Peuter praat nog niet en begrijpt nog niet veel

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door newmama2be2015, 3 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als je merkt dat hij dat begrijpt, dan zou ik me nog geen zorgen maken. Dan zou ik dat lekker met hem blijven doen. Ik ben heel erg voor inhaken op wat je kind zelf aangeeft leuk en interessant te vinden.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.910
    3.935
    113
    #22 ikkie97, 4 apr 2017
    Laatst bewerkt: 4 apr 2017
    Sorry dat was totaal niet de bedoeling van mijn bericht. Wilde alleen aangeven dat sommige kinderen zich niet uiten maar ondertussen wel vanalles oppikken.

Daarbij is het geen opscheppen want mijn zoontje loopt echt niet geweldig voor ofzo, met 18 mnd zelfs een aantekening op het cb voor een mogelijke vve indicatie.
    Dus of je zorgen terecht zijn, op basis van wat je hier vertelt wel denk ik.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou eens bij het cb beginnen, hier deden ze dus een molenonderzoek en niet enkel een gehoortest. Dit om bv ook psychologische oorzaken van taalachterstand te achterhalen, of om de mondmotoriek te bekijken. Ze kijken echt naar het hele gedrag. Ik denk dat zo'n onderzoek voor jouw zoon ook nuttig kan zijn. Als ze dan ergens hun vinger op kunnen leggen, kunnen ze bv met logopedie gerichter helpen.

4. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Mijn zoontje zei met 2 nog niks. Denk met 2,5 de eerste woordjes. Met 3,5 met logopedie gestart inmiddels ruim een jaar met logopedie bezig en gaat nu met sprongen vooruit. Is nu nog de puntjes op de i zetten. Hij hoorde goed maar de woorden kwamen er gewoon niet uit. Volgens mij begreep hij wel alles.. maar hij was in meerdere dingen traag.

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Hebben ze bij audiologisch centrum alleen zijn gehoor getest? Niet verder gekeken naar ontwikkeling e.d.? Dat verbaast me een beetje...

Met 2 jaar niet praten EN niet begrijpen, dat vind ik ook best zorgelijk. Mijn oudste was laat met praten en begreep ook weinig en hoe ouder hij werd, hoe meer ik het gevoel kreeg dat hij in het algemeen achter liep op alle fronten. Daarnaast kregen wij in toenemende mate ernstige slaap- en gedragsproblemen. Hij is onderzocht door audiologisch centrum, maar wel multidisciplinair, een carrousel noemden ze het. Gehoorscreening, maar ook getest door logopedie en door kinderpsycholoog (en zo kregen wij onze diagnose/verklaring: zwakbegaafd en vermoeden van autisme). Maar goed. Misschien is zoiets idd pas vanaf 2,5 jaar, mijn zoon was toen 3 jaar (4 mnd wachtlijst voor die carrousel)

Mijn jongste was ook laat met praten, maar begreep veel, heel veel. Juist dat laatste maakte dat niemand zich echt zorgen maakte. Ze heeft tussen 2-2,5 jaar een flinke sprong gemaakt. Nu nog heeft ze een lichte spraakachterstand (taal weten we niet goed om ze zich niet laat testen), maar ik merk dat ze zich prima redt en verder geen afwijkende ontwikkeling lijkt te hebben.

Ik zou idd contact zoeken met CB en huisarts, om te zorgen dat er beter/breder naar je kind gekeken gaat worden...

6. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Mijn zoontje is bijna 3 en loopt nu sinds een aantal maanden bij de logopedist. Zijn spraak liep achter, hij was slecht te verstaan en ik twijfelde ook erg aan zijn taalbegrip.
    Hij had veel oorontstekingen, inmiddels al lang en breed buisjes. Maar waarschijnlijk heeft hij weinig gehoord in een belangrijke fase van de taal spraak ontwikkeling en ook al kon hij daarna wel weer horen, stond hij als het ware 'uit' voor wederzijdse communicatie. De logo geeft ons hele goede handvatten en we zien echt vooruitgang.

