Wij willen het liefst onze dochter zindelijk krijgen deze zomer. Vorige zomer heeft ze al paar x op de pot gezeten en ook geplast en gepoept. Toen niet doorgezet want ze was zo klein. We zagen toen dat ze moest plassen en dan hup erop zetten. Dus ze deed het niet uit zichzelf. Afgelopen winter was ze ineens twee nachten droog. Net daarna kwam ik bij het cb en daar zeiden ze dat ze dan misschien snel zindelijk zou worden. Maar goed. De pot en wc moet ze eigenlijk niks van weten. Vorige week paar x in blote billen laten lopen. Ze heeft 2 x op pot geplast en 1 x gepoept. Dolenthousiast waren we. Cadeautje gegeven en stickers geplakt. Afgelopen weekend luier aan gehad want we hadden veel uitstapjes. Vanaf vandaag weer luier uit maar ze doet er niks op. Ik denk dat ze het op houdt. Normaal plast ze sochtends heel veel. Ze zegt soms zo van: ja ja ja ja ja, dat ze moet plassen. Dan zet ik haar erop of ze gaat zelf zitten maar na 3 seconden stapt er vanaf. Zonder te plassen. Ik moet zo voor de lunch nog boodschappen gaan doen. Dus dan krijgt ze luier aan. Dan zal ze wel gaan plassen. Hoe kan ik dit verder nog aanpakken? Vanochtend voor de luier uit ging een mooie plaskaart opgehangen en de stickers laten zien. Ik hoop dat ze het snapt.
Als je haar écht zindelijk wilt krijgen dan zou ik de luier helemaal uitlaten, behalve 's nachts. Zo deed ik het met de oudste. Dus niet meer af en toe aan, maar boodschappen in huis voor een paar dagen, vrij nemen van mijn werk, en gewoon de hele dag in onderbroek laten lopen. Binnen een week was hij helemaal zindelijk. Dochter was niet zindelijk te maken, die deed het pas op haar tijd, en dat was 1 dag voor ze 3 werd, direct dag en nacht zindelijk. Dat was makkelijker De derde heeft heel veel moeite gekost en is helaas nog steeds niet helemaal zindelijk, maar we vermoeden dat daar een medisch probleem zit, dus hij krijgt soms nog een luier om als we langere tijd weg moeten, en sowieso in de nacht.
Inmiddels heeft ze geplast, op de grond naast haar pot. Ze wil er gewoonweg niet op. Wc dus ook niet. Ze liep in blote billen want dacht dat als ze onderbroek aan heeft, ze sowieso te laat is om op de pot te gaan zitten. Misschien beter onderbroek aan kunnen doen. Enige manier waarop ze op de pot wil is als ze filmpjes mag kijken op de telefoon. Dan houdt ze het gerust een half uur vol, zonder te plassen of poepen overigens. Dus dat doe ik nu niet meer. Pot is om op te plassen en niet om filmpjes op te kijken.
Wat fijn van jouw oudste! Hoe oud was hij toen? En hoe gaf jouw dochter het aan dat het haar tijd was? Wilde ze ineens zelf op de wc of pot?
Tja.... de ervaringen lopen zeer uit een. Ik wilde de oudste twee ook met 2 jaar wel uit de luier. Ging mooi niet gebeuren. Het ging een maand super goed. Daarna drama. Vlak voor school, dus bij 4 jaar pas uit de luier. Onze jongste nu dezelfde leeftijd als die van jou. Zij ziet iedereen naar de wc gaan. Dus vanuit haar zelf komt het. Paar ochtenden even zonder luier en dat rustig uit gaan breiden. Nu loopt ze zo der luier. Enkel met slapen. En ik ga elke 1,5 a 2 uur even met haar plassen. Niet vragen maar gewoon gaan. Soms zegt ze het zelf soms niet. Je kind moet er gewoon aan toe zijn en het willen. Laat het geen machtsmiddel worden
Bij beide meiden hebben we het ze zelf aan laten geven of en wanneer ze naar de wc of het potje willen. De oudste vond poep echt heel vies en poepte ruim voordat ze 2 was altijd op de wc, plassen duurde veel langer, dat was geloof ik toen ze bijna 3 was. Blijkbaar is dat wel omgekeerd van wat de meeste kinderen doen. M gaat heel vaak zelf naar de wc. Ze heeft thuis bijna altijd alleen een onderbroek aan, soms een luierbroekje. Ook met luierbroekje gaat ze gewoon naar de wc. Alleen zij poept dan weer niet altijd op de wc, vraagt soms ook voor een luier als ze die niet aan heeft om te poepen. Ook bij het kdv gaat het eigenlijk altijd goed, daar heeft ze wel een luier om, maar die is eigenlijk altijd de hele dag droog. Alleen ook daar gaat het met poepen vaker niet dan wel goed. Ow en voor het eten en slapen moeten ze wel (nog steeds beide) naar de wc. Bij beide meiden hebben we een stickerkaart geprobeerd maar dat werkt hier niet. Ze geven daar niks om, ondanks ze echt wel weten dat ze een klein cadeautje krijgen bij een volle kaart. Hier werkt dus loslaten het beste.
Oudste was toen 2,5. Zijn zusje was pas geboren en ik was dubbele luiers snel zat dochter wilde nooit op de wc, dus dat heb ik losgelaten. Tot ze dus een sag voor ze 3 werd naar buiten kwam met haar luier in haar hand 'zo, nu doe ik nooit meer een luier om' en sindsdien was ze zindelijk
Wachten tot ze zelf aangeeft dat ze geen luier meer om wil. Je kunt niet dwingen of afkopen. Ze moet er zelf klaar voor zijn.
