even nieuwsgierig: zit bij jullie de speelgoedkast op slot of is hij open? en hebben jullie dingen zoals stiften, potloden en papier voor het grijpen liggen of ligt dat apart en moeten ze erom vragen?
ligt helemaal aan de leeftijd. De oudste is bijna vier en die mag pakken wat ze wil. De jongste van net 1 uiteraard niet. Ik denk dat ik vanaf 2,5 - 3 jaar alles "vrij" heb gelaten.
Het gewone speelgoed ligt gewoon voor het pakken (duplo, little people, boekjes, puzzels, spelletjes, keukentje spullen in een open kast en tig losse dingetjes in een grote bak). Alleen de klei en kleurspullen liggen apart achter slot en grendel. Dat kan ze voorlopig nog even niet alleen mee spelen. Vandaag presteerde mijn dochter het nog om onder mijn toezicht (en dan denk je dat je ze goed in de gaten houdt) haar pepernoten op te kleuren want dan zouden ze beter plakken....
Hier is de speelgoedkast open. Wel heb ik wat spullen als schaar, lijm, klei, schminck, enz. bovenin gezet. Mogen ze om vragen, maar vindt het wel fijn om te weten wat ze dan doen .
alles open, sinds 2,5 jaar ongeveer. maar alleen verf met water moet zoontje aan mij vragen. die zitten ook niet op slot maar hij weet dat hij het met hulp krijgt. maar dat doet hij ook nooit. hij verft zo weinig de laatste tijd. lijm schaar etc alles dus open. waarom vraag je dat?
Lijm, scharen, stiften liggen ergens waar ze niet zo makkelijk bij kunnen. De oudste wel maar die vraagt het altijd eerst. Kleurpotloden en kleurboeken liggen wel gewoon in de lage speelgoedkast, net als de rest.
omdat dochterlief er een puinbende van maakt. ze kan heerlijk een tijd met 1 ding bezig zijn maar ook het ene uit de kast trekken en vervolgens weer wat anders pakken. ze weet dat ze eerst het ene op moet ruimen voor ze het andere pakt maar het schiet er heel vaak bij in. even boven wat pakken en het is een puinbende. mag ze meteen opruimen, dat wel. maar het is elke keer weer een gedoe. ik blijf ruimen. en snap dat kids rommel maken maar hier ligt echt letterlijk alles door de kamer. wilde de kast dicht doen maar dan ben ik ook weer bang dat ze het niet leert en dat ze misschien minder snel gaat spelen met iets.
Hier ook. Ik probeer haar nu te leren (of eigenlijk al een tijdje) dat ze eerst het een moet opruimen voor ze het andere pakt. Mijn god wat een troep maakt ze anders...
Knutselspullen liggen bovenin de kast waar ze niet bij kunnen. De rest mogen ze pakken (2,5 en 5,5 jaar). Als het vriendje van de jongste komt, waarvan ik weet dat hij eerst al het speelgoed uitstalt voordat hij ermee gaat spelen gaan er een paar bakken speelgoed tijdelijk even op de trap.
Hier liggen stiften e.d. hoog zodat ze er niet bij kan. De rest kan ze,zowel boven als beneden, zo pakken.
Hier alles openen...nu is mijn zoon geen knutselkind, dus heb me nooit zorgen gemaakt over op muren kleuren. Hij is bijna 5 en de enige keer dat hij op de binnenkant van de kast kleurde was ik stiekem toch een beetje trots heb t nooit weggehaald haha
Kleurtjes en kleurboek liggen in een kast. Mag ze pakken als ze wilt. Voor lijm en scharen vind ik ze nog te jong.
Is normaal haha. Ben wel wat strenger geworden eerst het ene op ruimen voor we aan het andere beginnen anders ligt alles elke dag overhoop maar knutsel spullen liggen hier gewoon op kinderen hoogte. Ik zeg wel elke keer we ruimen het eerst op. Want ik hou er niet van om overal scharen stiften potloden lijm en van alles steeds te vinden onder de tafel enzo haha.