Ik moet even wat frustratie kwijt: Wij wonen in Canada. Hier werkt het schoolsysteem zo dat iedereen in september met de kleuterschool begint. Maar dan moet je wel voor 31 december van dat jaar 4 worden. Dus om in september 2014 school te beginnen moet je op 31 december uiterlijk 4 worden. Mijn zoontje is van 5 januari 2011. Dus die mag pas in september 2015... en hij is nu al zo bezig met school en leren enz. Uitzonderingen weigeren ze te maken (hebben het meerdere keren gevraagd). Hij kan dus pas naar school als hij 4 jaar en 9 maanden is! Stompzinnig, frustrerend systeem. Peuterschool kennen ze hier niet, preschool wel, maar dat is allemaal prive en dus niet te betalen (kost minimaal $6000 per jaar en dat hebben we niet, aangezien ik zonder werk zit op het moment - en met verlof ben). Ik zit dus even met mijn handen in het haar, ik weet echt niet hoe ik hem tevreden moet gaan houden en uitdaging moet bieden: hij wordt nu al helemaal gek hier (en ik ook, haha). Helpt ook niet dat het midden in de winter is en buitenspelen er dus niet echt in zit (minimaal -10 en dat gaat dus niet met ook nog een 2 maanden oude baby). Er zijn wel speelgroepen enzo, maar daar is hij dan weer te verlegen voor: ze zijn te druk, te groot, niet gestructureerd met te weinig supervisie, en te wisselend qua wie er zijn (hij kent de kindjes dan niet), dus dan hangt hij de hele tijd alleen maar aan mijn benen ipv te spelen. We wonen hier ook nog niet zo lang, dus ik ken nog weinig andere moeders met kleine kinderen, dus speeldates zijn ook nog wat lastig te maken. Nou, ik zie nu vast alleen maar de 'kan-niets' maar zit gewoon even te balen...
Balen ja. Maar je boft wel, als je in Canada gaat homeschoolen krijg je er als moeder voor betaald! Heeft het geen nut om gewoon online vast eens preschool werk met je kind te doen en contact te zoeken met andere homeschoolers? Die bijeenkomsten zijn vaak minder druk en wat gestructureerder.
je kunt abonnee worden van de website's om schools te leren. i learning. op internet dus zoeken naar interessante dingen. veel sterkte. kleuters kunnen best lastig zijn om de hele tijd thuis te zitten.
Is in vrijwel alle landen zo Tuc. Nederland is vrij uniek met het naar school gaan meteen na je verjaardag. In de meeste landen heb je maar eens per jaar dat alle kinderen worden toegelaten. En dan kun je dus kinderen met bijna een jaar leeftijdsverschil hebben die allebei nieuw op school zijn.
Hier in BE heb je 6 instapmomenten per jaar (1 september, na de herfstvakantie, na de kerstvakantie, na de krokusvakantie, na de paasvakantie en na onze-heer-hemelvaart). Je kind moet minimum 2.5 zijn op zo'n instapmoment. En meestal heeft het instapmoment met OHH weinig zin meer, wegens véél te dicht op de grote vakantie (kind gaat dan pakweg 1 à 1.5 maand naar school en zit dan weer 9 weken thuis). Is het kind 1 dag te jong, dan moet het wachten tot het volgende instapmoment. Maar die instapmomenten zijn dus wel iets frequenter. 1 keer per jaar en dat op 4 à 5 jaar oud zou ik toch ook weinig vinden. Kan je geen doe-boekjes en dergelijke laten overkomen vanuit Nederland? Of misschien es rondhoren bij de school waar je je kind wil laten gaan of er geen moeders zijn met quasi hetzelfde probleem om daarmee af te spreken? Die eventueel al gekend zijn op school omdat er oudere broers / zussen al wel schoolgaan?
ik wilde het net zeggen, maar kaboutermeis was mij net voor, dat in belgie ook veel meer mogelijkheden zijn dan 1 keer per jaar.
