Hij is nu 6 jaar. Hij krijgt nu geen logopedie meer, je kunt hem nu goed verstaan, hij praat alleen nog niet zo 'mooi' als je van zijn leeftijd zou verwachten. Ik weet wel dat ze ook wat problemen hebben gehad met wat vertraagde sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfvertrouwen, doordat hij niet goed kon praten. Hij heeft daarvoor speltherapie gehad en mijn vriendin ouderbegeleiding (do's en don'ts zeg maar ). Ook dat is nu goed bijgetrokken. Het is een vrolijk kereltje dat goed in zijn vel zit! Ik meen me vaag te herinneren dat ze ooit tegen mij zei dat meeste kinderen tegen de tijd dat ze 8 jaar zijn hun 'probleem' hebben overwonnen, het lijkt er wel op dat dit voor hem ook zal gelden.
Ook hier een zoon met flinke achterstand in praten. Hij wordt in april 3 en gaat naar de logopedist. Hij spreekt woorden niet goed uit. Fiets bijvoorbeeld als Siets, en zijn broertje Pim als Tim. En zo met veel meer woorden. Gek genoeg kan hij wel nosence woorden als FieFaaFoo, of PiePaaPee. Maar zodra het een bestaand woord is klopt het weer niet. Ondertussen begrijpen wij hem beter en is hij dus wat minder gefrustreerd (hij heeft zeker zijn buien hoor!). De eerste afspraak bij het audiologisch centrum is geweest . zijn gehoor is gewoon goed. Morgen weer de afspraak voor het spelgedrag. Ik ben benieuwd. Motorisch loopt hij achter en we merken dat hij gewoon anders is dan leeftijdsgenoten, zeker bij de opvang of peuterspeelzaak. Aan de andere kant is hij ook echt heel knuffelig, soms heel ondeugend, lacht genoeg. Zeker thuis. Laatst telde hij tot 20, kent heel veel liedjes uit het hoofd en begint nu een beetje kleuren te leren. Hij ontwikkeld toch wel.....
Hier ook een slechtsprekende peuter; maar zijn woordenschat/begrip is aardig goed. Ook praat hij je woord voor woord goed na, maar je moet het er echt uit trekken. Als hij geen zin heeft om te praten, doet hij het niet of hij gaat expres onzin kletsen. Ik heb nog niet de indruk dat er iets mis met hem is en wil daarom nog heel even wachten. Zolang hij elke week weer een paar nieuwe woorden gebruikt, vind ik het wel goed genoeg - al blijf ik het karig vinden. Veel voorlezen, liedjes zingen, kletsen en eruit blijven trekken maar... Als het voor augustus niet met sprongen verbeterd, ga ik hulp inschakelen. Maar iets zegt me dat hij gewoon geen zin heeft om te praten. Zijn vader zegt ook niet zo gek veel en ik ben ook geen spraakwaterval in reallife.
Onze dochter (bijna 3) praat ook niet zoals leeftijd genootjes. Ik hoor van verschillende kanten (gastouder en peuterspeelzaal) dat ze bovengemiddeld slim is en trekjes vertoont van hoogbegaafdheid. Sinds een maand of 4 begint ze met praten de meest moeilijke woorden kan ze goed zeggen en de makkelijke woorden gaan ook steeds beter. Zinnen van 2 of 3 woorden kan ze ook wel zeggen, maar wij merken wel zodra ze moe wordt terugvalt in haar eigen taaltje. Iedereen heeft er altijd een mening over maar wij hebben besloten dat wij wachten totdat ze 3,5 is en dan gaan bekijken of ze logopedie krijgt ja of nee. Het zit bij mijn mans kant ook wel in de familie en bij iedereen is dat praten goed gekomen dus heb er alle vertrouwen in. Qua grove en fijne motoriek loopt ze erg voor en sociaal is ze ook wel. Inzicht is goed en tellen kan ze ook. Buiten het praten dus niets aan de hand.
Bedankt voor je reactie. Dat klinkt goed, ik hoop dat wij ook zulke resultaten zullen zien! Problemen herken ik ook wel dus misschien is speltherapie ook een optie in de toekomst.
Als hij liedjes kent tot 20 kan tellen en woordjes neuzig uitspreekt klinkt mij echt totaal niet als een achterstand. Ik ken kindjes met wel een achterstand en die tellen niet eens tot 1 mijn zoontje telt ook niet tot 1 niks. Hij word in juli 3 maar zie dat hem de kmende tijd ook niet doen.
Mijn dochter telt ook tot 15 ofzo, kan tig liedjes nazingen, kan bijna alles uitspreken, maar maakt echt GEEN zinnen. Ze gebruikt taal dus niet als communicatiemiddel. Je loopt dan wel achter. Als ik haar leeftijdsgenootjes zie die hele gesprekken kunnen voeren, dan word het nog duidelijker (en pijnlijk).
Hier ook een redelijk slechte prater. Hij doet het goed, met 2,5 jaar zei hij misschien 30/50 woorden. Nu kan/probeert hij alles zeggen alleen zijn de uitspraken nog te onduidelijk. Maakt ook zinnen en probeert ook 'de' en 'het' te gebruiken zoals ' mama kom tutje onder de bed' Sommige klanken kan hij niet zeggen. met 2 jaar en 4 maanden logopedie gehad maar er was geen klik met die logopediste. En net na die testen begon hij met woordjes. Nu weer begonnen bij een andere logopediste en ze zei dat hij dyslexie kan hebben. Dit heb ik ook en laat beginnen met spraak kan een teken zijn van dyslexie. Geen idee of ze ook kan testen of hij daadwerkelijk dyslexie heeft op 3 jarige leeftijd? Gisteren voor het eerst een test afgelegd om te kijken hoe hij alles uitspreekt. als de testen gedaan zijn gaan we beginnen te oefenen met 1 klankgroep. Nu uitzoeken met welke Thuis praat hij best veel, bij oma en opa ook maar op school horen ze hem zelden praten.