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    @ts

ik vind het ook zorgelijk klinken.

Waar wij tegenaan liepen bij onze oudste zoon is dat veel artsen nog steeds denken dat logopedie geen zin heeft als een kind niet praat. Misschien is dat de reden dat je nog geen verwijzing hebt? Dat idee is inmiddels volledig achterhaald, maar een huisarts kan natuurlijk niet alles weten. Als je zoon nog niet praat, heb je trouwens recht op pre-logopedie. Dit betekent voor jou dat je zoon meer tijd krijgt per sessie en voor de logopediste dat ze ook werkt aan de voorwaarden om te gaan praten, ipv zich alleen op het praten te focussen.

Mijn jongste zoon is pas na zijn tweede verjaardag gaan praten, hij zit inmiddels op een vroegbehandelgroep van Kentalis. Ik zou proberen hier straks als je zoon twee en een half is al een verwijzing voor te krijgen. Bij ons zat tussen de verwijzing en het daadwerkelijk starten 9 maanden. Daarnaast duurt de behandeling ook 9 maanden. Dan wordt bepaald welke school het beste aansluit.

Mijn jongste zoon heeft een normaal IQ en gaat dus naar een vroegbehandelgroep voor taal. Mijn oudste zoon heeft zeer waarschijnlijk een verstandelijke beperking en ging dus naar een kinderdagcentrum.

8. newmama2be2015

3 feb 2015
    30
    0
    6

Oke maar zo bracht je het niet ik las uit jou bericht op de psz praat je zoontje niet maar thuis kan hij dit dat en zelfs dat. Daar heb ik helemaal niks aan mijn kind praat niet niet thuis nergens.

9. newmama2be2015

3 feb 2015
    30
    0
    6
    Ja daar had het cb het ook over als hij met 2.5 nog niks zegt dat kentalis een optie is.
    Maar wat houdt dat in?
    Is dat gewoon een soort psz of iets anders?
    En zit je daar dan ook aan vast of kunnen ze daarna nog terug naar een normale basisschool?

10. newmama2be2015

3 feb 2015
    30
    0
    6

Ja bij mijn zoon hebben ze ook al die testen gedaan met een logo en ortopedagoog erbij.
    Er kwam uit achterstand verder niks omdat hij niet meewerkte dus er kon ook niks gemeten worden over half jaar terug.
    Maar ben er niet veel wijzer van geworden.

11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Vanuit het perspectief van mijn zoontje is het inderdaad een psz, maar de begeleiding in de groep is daar 1 begeleider op 4 peuters. Daarnaast ook nog individuele logopedie.

Ze hebben iedere week een thema, zoals bijvoorbeeld "vies en schoon" en doen dan heel veel met deze woorden om deze de kinderen aan te leren. Ook worden de woorden ondersteund met gebaren.

En je zit beslist niet aan ze vast. Het is tegenwoordig behoorlijk lastig om een kind niet eerst naar de reguliere basisschool te laten gaan en het doel van de vroegbehandeling is nou juist om de achterstand een heel stuk te verkleinen, waardoor kinderen straks beter mee kunnen komen op school.

12. Hallooo

Hallooo Niet meer actief

Ik vind het niet begrijpen met name erg zorgelijk...

13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ben een grote Kentalis fan ;). Mijn zoon is na dus die onderzoeken bij audiologisch centrum verwezen naar Kentalis vroegbehandeling, 4 dagen per week. Heeft hem en ons ontzettend goed gedaan, was echt een heel fijne plek. Wij noemden het 'school' :D. Hij kreeg veel 1-op-1 begeleiding, individuele logopedie en fysiotherapie, groepslogopedie en fysiotherapie, wij kregen ouderbegeleiding etc. Hij heeft ook een tijdje gecombineerde logo-fysio gehad, omdat bewezen is dat kinderen makkelijker leren als ze in beweging zijn. Dus eigenlijk kreeg hij dan logopedie, maar in plaats van op een stoeltje aan tafel moest hij door gymzaaltje klimmen, klauteren en rennen :D.

