Hoi lezers, Hoe gaat dat bij jullie? Ik heb al 2 keer speelmaatjes over de vloer gehad (begin van de speelmomentjes rond de peuterspeelzaal) van een kind van bijna 3 en een kind van 3+ jaar. Toen ze hier speelde zei haar moeder toen ze haar ophaalde dat ze mee moest helpen opruimen. Echt fijn dat mensen er aan denken. Gisteren kwam er weer een speelmaatje spelen die moeder was mee en riep dat ze boven het gebruikte speelgoed op moest ruimen. Dit vond ik echt fijn en ze gingen. Alleen te zwijgen over beneden en in de tuin, was daar een bom ontploft, echt een ontplofte bom (was een zusje van 16 maanden bij). Het was ook ontzettend warm en moest in de hitte van 32 graden buiten en binnen een bende opruimen. Ik durfde er niks van te zeggen, maar kreeg er gauw spijt van. Ik vind het echt leuk dat ze samen spelen maar als het zo wordt achter gelaten dan zie ik het niet ook niet zo zitten om af te spreken. Hoe doen jullie dat als er een speelmaatje bij jullie komen spelen? Wat als ik er de volgende keer wel wat van zou zeggen dat we even opruimen? Zou dat kindje van bijna 3 te jong zijn om dat te begrijpen? Alvast bedankt!
Het lijkt me niet meer dan normaal dat je de gemaakt troep met elkaar even opruimt, dus dat ook de moeder in kwestie even meehelpt. Bijv. de kids boven en de moeders beneden. Maar vind het zelf niet goed dat er boven gespeeld wordt als er beneden of buiten nog een hoop speelgoed ligt. Dan eerst dat opruimen of niet naar boden.
Hier spreek ik altijd een tijd af waarop de kinderen opgehaald worden en een kwartier van te voren zeg ik dat ze moeten gaan opruimen. Als ze snel klaar zijn kunnen ze evt nog wat kleuren ofzo.
Ik doe daar nooit zo moeilijk over. Ze hebben vaak maar een uurtje of 1,5 à 2 om te spelen, dus ik laat ze spelen tot het vriendje opgehaald wordt en dan ruimen zoontje en ik even samen op. Vaak valt de rotzooi overigens wel mee, omdat ze meestal buiten spelen. Als ik mijn zoontje ergens ga ophalen vraag ik altijd wel of hij nog even moet helpen met opruimen.
Wanneer er iemand hier komt spelen moeten ze wel helpen met opruimen. Geen problemen mee om zelf ook even te helpen
Zoontje en ik ruimen altijd samen op als het vriendje weg is en bij z'n vaste vriendjes gaat het ook zo. Gaat ie bij een nieuw vriendje spelen vraag ik wel of er nog opgeruimd moet worden, andersom wordt het niet altijd gevraagd maar ik val daar niet over...val er meer over dat als ze wel helpen opruimen alles door elkaar ligt en zoontje wil ook graag alles op dezelfde plek hebben
Het belangrijkste is dat je doet waar je je goed bij voelt. Als hier kinderen hebben gespeeld, wordt er eigenlijk nooit door de ouders gevraagd of ze nog even mee moeten opruimen of dat hun kinderen dat nog even moeten doen. Andersom doe ik dat eigenlijk ook nooit. Het is dan ook niet dat er een complete bom ontploft is maar er ligt wel her en der speelgoed. En ik vind dat ook helemaal prima want onze kids spelen toch nog door als hun speelmaatje weggaat en opruimen doen we pas tegen de tijd dat ze naar bed gaan. Zelf zou ik dat dus nooit vragen maar als jij dat wel belangrijk vindt, moet je dat zeker doen.
Als ik bij anderen ben zeg ik altijd tegen mijn kinderen dat we eerst samen gaan opruimen voordat we weggaan. Het valt me alleen op dat andere ouders dit vaak niet doen waardoor ik ook niet snel geneigd ben om ze weer uit te nodigen hier te komen spelen. Kinderen kunnen veel speelgoed pakken en overal neerleggen, het samen even opruimen scheelt dan toch veel in de tijd en eerlijk gezegd ook in de irritatie.
Hier wordt eigenlijk ook nooit geholpen met opruimen maar maak er ook geen punt van. Als ze ergens anders zijn wezen spelen hoeft dit ook nooit. Vroeg het in het begin wel altijd netjes nu eigenlijk nooit meer. En meestal is het zo opgeruimd als we het met zijn 3tjes doen. Het fijne er aan vind ik ook dat alles dan meteen in de goede bakken ligt. Vind ik zelf altijd wel fijn.
Ik stimuleer altijd tussentijd dat is wordt opgeruimd voordat het volgende wordt gepakt Je kan ook net voor op haal tijd ze zelf aan het werk zetten
Mij maakt het echt niet uit of er wel of niet opgeruimd wordt. Mijn dochter kan het huis in haar eentje ook goed op de kop zetten dus ik ben wat gewend. Ik heb ook wel eens 2 kinderen die er een verschrikkelijke zooi van hadden gemaakt gewoon zo het huis uit "gezet" met hun moeder omdat ik er helemaal klaar mee was dan ruim ik het liever zelf even op met mijn dochter. Maar we gaan niet binnen en buiten alles op de kop zetten. Dan wordt er wel tussentijds opgeruimd. Je kunt het wel verwachten van mensen, maar weet dan ook dat die verwachtingen niet altijd waar gemaakt (hoeven) worden . Als die moeders altijd zelf opruimen als het vriendje weg is dan zijn ze misschien minder snel geneigd om het te vragen. En dat zal niet slecht bedoeld zijn, gewoon iets anders gewend lijkt mij. Ik vraag het overigens wel of zeg dat mijn dochter even mee moet helpen bij een ander kindje.
Hier ruimen we inderdaad het laatste kwartier samen op. Maar én buiten spelen én binnen beneden én boven mag hier niet. Ik stimuleer tussendoor opruimen; als ze van de ene naar de andere activiteit gaan, ruimen ze eerst op. Regelmatig kindjes gehad die alles zo interessant vonden dat ze alle kasten leeg trokken; dat mag dus niet meer Boven spelen ligt aan hoe ik het in schat, een vriendje is echt een rommelmaker, die mag nooit boven.
Dit inderdaad. Maar vind het ook wel een beetje je eigen chaos hier word niet buiten, beneden en boven alles uitgetent zonder tussendoor alvast een beetje op te ruimen. Overal een beetje rommel prima maar als je praat over een bom ontploft pfff... dan werd er tussendoor al opgeruimd. Mijn kind moet ook mee opruimen bij het ophalen maar ga niet alle ruimtes na of ze er mogelijk al eerder een bende van gemaakt hebben.
Dit inderdaad. Ik vraag ook nooit of ik bij een ander moet helpen opruimen. Puur omdat ik zelf de kinderen vantevoren laat opruimen, of als ik de tijd vergeet of ze worden wat eerder opgehaald, doen ik het daarna samen met mn dochter. Ik zou hetandersom ook echt niet prettig vinden als een "vreemde" (dat onze kinderen vriendinnetjes zijn maakt hun moeders nog niet mijn vriendinnen ) mijn meuk op kwam lopen ruimen Dus iemand die zei dat een kindje niet meer welkom was als moeder niet mee opruimt . Zou ik echt sneu vinden voor mn kinderen als ik me van geen kwaad bewust was.