Maar ze moeten (naar mijn mening) wel weten dat de luier uit een optie is. Dus de wc/pot aanbieden zodat ze er kennis mee maken is nooit te vroeg. Gewoon zonder druk.
Luierbroekje aan en op vaste tijden (na het eten bijvoorbeeld) even oefenen op pot of wc. Komt er iets dan is het feest. Komt er niks dan is het 'goed geoefend'. En uiteraard erin meegaan wanneer ze zelf aangeeft te willen gaan. Dit stimuleren met bijvoorbeeld stickers (sticker zelf is al beloning, hoeft echt niet perse een cadeau aan vast te hangen) Dan staat er geen druk op. Maar ze heeft wel de gelegenheid om op haar eigen tempo te leren. En er scheelt een hoop gedweil. Overigens moeten ze er wel echt zelf aan toe zijn voor je resultaat zult zien. Onze jongste is nu 5 en kan het gewoon nog niet (iets met trage motorische ontwikkeling. Lopen bij kinderarts daarvoor)
Potje gewoon in de woonkamer zetten en meenemen als je zelf naar t toilet gaat. Wij willen haar zindelijk krijgen deze zomer. Je hebt zelf niet zoveel te willen. Je kind is er klaar voor of niet. Aansturen en kennis laten maken kan natuurlijk wel. Als ze er niet klaar voor zijn gaat t niet lukken.
Vanochtend weer zonder luier laten lopen. Ze wil gewoon niet op de pot of wc zitten en houdt het gewoon op. Dus ik laat het nu maar even los. Gewoon luier aan en we zien wel.
Ik had t met m’n zoon heel makkelijk, die was met 2 zindelijk. Dochter wilde vanaf geboorte al niet in de luier poepen, houdt het gewoon op tot ze op de pot zit. Vandaar dat ik me soms afvraag wat t betekent, er klaar voor zijn. Ze is nu anderhalf, plast regelmatig op de pot, loopt thuis momenteel vaak zonder luier. Buitenshuis wel luier om. Maar ontlasting gaat 98% op de pot, al haar hele leven.
Ik zou ook een poos proberen geen luier aan. Nu was mijn zoon al eerder poepzindelijk als plassen, wanneer hij moest poepen gaf hij altijd aan dat hij naar de wc moest. En met plassen gewoon veeel onderbroeken gekocht en gewoon maar gedaan. En gezegt tegen hem overdag doen we geen luier meer om. Dat ging eerst heel goed en toen weer even niet, en nu weer wel. En soms ineens een dag dat hij 2 keer in zijn broek plaste. Dat is nu al een tijd geleden. Er zitten ups en downs in en niet boos worden als het mis gaat. En als het echt na een week niks is later nog eens proberen. Hier werken stickers plakken en een cadeautje wel heel goed trouwends.
Bij onze zoon hebben we het meerdere malen geïntroduceerd tot hij telkens er een aversie van kreeg. Dus ook meerdere malen gestopt. Geen druk. Afgelopen meivakantie, toen hij 3,5 was hebben we het hem uitgelegd en elk half uur op de wc gezet, zodat hij zijn eigen plasgedrag leerde herkennen en het leerde op te houden (kon hij nog niet). Elke keer dat het lukte een applaus en een sticker. Binnen een week was hij overdag zindelijk, kwartje gevallen. Nog steeds helpen we hem wel herinneren, maar regelmatig geeft hij het ook zelf aan. Soms heeft hij ongelukjes als hij moe is, wie niet? Bij hem moest het kwartje vallen en inderdaad geen druk. Het om het half uur op de wc zetten hielp voor hem wel heel veel. Onze dochter (net 2j) zal eerder zijn, dat weet ik nu al haha.
Zoon komt naar mij toe grijpt naar zijn billen en zegt bah bah als hij moet poepen en als hij moet plassen doet hij hetzelfde alleen grijpt hij dan naar zijn piemel. Voor die periode deed hij precies hetzelfde als wat jouw dochter deed...maar opeens wilde hij de luier in de ochtend niet meer aan, dus heb hem uitgelegd dat dat prima is, maar dat we dan dus plasjes en poepen op het potje gaan doen. De eerste keer naar buiten zonder luier was ik trouwens ook geneigd om hem weer om te doen ‘voor het geval dat’ maar had ook ergens gelezen dat ze het vertrouwen zelf ook moeten krijgen dat het lukt. Had wel luiers en een schone broek in mijn tas gedaan voor de zekerheid, heb hem thuis nog even op het potje laten gaan en ben niet langer dan noodzakelijk weggeweest. Daarna besefte ik mij dat kleine kinderen bijna in elke winkel gewoon naar de wc mogen.
Ik ga in de vakantie met N aan de slag. Als ik nu vraag of die op het potje gaat plassen en poepen roept ie heel hard Nee! Luier gaat dan de hele dag uit.
Ja in alle supermarkten kan je gewoon gebruik maken van het toilet. Dat wist ik eerst ook niet. Mijn zoon nu 3 jaar moet nog steeds overal plassen.
Jij kan het wel willen maar als je kind niet op het potje of de wc wil houd het op. Met 2.5 ook geprobeerd bij dochter. Maar die wilde niet op het potje of wc. Ze was bijna 3 en weer een poging. Toen maar 1 keer ongelukje gehad. Ze had het zo in een keer door. Nacht droog zijn zegt niet zo heel veel. Dat is mijn dochter ook maar zo maar in eens dat ze weer nat is. Ze voelt het in de nacht nog niet aan en kan nog wel even duren.