Sinds een week is onze zindelijke kleuter van bijna 3 jaar ineens terug in de broek aan het plassen. Hij komt wel pipi zeggen, maar dan is de onderbroek al nat en soms laat hij het zelfs tot op de grond lopen. Wij reageren vaak boos omdat hij het echt goed kon, maar ik wil vanaf morgen de begripvolle tactiek toepassen... Het is ook vooral thuis dat hij het extreem doet, maar ook op school kreeg ik elke dag een zakje met natte broek en onderbroek mee... Wij zijn het echt beu na een week van terug te dweilen en zo verder... Ik hoor wel eens dat een terugval normaal is, maar dat er dan een reden voor zou zijn, meestal een verandering of zo maar ik kan echt niet bedenken wat de aanleiding zou kunnen zijn.. Enige ervaringen/tips?
Hier gingen ze na een tijdje een beetje uitproberen of ze bv nog verder konden spelen ipv te stoppen om naar de wc te gaan. Zo leerden ze eigenlijk het langer op te houden, maar wel met hier en daar een ongelukje. Bij mijn oudste moest ik ook altijd een beetje waakzaam zijn op obstipatie als ze ging broekplassen, dan hing vaak samen. Bij haar werkte roosvicee laxo bv heel goed, dus dan kreeg ze een extra glaasje daarvan bijvoorbeeld.
Stress, vermoeidheid of ziek zijn kan een reden zijn. Of wat hierboven staat: teveel in zijn spel zitten waardoor hij net te laat is. Ik zou gewoon rustig blijven en zonder boos te worden schone kleren aandoen. Als het langere tijd duurt kun je wellicht iets fysieks uitsluiten via de huisarts. Maar ik zou thuis ook eens opletten wanneer het gebeurt en in welke situatie.
Heb je een idee waardoor het komt? Te druk aan het spelen? Gaat hij te laat? Werkt sturen bij hem? Reageert hij als jij nadrukkelijk zegt dat je moet plassen? Wekkertje zetten op 1,5 uur en dan verplicht even proberen? En bij nat laat je het hem zelf oplossen? Natte kleding uit en ophangen over een rekje en schone kleding pakken en aantrekken zonder verdere reactie van jou?
Misschien vaste plasmomenten instellen? Kun je aan hem zien wanneer hij nodig moet? Boos worden helpt niet inderdaad, omdat kinderen het echt niet expres doen. Onze zoon van 6 heeft nog steeds ongelukjes en gaan binnenkort starten met een traject om erachter te komen wat de oorzaak is.
Ervaring zat hier... Ik ben van mening dat dit heel gewoon peuter/kleuter gedrag is en dat het even weer terug samen werken is om de regelmaat weer te vinden en te blijven houden. Ik was altijd zo onzeker omdat ik dacht dat als een kind zindelijk was het eigenlijk gewoon goed moest blijven gaan. Ik dacht dat ik wat fout deed.. Maar hier dus lang kinderen met ongelukjes gehad. Oudste tot 9 jaar! Hier was het echt puur het geen tijd nemen om te plassen en zo in het spel zitten dat ze het signaal van 'ik moet plassen' in hun hoofd hadden uitgezet. Lichamelijk was er niets mis.