Vraagje hoeveelheid melk

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Meis28, 11 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hoi! Mijn zoontje is nu 9 maanden en krijgt over t algemeen nog drie melk voedingen (borstvoeding) per dag. Bij t wakker worden, tussen de middag en voor het slapen. Ik wil nu eigenlijk over op twee voedingen en de middag voeding laten vallen, maar ik neem aan dat ik voorlopig nog wel melk moet blijven geven tussen de middag? Hij eet namelijk ook niet echt veel brood nog (avondeten gaat er wel heel goed in!). Als ik hem tussen de middag kunstvoeding wil gaan geven aan wat voor hoeveelheid moet ik dan denken?

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemorgen Meis28,

Wat fijn dat je je zoontje borstvoeding geeft. Dit is de beste voeding voor je kindje! 3 voedingen heeft je kleine inderdaad nog nodig op deze leeftijd. Je geeft aan dat je graag de middag voeding wil vervangen voor flesvoeding. In dit geval is de juist hoeveelheid voor een flesje 200 ml (180 cc/6 schepjes).

Goed om te horen dat hij zo goed zijn avondeten op eet. Wat jammer dat je zoontje nog niet zo veel brood eet. De beste manier om hiermee om te gaan is om dit wel aan te blijven bieden en geen alternatieven te geven als hij zijn brood niet op eet. Een andere tip die ik je kan geven is om te variëren met hartig en zoet beleg en kies regelmatig voor magere producten, bijvoorbeeld 20+ (smeer)kaas, kip, kalkoen of rookvlees. Op deze manier kan hij aan verschillende smaken leren wennen!

Ik hoop dat je vraag zo voldoende beantwoord is! Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Fijne dag!

Groetjes,
    Mariëlle - Nutricia voor jou

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Prima! Dankjewel! Brood eet hij wel maar ik moet het hem in hele kleine stukjes geven, als ik t aan hem overlaat gaat hij er mee spelen en begrijpt denk ik nog niet echt dat het eten is. Een korst vind hij ook wel leuk. Mag er ook smeerkaas a la la vache qui rit op? Ik woon in Spanje en ze kennen hier geen normale smeerkaas zoals in NL. Of wat zou een andere alternatief zijn? Philadelphia?
    Ohja nog een vraagje: normale ongezoete yoghurt mag ook? Aangezien dit van koemelk gemaakt wordt, en ik las dat je inname van koemelk zo lang mogelijk moet uitstellen?
    Nu nog uitvogelen hoe ik die middag voeding ga afbouwen want ik durf t niet aan deze in 1 klap te laten vallen, met oog op borstontsteking oid...

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hi Meis28,

Graag gedaan! :) Geef je kleine hier ook wat ruimte in. De smeerkaas en Philadelphia kun je inderdaad geven aan je kleine als broodbeleg.
    Zoals ik al zei is het wel belangrijk om dit variëren ;) en let ook goed op het zoutgehalte. In Nederland zijn er speciale smeerkazen met een verlaagd zoutgehalte voor kindjes.
    Ik weet niet hoe dat in Spanje is, maar door hierop te letten krijgt je kindje niet onnodig veel zout binnen.

Je kunt inderdaad vanaf deze leeftijd ook maximaal 100 ml volle/halfvolle yoghurt geven. Dit advies is beperkt tot 100 ml omdat je kleine anders nog te veel zout en eiwit binnen krijgt.
    Goed dat je dit even navraagt!

Wat betreft het afbouwen van de borstvoeding kun je er inderdaad voor kiezen om de middagvoeding te laten vallen. Deze voeding kun je gewoon in een keer vervangen voor flesvoeding.
    Succes met het afbouwen!

Groetjes, Mariëlle - Nutricia voor jou

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel! Ik heb gekeken naar een light variant smeerkaas en daar staat op per portie (30 gram is zon kaasje) 0,32 Gr zout. Is dit okee om een keer te geven op de boterham?
    Flesje van 180cc met 6 schepjes kan ik dan geven met wat brood neem ik aan? En hoe zit t eigenlijk met pap.. Kan dat soms ter afwisseling gegeven worden ipv brood met melk? Is t dan ook gewoon 180 cc met 6 schepjes en dan de pap erbij?

6. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hi Meis28,

Bedankt voor je snelle reactie! Deze smeerkaas kan je prima geven aan je kleine. Dat klopt, je kunt inderdaad een flesje geven bij de boterham. Ter variatie kun je er ook voor kiezen om eens een papfles of een papbordje te geven. De pap voeg je in dat geval extra aan de fles toe. Het advies is om dan wel een papspeen te gebruiken. ;)

Groetjes, Mariëlle - Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina