moeite met ontlasting; wanneer en hoe vervolgstappen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Koekie1, 26 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Goedenavond dames,

Ik (nou ja, eigenlijk DL) zit al heel lang met een probleem.
    Vanaf de geboorte heeft DL al moeite om haar ontlasting kwijt te raken. Ik heb in het begin bv gegeven (ook daarbij had ze moeite) en vanaf een maand of 3/4 FV. De eerste 5 maanden veel last gehad van krampen en haar ontlasting kwijt raken. Dit ging gepaard met gerust een halve dag persen.
    Vanaf een maand of 3 gebruikt ze lactulose siroop. Vanaf een maand of 9 krijgt ze ook iedere dag 1a2 bekers roosvicee laxo.
    Ik ben het eerste jaar diverse malen bij de ha geweest hiervoor en zij vertelden dat het vaak voorkomt bij kinderen en ik me geen zorgen hoefde te maken.

Vanaf het eerste jaar ging het wat beter! De lactulose werd zo nodig en stond soms rustig een maandje ongebruikt in de kast. Wel ben ik de laxo blijven geven al kon ik dat soms ook een dagje overslaan. Wanneer ik met beide stopte slibte DL weer dicht en had ze heel veel moeite om er een klein hard keuteltjes uit te krijgen.

Helaas te vroeg gejuight want sinds een maand of 5 zit DL weer aan de laxo +lactulose. Wanneer ze die krijgt gaat het wel redelijk goed. Ze heeft dan over het algemeen 1x per 2 dagen ontlasting zonder al te veel moeite. Soms 1x per 3 dagen.
    Haar ontlasting is wel erg wisselend. Van hard tot zacht, van veel tot weinig en van licht tot donker.

Ze eet en drinkt wel goed. Hieronder even haar "schema" zodat jullie een beeld hebben:

7.00 uur: klein bakje havermout + 1 BH of 2 BH met een beker melk en lactulose.
    10.00 uur: vaak een bruin kapje bij de bakker + fruit + 1 beker laxo en een beker water.
    12.00 uur: 2 BH + beker melk en/of thee
    15.00 uur: een "snackje". Bijv. Gedroogde abrikozen, rozijnen, fruit, volkoren biscuitje + beker water en zo nodig een beker laxo.
    17.00 uur: bord avondeten + beker melk + toetje(meestal fruit of soms yoghurt)

We letten op het eten door volkoren brood te geven, ze krijgt bijv. Ook geen banaan of ontbijtkoek. Verder eet ze geen snoep of chocolade oid. Wel eet ze graag kiwi, pruimen en druiven.
    Drinken doet ze naar mijn idee voldoende. Zit zeker wel op een liter per dag. Ook beweegt ze voldoende. Ze loopt veel en speelt graag buiten in de tuin.

Ik snap maar niet waarom ze zoveel moeite met haar ontlasting heeft?

Vandaar een aantal vragen voor jullie:

Zijn er meer kindjes die hier zoveel moeite mee hebben?
    Is het "normaal" dat haar ontlasting patroon nog niet goed is?
    Wat is het moment om naar de ha te stappen?
    Wat kan de achterliggende oorzaak zijn?
    Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen doen?

Alvast bedankt voor het lezen dames, en hopelijk hebben jullie wat tips voor me!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hebben jullie de zuivel weleens een week of 2 gestopt? Ze heeft idd best een goed eet patroon, krijgt ze ook ruim voldoende goede vetten?

Hier had zl als baby erg last met poepen, had forlax van kinderarts. Ook had hij meerdere allergieen. Toen hij goed zn bijvoeding ging eten rond 1 jr komden we de laxeermiddelen afbouwen.

Begrijp ik goed dat jullie op eigen houtje de lactulose geven en hiervoor geen arts gezoen hebben? Ik zou het zelf wel via een arts spelen. Normale ontlasting is "3 keer per dag tot eens per 3 dagen" en zacht-vast worstvormig van condostentie. Je leven lang 3 bekers laxo en lactulose is niet wenselijk dus zelf zou ik er wel eens naar laten kijken.

3. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Onze dochter heeft ook sinds ze baby is moeite met haar ontlasting. Ik ben toen eigenlijk gelijk al naar de ha gegaan omdat ze soms bijna een week verstopt zat.

Lactulose hielp hier net en dochter krijgt nu sinds ze baby is elke dag 1 zakje forlax Door haar melk. Haar ontlasting is nu gewoon zacht, maar soms duurt het wel een dag of 3 voordat het komt zegmaar. Ik denk dat dat gewoon bij haar hoort. Ze lijkt er geen last van te hebben.

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    @suusjeeh: de ha heeft lactulose toentertijd voorgeschreven. Misschien had ik het een beetje raar opgeschreven. Wat zijn goede vetten eigenlijk? Ze krijgt wel roomboter op haar brood ipv margarine. Dat zijn ook goede vetten toch? Waar zitten die nog meer in?
    Zuivel heb ik nog nooit gestopt. Misschien wel een idee.

Nog een toevoeging aan mijn verhaal: het eerste jaar heeft ze veel last van eczeem gehad. Ik heb weleens gedacht aan KMA hierdoor zelf overgestapt op pepti. De krampen werden hierdoor minder maar haar eczeem niet. Uit een provocatie test bleek dat ze geen KMA had.

Zelf ben ik een half jaar geleden gestopt met het gebruiken van zuivel omdat ik altijd al "lastige" darmen had. (Wisselende ontlasting, opgezette buik, krampen, winderigheid ed) nu gaat dat wat beter.

@melaniie; fijn dat jouw dochter er geen last van heeft. Misschien moet ik het accepteren dat het bij haar hoort maar het feit dat DL er wel last van heeft maakt dat ik dat nog niet kan.

Ik denk dat ik deze week maar weer een afspraak bij de ha ga maken. Mijn ha is wel makkelijk met dat soort dingen door het op de leeftijd oid te gooien. Wil me niet af laten schepen. Welke onderzoeken zijn er mogelijk om te laten testen? KMA, en verder?

5. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik zou de zuivel minderen. Gewoon thee of water geven. Zit er in de havermoutpap ook al melk? Dan niet ook nog een beker melk erbij. Een beker melk en een klein bakje yoghurt per dag is al voldoende zuivel.

Heb je al eens pruimensap geprobeerd? Van Zonnatura. Dat zou je bij het ontbijt kunnen geven.

Onze dochter had er ook lang last van in die eerste jaren. Als baby ging ze 1 x in de 3/4 dagen en pas toen ze meer ging bewegen op school, buitenspelen en gym ging het beter. Het wisselt wel hoor over de jaren omdat de darmen natuurlijk ook gewoon 'mee' groeien met de rest van het lijf ;). Zou dus ten eerste de zuivel minderen. Diksap appel laxeerde hier trouwens bij zoontje heel erg.

Wat je ook kan proberen is abc dophilus probiotica door de yoghurt. Sommige kinderen hebben daar echt baat bij. Duur maar de moeite waard.

Wij kregen trouwens een tijdje lang Forlax junior zakjes...dat hielp wel heel goed.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Goede vetten zit inderdaad in roomboter, volle zuivel, avocado, kokosolie. Zelfgemaakte soep met botten erin ( Kippensoep met botjes, runderboullion met een schenkel en dan goed lang laten trekken, hierdoor komt er een vet laagje op de soep, super voedzaam! )

7. Lindah

Lindah Fanatiek lid

21 apr 2012
    1.008
    145
    63
    Brabant
    Hier ook een dochter die mooiste heeft met poepen. S krijgt ook elke dag forlax en heeft als baby ook lactulose gehad. Hier poept ze om de twee à drie dagen en soms nog langer.. Ze heeft wel wat last bij het poepen zelf maar ik denk dat ze het ook eng vindt om te poepen. Haar ontlasting is nu gewoon zacht maar is ook een tijd hard geweest waardoor het natuurlijk pijn heeft gedaan.

