Peuter-Kleuter groep

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door WorkingMum, 1 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WorkingMum

WorkingMum Niet meer actief

Hoi meiden,

We hebben onze dochter ingeschreven voor een peuter-kleuter groep bij een school dichtbij ons.
    Nu las ik net het foldertje nog ff door en kom ik tegen dat ze daar kleuren gaan leren.

Wie heeft ervaring met dit soort onderwijs?

Onze dochter loopt (als ik dit foldertje moet geloven) ontzettend voor dan. Ze kan alle kleuren, we zijn al heel lang bezig met datgene wat in het foldertje staat. Ook kan ze al tot 15 tellen in het Nederlands, en in 2 andere talen tot 5 / 10.
    Verder is ze erg wijs. Ze wil nu de cijfers leren lezen, en ook daar kent ze er al een paar van. Alle automerken noemt ze zo op (aan de hand van het logo).

Zou ze er nog wel wat kunnen leren? En zo ja, zouden ze haar dan wel de juiste begeleiding geven. Merk nu vaak dat ze gewoon een uitdaging zoekt. Als ze dat niet krijgt, word ze chagerijnig en opstandig.

Ze gaat ook sinds kort naar een psz en dat is echt een verademing voor haar. Ze vind het gewoon jammer om weer weg te gaan.

Wie heeft hetzelfde meegemaakt / of maakt het mee?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik heb geen ervaring met dat soort onderwijs...maar kleuren leren is heel normaal op de basisschool? Mijn ervaring is dat niet alle kinderen die in groep 1 komen de kleuren al kennen.

Ik weet niet hoe oud je dochtertje is, maar die van mij kent ook alle kleuren, kan ook tot 15 tellen in het Nederlands en in het Engels tot 10, kan net als jouw dochter een paar cijfers lezen en probeert soms letters (maar dat heeft veel minder haar interesse), enz.

School is gelukkig wel veel meer dan alleen 'technische dingen' leren, het is ook leren samen spelen, leren op je beurt wachten, dat soort dingen. En verder zal er vast ook nog genoeg te leren zijn. :)

Misschien eens een gesprek aanvragen als je twijfelt of je zorgen maakt? Dan kunnen ze je vertellen hoe ze met dit soort situaties omgaan en misschien je zorgen wegnemen? En dan kan je misschien nog beslissen om haar op de psz te laten tot ze echt naar school moet? (Of kan dat niet?)

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Misschien even handig te vermelden hoe oud je dochtertje is :) . En of er wat aan is voor haar, is vanuit hier denk ik lastig te beoordelen. Ik zou gewoon eens gaan praten met de mensen daar om te kijken hoe of wat, maar ze kan er vast wel wat opsteken.

Wat betreft 'normaal' heb ik geen idee, maar voor referentie, mijn dochtertje is net 2 geworden en kan tot 10 tellen, kent een paar kleuren en een paar cijfers.

4. WorkingMum

Ze is bijna 3 en kan deze dingen al heel lang (net als jullie kids).

5. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter gaat sinds een paar maanden naar een peutergroep op het kdv. Zitten kindjes vanaf ongeveer 3 jaar. Net als jullie dochter kent ze alle kleuren, tellen, vormen, cijfers, letters.. Ze loopt hiermee wel wat voor. Toch vindt ze het superleuk bij de peuters. Het biedt voor haar (tot nu toe) voldoende uitdaging.

Ik weet niet wat een peuter-kleutergroep is (is dit ter voorbereiding van de basisschool, of is dit een basisschoolgroep?). Maar bij 'onze' basisschool hebben ze verschillende lesmethodes. Voor kindjes die wat voorlopen, achterlopen en gelijklopen. Zo wordt elk kindje op maat gestimuleerd..

6. WorkingMum

@ Bubbel, fijn te horen dat ze daar nog voldoende uitdaging vind.

Een peuter-kleuter groep is ter voorbereiding voor de basisschool. Vaak voor kids die een taalachterstand hebben. Daar heeft mijn dochter geen last van, maar we vonden het goed om haar vast te leren wennen en omdat ze thuis geen uitdaging meer had. De psz waar ze nu op zit, heeft maar 1 dag vrij voor haar. Dus niet echt een leuke optie.

Trouwens wat fijn zo'n lesmethode. Ben ik in onze omgeving ook naar op zoek. Op deze school (waar ze straks die peuter-kleuter groep volgt zit het niet). Maar deze is nu weer even lekker dichtbij huis. Voor de basisschool gaan we toch naar een andere.

7. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Begrijp ik het nou goed dat je dochter nu op de psz zit, straks een peuter/kleutergroep en daarna weer naar een andere basisschool en ze krijgt ook nog een broertje/zusje?
    Vind ik wel erg veel veranderingen voor een kind.

Een peuter/kleutergroep is (voor zover ik weet) voor de zwakkere (taal) kindjes. Zij krijgen dan al meer begeleiding en stimulans mee dan thuis. Het lijkt mij dat jouw dochtertje beter op haar plaats zit op de psz. Is daar echt geen mogelijkheid voor meer dagdelen. Hier moeten ze sowieso altijd 2 dagdelen komen!

En je kan er eigenlijk wel vanuit gaan dat elke basisschool leerlingen op niveau onderwijs aanbiedt. Oké de een wat meer dan de ander, maar leerlingen worden echt wel voldoende uitgedaagd.

Succes.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik denk dat als jij je dochter gaat plaatsen in die peuter/kleuter groep die meer is gericht op kindjes met een taalachterstand terwijl je dochter dit duidelijk niet heeft je het risico hebt dat ze zich daar strielijk gaat vervelen.

