Wie heeft de gouden tip voor ons. Mijn zoontje 4 jaar, poept regelmatig in zijn broek. Niet veel maar genoeg om hem te ruiken. Het lijkt alsof hij niet naar de wc wilt gaan. Hij ontkent het, trekt rustig zijn vieze onderbroek weer aan als hij geplast heeft. We hebben al vanalles geprobeerd, belonen, straffen, boos worden. Zelfs al naar de huisarts geweest, maar meer dan zakjes om de ontlasting soepel te maken zijn we niet gekomen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet meer, ik wordt er letterlijk gek van.
kan hij er zelf wat aan doen?zijn het geen natte winden?als hij het kan voorkomen zou ik hem elke keer zelf laten omkleden en kleding in wasmand laten doen...mijn ervaring is dat her dan snel over is succes. groet kaatje
Bedankt voor je reactie, ik denk dat hij het wel kan voorkomen. Zelf laten omkleden vindt hij geen probleem. Of hij loopt rustig in zijn blootje verder.
Wat is regelmatig? Poept die andere keren normaal op de wc? En als het in z'n onderbroek zit, je zegt een beetje, daarna de rest op wc? Gebruik je nu forlax? Mijn dochter heeft heel lang probleem gehad met poepen. Bleek achteraf echt door obsipatie te komen. Nooit aan gedacht omdat ze wel kon poepen en het niet super hard ofzo was. Alleen zeer onregelmatig. Door vele verstoppingen was haar darmfunctie minder goed en voelde ze het minder. Dit icm met uitstellen zorgde voor problemen. Ik zou toch eerst uitsluiten of geen sprake is van (verborgen) obstipatie..
Is er geen sprake van voedselallergie of intolerantie? Kan hij benoemen waarom hij niet naar de toilet wil gaan? (angst, tijdgebrek ivm spelen etc.) Gebeurt het alleen thuis of ook elders?
Er zijn dagen dat hij wel op de wc poept. Als hij in zijn broek gepoept heeft en ik zet hem daarna op de wc met een boekje poept hij wel op de wc. Hij geeft niet goed aan waarom hij in zijn broek poept, zegt ik weet het niet. Soms zegt hij ik was te druk met spelen/ tv kijken. Het maakt niet uit waar hij is, al gebeurt het de laatste tijd gelukkig niet op school. We hebben forlax gebruikt, maar ook toen bleef het probleem.
Vraag je "waarom .....?" Of gebruik je een vraag zonder de waarom? Op een waarom vraag zal je eerder het antwoord krijgen "weet ik niet". Daarom kan je beter vragen "je hebt dit gedaan omdat?". Hier merk ik een enorm verschil in antwoorden op de verschillende vraagstellingen. Bij waarom is het altijd "weet ik niet". Ligt het boekje standaard bij de wc? Zodat hij altijd kan lezen op de wc?
Jouw verhaal lijkt op de mijne... een paar maanden geleden. We hebben het op een gegeven moment losgelaten en niet veel druk meer op gelegd (werd ook gek en boos). Denk dat hij daarom niks durfde te zeggen. Nu wij relaxter ermee omgaan zegt hij het sneller wanneer hij een ongelukje heeft gehad. Hij vind het nu ook vies. Het is sindsdien een stuk minder geworden, van meerdere malen op een dag naar zo'n 2x per week.