Nu was mijn zoon absoluut geen kandidaat voor regulier onderwijs, maar er zat een jongetje in zijn groep dat wel gewoon naar regulier is doorgestroomd. En hij was niet de enige. In de klas van mijn dochter (regulier) zit ook een jongen die als peuter op Kentalis gezeten heeft. Hij heeft wel een 'zorgarrangement' (rugzakje), maar doet het verder prima daar.

Ze kijken heel goed naar wat beste voor ontwikkeling van je kind is en het was ook altijd in samenspraak met ons. En zelfs al zou dat op dat moment speciaal onderwijs zijn, dan nog worden kinderen ook later nog teruggeplaatst naar regulier.

Hebben ze geen verder behandeling voorgesteld bij audiologisch centrum, aangezien er wel een achterstand is vastgesteld? Lijkt me logisch dat je daar toch wel mee aan de slag zou gaan, ongeacht de oorzaak ervan :(.

Vervelend ook dat je met zo'n kater-gevoel blijft zitten, dat je niet opgeschoten bent met onderzoeken.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Er is niks besproken van vervolgstappen ofzo? Wat vreemd. Hier nog steeds om de zoveel weken een gesprekje om te kijken of ze vooruit blijft gaan en of er dus niet meer hulp nodig is.

Ik zou gewoon eens bellen met cb of huisarts, die hebben als het goed is ook een brief gekregen nav die eerdere onderzoeken. Geef aan dat je graag weer verdere onderzoeken wil omdat zijn taalbegrip en spraak niet vooruit zijn gegaan.

15. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar hij begrijpt wel boekjes, en wijst dan wel dingen aan, schreef je? Dan is er toch wel taalbegrip?

16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oudste zoon moet ook lachen om boekjes en wijst daar ook dingen in aan. Toch wordt hij echt getest op een taalbegrip van rond het jaar.

De rijm en de herhaling kunnen maken dat je onterecht denkt dat een kind wel taalbegrip toont. Meestal is dat niet zo natuurlijk, maar met de rest wat TS vertelt zou ik dus voorzichtig zijn met de conclusie dat het meedoen met boekjes door haar zoon wijst op al dingen van taal begrijpen.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou er zeker achteraan gaan en je niet met een kluitje in het riet laten sturen. Ik ken je zoontje niet natuurlijk maar van wat ik hier lees vind ik vooral het niet begrijpen zorgelijk. In onze omgeving zi een jongetje met TOS (taal ontwikkelingsstoornis) die zei dus pas tegen zn 4e jaar de eerste woordjes, maar kon dat soort opdrachtjes wel uitvoeren.
    Maar er zijn ook kindjes mer een TOS die moeite hebben met het begrijpen van taal.

Ik zou je daar eens in verdiepen, hoe eerder je bij bent hoe beter.

18. newmama2be2015

3 feb 2015
    30
    0
    6

Bedankt ga ik zeker doen

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat kan zijn. Maar ik maakte eigenlijk niet zoveel op wat ts zegt. Heb niet alles gelezen, maar 'even wachten' is voor de meeste kleine kinderen te abstract. En dat hij zn jas niet spontaan pakt, kan ook een andere oorzaak hebben (geen zin om naar buiten te gaan bijvoorbeeld). TS als je je zorgen maakt, is het altijd goed om even gericht wat vragen te stellen aan CB / kinderarts natuurlijk...

20. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn zoontje praatte met 2 jaar nog vrijwel niet. Ook leek hij vrijwel niets te begrijpen. Hij is nu ruim 2,5 jaar en is sinds een paar maanden een inhaalslag aan het maken. Hij begrijpt nu veel meer en gaat ook veel praten.
    Maar mijn zoontje wordt wel verdacht van ASS, hij wordt komende maand getest.

Deel Deze Pagina