De huisarts geeft aan gewoon de forlax blijven geven en dat het vanzelf overgaat, ws als ze zindelijk is.
    Voor nu zorgen dat ze niet meer bang is om te poepen.

Misschien ipv lactulose forlax gaan gebruiken? Forlax werkt hier beter

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Koop probiotica.
    Voor babys andere dan kinderen. Kijk op vitaminestore of solgar 40+ of nitramin kids
    Mijn dochter had 1.5 jaar last van buik tot 2 mnd probiotica opgeschoond en nooit meer last!

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Banaan werkt niet stoppend!!

Kiwi en mandarijnen werken hier als een tierelier!
    En ik heb het idee sinds mijn jongste dagelijks kwark eet (met bifidus culturen) dat ze veel beter poept.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
  11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    klopt want bifidus is probiotica zorgt voor goede gezonde darmflora alleen om genoeg binnen krijgen moet je tig liters yogurt binnenwerpen per dag. In probiotica zit milloienrn stammen bifidus en l.bacterie.

Banaan werkt wel verstoppend maar misschien bij je zoon is anders? Hiet 1 banaan en geen poep 1 dag:)

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Mijn dochter poepte soms weken!!! Niet.
    Nu 2 a 3x pw. Ze laat wel veel scheetjes.

Het hoort hier denk ik bij haar, maar ik denk ook angst. Toen ze weer goed poepte zei ze. Poepen doet geen pijn he ?

Ik heb dus geen advies maar wel herkenbaar.

Oja hier ook eczeem al 2.5 jaar bijna.

Is ze al zindelijk?

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Maar dat is zeker niet goed weken niet poepen angst of niet.

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hoef je mij niet te zeggen, heb meerdere mini klysma's gegeven en 3 of 4x pd een zakje laxeermiddel. Daarna kreeg ze 3 weken diarree 28x op een dag.

Gelukkig poept ze nu een ruim een half jaar 2 a 3x pw heel soms vaker.

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Koekie1
    Eczeem: mijn oudste had dat ook en ook geen kma. Ze krijgt opvlammingen bij stress/virus/kies/minder veerstaand. Ze had ook zoals ik schreef last van darmen en buikpijn.
    Probiotica had geholpen dat maar eczeem niet. Ze is onder sterke hormonen, pakjes etc. In eczeemcentrum bij s plasman lopen we maar ze kunnen niets doen naast dat...

We gaan volgende week naar kinderhomeopatie.nl ze heeft ervaring met eczeem/buik/slapen. Miss kan je dat proberen naast probiotica. Ik heb haar adres via onze osteopaat gekregen zijn zoon had ook erge eczeem wat na paar korreltjes ineens weg was..

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Okey hihi je schreef het zo alsof het normaal was bij sommige kids;) maar dan had ik verkeerd begrepen;)

17. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Haha nee bedoel hoe ze nu gaat is "normaal".

18. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Ik zou even een doorverwijzing maar de ka vragen die hebben er meer kijk op. Het is echt sneu als ze er zo'n last van heeft.

Hier na 4 zakjes forlax per dag en 4 mini klysma's alsnog een week verstopt geweest. Was echt niet fijn voor haar. Hopelijk kunnen ze haar over twee weken verder helpen ze in nu al een paar maanden poep zindelijk en wil heel graag poepen alleen haar darmen werken niet mee.

19. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Fijn om te lezen Ikdus dat het bij jullie iets beter gaat:)

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Snoeki volgens mij herinner ik mij jullie verhaal nog wel. Volgens mij rond dezelfde tijd de ergste problemen.

Ts ik weet niet hoe meedenkend jouw ha is, maar misschien allergie test ?

Deel Deze Pagina