Mijn zoon kon dit ook zo rond de 2.5 jaar (vooral die automerken) maar heeft zich op de peuterspeelzaal nooit verveeld omdat hij daar juist werd uitgedaagd in de dingen die hij niet zo goed kon. Sociale omgang en knutselen.

In groep 1 begon hij echt op te vallen, ze leerden tot 10 tellen terwijl hij al tot 100 kon tellen. Heel langzaam begonnen ze al met het alfabeth terwijl hij dit al lang onder de knie had. Hij begon zich te vervelen, kreeg te veel sociale prikkels met als resultaat dat hij begon te gillen en rare geluiden begon te maken in de klas. Binnen 2 maanden hadden wij ons eerste geprek al te pakken. Ondertussen besloot meneertje zichzelf maar te leren lezen in de februari vakantie zodat juf na de vakantie haar kaak van de grond af kon gaan pakken. Ook zij had dit nog nooit meegemaakt.

Ik zou zeggen laat je kleintje lekker op de peuterspeelzaal aangezien ze zich daar prettig voelt de komst van een broertje/zusje zal al genoeg in haar leven veranderen.
    Is er echt "iets" aan de hand met je kleine dan komt er dat op de basisschool wel uit.

9. WorkingMum

De groep is zeker voor taal, maar ook voor kinderen die al 'verder' zijn. Zo krijgen ze meer begeleiding in het leren van dingen.

En wat betreft de veranderingen. Ja dat zal moeten uitblijken of ze dat allemaal aan kan. Ze heeft nu ook veel veranderingen al doorgemaakt, dus we hebben goede hoop. En ze is best wel nuchter (net als ik) daarin.

Ik heb wel gehoord dat er verschillende scholen andere lesprogramma's hebben. Moet dus echt op zoek naar wat ik goed vind. Deze p-k groep was er alleen maar op deze school. Vandaar!

10. WorkingMum

Wat een snelle jouw zoontje zeg :D TOP!!!

Ben er geweest op de groep waar ze komt en het is veel uitdagender voor de kids dan de peuterspeelzaal. In eerste instantie deden we haar daar op omdat ze zolang bij mama had gezeten en ze daar een kleiner klasje hadden (zo kreeg ze alle aandacht). ;) Nu zit ze een paar weken op de psz en het gaat fantastisch met haar ontwikkeling. Ze hoeft dus niet daarheen voor het kleine zeg maar.

De kleuter groep zit er naast en ze spelen vaak ook met de grotere dus lijkt me genoeg uitdaging. En zoals ik al zei, ze is niet zo moeilijk met veranderingen (gelukkig).

11. WorkingMum

Wat mij betreft kan deze op slot!!!

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Alles heeft zo zijn voor en nadelen, hij heeft vorig jaar echt een kl jaar gehad (arm kind) en wij hebben een paar hele moeilijke beslissingen achter de rug (en in de toekomst zullen er wel meer komen)

Fijn dat je er geweest bent en dat je er een goed beeld van hebt gekregen, als je kleine meid daar meer uitgedaagd wordt dan zou ik het zeker doen. Let wel op dat ze ook uitgedaagd wordt op de gebieden waar ze minder sterk in is.

13. WorkingMum

Komt het door zijn Asperger dat hij een kl jaar achter de rug heeft? Of komt het gewoon door dat ze hem op school niet goed begrepen?

Dat is een goede tip. Dank je wel. Zal er zeker op gaan letten.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    beide (al wisten we toen nog niet dat hij asperger had).

De kleutergroep bestaat nog heel veel uit het leren van sociale dingen en knutselen (voor de motoriek). Daarbij liep hij zo voor in de dingen die hij wel leuk vind (lezen, cijfers) dat hij daar geen voldoening meer vond.

Bij observatie's was het ook al snel duidelijk dat hij heel erg zoekende was. Toen zijn ze hem werkjes uit groep 2 aan gaan bieden en al snel werkjes uit groep 3. Appart aan een tafeltje met juf met een wekker erbij zodat hij goed kon zien hoe lang hij ermee bezig mocht zijn.

Toen kwam voor ons de moeilijke keuze, gaat hij naar groep 2 wat hij sociaal/emotioneel zeker wel kan gebruiken of gaat hij naar groep 3 waar hij meer zal vinden wat hij zoekt. We hebben toen gekozen voor groep 3 met de gedachten dat hij die dan 2x zou doen. Tot onze verbazing doet hij het zo goed dat hij in februari al het overgangsniveau had gehaald en dus na de vakantie gewoon naar groep 4 mee gaat.

Maar voor hem bied het zoveel meer rust en duidelijkheid. Niet het, wanneer het regent hebben we gym en anders gaan we buitenspelen. Maar op dinsdag en vrijdag hebben we gym. School is zo meedenkend dat ze dinsdags altijd toestellen doen en vrijdags altijd spelletjes.
    Als de algemene uitleg is geweest van rekenen dan mag hij aan de tafel van juf komen voor een specefieke uitleg.
    Kylian neemt dingen nogal letterlijk dus uit een som die in de tekst zit komt hij niet altijd uit.

B.v ik heb 10 potloden, 3 ervan zijn er blauw hoeveel groenen heb ik dan? Dan weet hij dat dus niet want er staat nergens dat hij alleen blauwe en groene potloden heeft. Er zouden zomaar rode, gele, paarse enz tussen kunnen zitten.

Deel Deze Pagina