Ja, ik vind 1 keer per jaar toegang tot school eigenlijk wel echt weinig. Het stomme is dat je hier wel mag besluiten je kind een jaar langer niet naar school te laten gaan (dus als je kind van 31 december is, kan je hem een jaar 'achter' houden en pas naar school laten gaan als hij/zij 5 is als je denkt dat dat beter is), maar ik mag/kan niet besluiten dat ik mijn kind 'eerder' (5 dagen dus) wil laten gaan. Hij gaat dus sowieso een van de oudsten zijn. Ik weet dat sommige theorieen zeggen dat dat beter is, maar wij vragen ons af of dat voor ons zoontje ook zo gaat zijn. Mijn man verveelde zich vroeger helemaal dood op school, en heeft daardoor veel moeite met studeren gehad, en we vrezen nu eigenlijk dat mijn zoontje hetzelfde gaat krijgen. Klassen overslaan mag hier ook niet meer, dus hij zit echt 'vast' in het lopende band systeem als de oudste. In Nederland bestond vroeger (weet niet of het nog zo is, maar mijn broertje heeft dit gehad) overigens hetzelfde probleem, maar dan als kinderen naar groep 3 gingen: ze moesten toen 6 zijn voor 1 september om naar groep 3 te kunnen. Mijn broertje (van november) moest dus twee keer groep 2 doen. Die heeft zich vervolgens ook de rest van de tijd doodverveeld, en ook heel veel moeite gehad met studeren. Nou ja, je weet natuurlijk nooit hoe het gaat lopen, en iedere ouder denkt dat zijn kind brilliant is, maar goed, ik wil eigenlijk graag doen wat me het beste voor hem lijkt. En dat mag dus niet van het 'systeem'. Ik ga kijken naar homeschooling, dank voor de tip Dirksmama! (mijn szus heeft er erg naar gekeken, dus ga haar even vragen wat zij ervan weet. Had trouwens nog nooit gehoord dat je ervoor betaald kreeg? Weet je zeker dat dat overal in Canada is? Onderwijs is provinciaal geregeld, dus misschien niet overal zo?). Homeschooling is verder niet echt een optie voor ons, ik ben eigenlijk (als ik wel werk heb en niet met verlof ben haha) onze eerste kostwinner, en mijn man en ik zijn ook niet echt geschikt om onze kinderen zelf les te geven geloof ik... En ga ook kijken naar online resources, hopelijk kunnen we hem daar een beetje mee bezig houden. Vind het af en toe echt pittig, hij kan/wil bijna niet alleen spelen (en ik ben af en toe echt wel uitgespeeld haha en moet soms ook gewoon even wat met mijn jongste doen), en kan zo slecht z'n energie kwijt in huis... Ik probeer hem voor zover dat gaat overal in te betrekken (koken, schoonmaken, was doen, stofzuigen, etc.) anders kom ik echt helemaal nergens aan toe.
Als je zoekt op preschool pack of kindergarten pack kun je echt veel downloads vinden om met je zoon te doen. https://www.google.nl/search?q=preschoolpack&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nlfficial&client=firefox-a&channel=fflb&gws_rd=cr&ei=vLDmUq2aGOKb0AXw7oDYBA#channel=fflb&q=preschool+pack&rls=org.mozilla:nlfficial&spell=1 Qua energie in huis kwijt raken: wij hebben voor Thijmen in zijn kamer een slingertouw gemaakt. Hangt met een plafondhaak aan het plafond. Hij heeft ook een hoog bed met klimwand hoogslaper Knillesdjip met klimwand van ... | new room Thijmen om lekker aan te klimmen. Thijmen is ook niet een jongen die rustig in zijn eentje kan spelen, behalve als hij buiten aan het ronddarren is. Daar kan hij zo een uur in zijn eentje zoet zijn met stokken en modder. Binnen speelt hij vaak door dingen aan elkaar te maken tot 'machines' of hutten te maken oid.
In de VS, Canada, Australie, Nieuw Zeeland is het eens per jaar. Op meeste internationale scholen ook.
Als aanvulling op andere adviezen: zijn er indoor speelparadijzen in de buurt/ clubjes voor peuters (zwemmen, gym, muziek, dansen, judo) enz? Iets waardoor je kind inderdaad wat meer kan doen dan thuis zitten totdat ie 5 is. En waar hij ook kan leren om samen te spelen met andere peuters en minder van ze te schrikken.
Dank allemaal voor de adviezen. Adi: Wil ook niet dat hij alleen maar thuis zit hoor. Hij zit al op gym op zaterdag. Heb nu met mijn man besproken dat we hem ook nog een keer per week naar de gastouder laten gaan waar hij zat toen ik nog werkte, zodat hij daar ook wat kan spelen met andere kindjes en ik een dag per week heb dat ik serieus kan solliciteren zonder 'mama, kom met mijn treinen spelen, waaaaaaa waarom niet?'; 'mama, wat ben je aan het doen? Ik wil helpen met tiepen. Waaaaaaaa, waarom mag dat niet??' . Ik ben nu toch ook aan het kijken naar speelgroepen, er zijn er wel wat in de buurt. Ga hem daar toch maar gewoon mee naar toe nemen (als het ff iets minder koud is, man heeft auto en het is hier momenteel -30, niet echt weer om een baby en peuter in mee naar buiten te nemen). Speelparadijs had ik hem een keer mee naar toe genomen (er zit er een om de hoek), maar toen was hij helemaal panisch omdat er wat ballenschieters stonden die lawaai maakten. Dat is bijna een jaar geleden, en nog iedere keer als we er langs komen zegt hij: daar vind ik het niet leuk, daar gaan we niet meer naar toe he mama?! Dus dat is niet zo'n succes. Rosao: super bedankt voor de link, daar heb ik echt wat aan!
Ik zou wel een beetje uitkijken met teveel leerstof aanbieden, als je bang bent voor verveling straks en er geen mogelijkheden zijn tot versnelling. Maar kan ook goed dat hij dan in eerste instantie vooral de tijd gaan inhalen van het samen spelen. En, zoals je zelf al aangeeft, dit nu ook proberen zoveel mogelijk aandacht te geven. Als hij zo op zichzelf is (?) gaat hij zich misschien nog meer focussen op leren ipv het sociale aspect. Succes! Ik vond van 3-4 al killing qua aandacht vragen.. (daarvoor ook trouwens, maar laatste jaar was echt uitzingen!) Was echt blij dat ze naar school mocht .