstekingen. Waardoor ze ook niet lekker was en ook niet at.

Bij de dieetist ook ons verhaal gedaan. Wat ze op de dag krijgt is helemaal perfect. Alleen drinkt ze te weinig vocht waardoor ook die ontslasting hard wordt. Als mijn dochtertje nu veel meer zou drinken, waardoor ook haar ontlasting wat zachter werd, kan er ook 1 zakje forlax weer vanaf.
    En de broodproducten krijgt ze nu veel te weinig van.
    Ook heeft mijn dochtertje nu van de dieetist een recept, namelijk fantomalt, gekregen, 10 schepjes per dag door haar drinken/melk/chocomelk te doen. Dit is een Koolhydraatrijke poeder. Dit om aan te vullen wat zij qua brood niet krijgt. (ik noem het maar groeipoeder haha)

Om een lang verhaal kort te maken:
    Onze dochter was en is een moeilijke eter wat betreft brood.
    We hebben ook, net wat Snoozy schrijft, al zoveel geprobeerd. En wij zitten in principe ook met ons handen in het haar.
    Geen tussendoortjes geven hebben we geprobeerd, straf geven als ze niet eet, geen toetje geven als ze haar avond eten niet op heeft, als wij klaar zijn met eten en zij wilt niet eten ook haar bord weghalen, ook hbben we tot 2 uur aan een boterham gezeten met haar, we hebben geprobeerd om iets anders aanbieden bijvoorbeeld een eierkoek of croissant etc etc.
    Maar niets lijkt te helpen.
    Wij geven wel volle producten aan onze dochter, zoals volle-melk, volle chocomelk, volle yoghurt met evt een toefje slagroom, boter wilt ze niet op haar brood want dan eet ze helemaal niet, en pap 's morgens of tussen de middag lust ze helemaal niet. Dan maakt ze zich zo misselijk dat ze het meteen ook letterlijk weer uitspuugd.

* ter aanvulling * Wij geven haar ook 2 Davitamon vitaminepilletjes per dag. Dit zijn de roze zonnetjes met extra vitamine D.

Mijn man maakt zich er niet zo druk om omdat hij vroeger ook een klein mannetje was, de huisarts ook niet, maar ik kan me er echt flinke zorgen om maken.

@Sam,
    Die van het klontje roomboter hadden wij nog niet gehoord, maar dat ga ik ook maar eens doen voor mijn dochtertje en een beloningsbord maken, Thanx.

@Snoozie,
    Ik wou dat ik je kon helpen meis. En ik weet hoe druk je je er om kan maken als je kindje niet eet.
    Maar met volle producten zou ik eens beginnen.
    Iemand schreef over de fantomalt dat je die kan halen bij de Apotheek. Ik weet alleen niet of je daarvan een recept moet hebben, maar dat kan je informeren bij de apotheek.
    Die adviezen, van een week geen eten geven heb ik ook zo vaak gehoord van mensen of geen aandacht aan geven, maar ik vind dat best moeilijk. Ook omdat we alles al geprobeerd hebben, echt alles.

Voor jou een hele dikke knuf meis. En je mag me altijd een pb'tje sturen hoor als je iets wilt weten!

Dus als iemand de gouden tip heeft, heel graag.
    Dank jullie wel

14. Life in Pink

Hallo Divi,

Hartelijk dank voor je verhaal, zo herkenbaar. ik moet de hele dag al huilen als ik aan mijn kindje denk, dat ik niet meer weet wat te doen. Ook wij lopen bij de KA en hij vond wat we haar aanbieden kwa eten prima. Maar nooit is er een foto gemaakt, zou ik eens kunnen opperen. Zelf heb ik om een verwijzing voor de KNO arts gevraagd. Deze vond, ondanks dat ze vaak verkouden is en uit haar mondje ruikt, alles er rustig uit zien, geen reden tot ingrijpen. Eind deze maand moeten we er weer heen, dan zitten er 3 maanden tussen.

Ze is getest op Taaislijm ziekte en andere stofwisselingsziektes. Gelukkig allemaal niets uitgekomen, maar soms zou ik zo graag horen dat het dit of dat is en dat we het kunnen oplossing, ik ben zo verdrietig nu...

Ik vind het zo moeilijk weer op het moment. Toen onze tweede dochter geboren was, kon ik het beter van me af zetten, ik had minder tijd om te piekeren omdat ik het druk had met de kleine, maar nu het dan weer zo slecht is vind ik het zo moeilijk. Je voelt je zo machteloos als je kind niet eet. Ik schrik ook elke keer zo erg als ik haar bloot zie, ik kan de ribbetjes tellen.

Ik ga maar even mijn moeder bellen voor troost, want zit erg hard te huilen, voel me er zo naar onder....

15. Life in Pink

Moeder was er niet, nu komt een vriendinnetje even langs, zullen ook nog wel de hormonen van na de bevalling zijn, maar voel me zo labiel op het moment.

Weet je waar ik ook steeds aan moet denken, dat we straks ons tweede dochtertje moeten leren eten, maak ik me al helemaal druk om, ben zo bang om nog een keer te falen....

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    weet je...misschien eet je tweede dochter wel heel goed....(voora in het begin doen ze dat altijd want dan smaakt alles!) en kijkt haar grote zus het wel af.......zien eten doet eten...en niet altijd bij papa en mama maar echt wel bij kindjes.

(hier eet dochterlief met moeite 1 boterhammetje..maar geef ik er 2 mee naar de Peuterspeelzaal dan zijn die compleet op...elk kruimeltje!!)

17. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    jeetje wat vervelend... Geen ervaring mee (ja puur peuterpuberen en gedrag hier bij het avons eten, maar verder eet ie als een beer), maar ik probeer ff mee te denken:
    - geen oorzaak in de keel, mond of tanden?
    - ontlastingsproblemen waaredoor ze buikpijn of een vol gevoel heeft?
    - maakt het uit hoe je het aanbiedt (stukjes, of bijv stamppot helemaal gepureerd?)?
    - hoe is ze er zelf onder? Huilen bij eetmomenten, dwars, of eet ze gewoon niet?

meer kan ik even niet verzinnen...

18. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Snoozie, ik heb er geen ervaring mee en kan je ook geen tips geven, maar je schrijft dat je bang bent om weer te falen!
    Het is echt jouw schuld niet, dat je je zo druk maakt zegt al dat je de liefste moeder bent voor je kindje!
    Sterkte meid, kan me voorstellen dat het heel moeilijk is!

19. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Weet je waar ik ook steeds aan moet denken, dat we straks ons tweede dochtertje moeten leren eten, maak ik me al helemaal druk om, ben zo bang om nog een keer te falen....[/QUOTE]

Maak je hier maar niet druk om meid. Mijn oudste zoon is ook een pier. Ik geef hem ook extra dingen. Zoals een koek bij zijn kinder koffie. Zo afentoe een stukje chocola. Maar mijn jongste zoon is een lekker dikkertje. En hij eet niet maar hij vreet als een bootwerker. Dus het gaat echt niet aan jou liggen. Soms heb je gewoon pech. Hoe k** dit ook klinkt.

20. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Hier ook een hele slechte eter, al vanaf haar geboorte.
    Al noem ik het zelf liever een kleine eter want ze lust wel alles maar eet gewoon heel erg weinig.
    Ze heeft als baby nooit om een fles gevraagd en de flessen die ik aanbood gingen nooit leeg.
    De overgang naar vast voedsel was vreselijk moeilijk.
    Ze krijgt sinds dat ze een half jaar was fantomalt door de voedingen en ze heeft ook nutrinidrink. (eiwitrijke dieetvoeding voorgeschreven door de KA i.o.m diƫtiste)
    Ook bij mijn meisje kun je de ribben van afstand tellen en haar hele ruggenwervel, heupbotjes en borstbeen steken uit.
    Ze is nu 90 cm en 10.5 kg.

Ik heb me er vreselijk druk over gemaakt (ook omdat ze een chronische longaandoening heeft en voortdurend longonstekingen heeft dus haar lichaam heeft al heel veel te lijden) maar merkte ook dat zij daardoor juist het niet eten als 'macht middel' ging zien.
    'Krijg ik mijn zin niet? dan ga ik ook niet eten' .
    Ik heb besloten me er maar bij neer te leggen dat ze is zoals ze is en dat eten voor haar niet iets is wat lekker, leuk en gezellig is.
    En ik leg er totaal geen druk (meer) op.
    Het helpt niet om haar beter te laten eten maar het helpt wel om mij gedeeltelijk van dat rotgevoel af te helpen.

Succes.

Deel Deze Pagina