Toen de jongste een peuter was ging ik ook echt geen boodschappen doen met haar erbij.... Verschrikkelijk! Toen de oudste klein was deed 1 van ons de weekboodschappen in het weekend, zodat de ander bij peuter bleef. Na de komst van de jongste zijn we overgegaan naar boodschappen laten bezorgen, hemels! Ik snap helemaal dat je er klaar mee bent. Heel vervelend als je acties gewoon niet lijken te helpen. Ik ben bang dat herhalen, herhalen, herhalen helaas toch de enige manier is, samen met hem uit de situatie halen. Bij het kliederen na het het eten en drinken zou ik dus (na de eerste klieder) het weghalen met de boodschap dat hij blijkbaar klaar is met eten en we niet gaan kliederen met eten. Verder niet al te veel aandacht aan besteden, want dan wordt het iets belangrijks en interessant. In de peuterpuberteit willen ze toch vooral heel veel dingen uit proberen om de wereld te leren begrijpen. Hoe reageert iemand als ik X doe en reageert die persoon elke keer zo? Heeeeeeeeele lange adem hebben helaas Sterkte TS!
Heeel herkenbaar allemaal van mijn jongste in iedergeval. Ik besef me nu pas wat een relaxed kind mijn oudste is wat dat betreft Hij wordt volgende maand 3 en sinds deze maand merk ik dat hij wat rustiger wordt jeej! Of ik moet niet te vroeg juigen Boodschappen met hem doe / deed ik niet zeker niet als ik twee kinderen mee moet nemen. Doordeweeks worden ze bezorgd en de rest doe ik nog in het weekend. Als hij iets stouts doet gaat hij in de hoek. Ook al vindt hij het leuk of grappig. Hij moet daar dan echt een tijdje zitten en als hij dan merkt dat ik en zijn zusje gewoon gezellig verder spelen oid dan is het toch niet zo leuk meer. Verder zoals al is gezegd. Pick your battles. Af en toe tot 10 tellen en rustig uitademen. Het wordt echt beter!
Verdikkie, heel verhaal typen op de telefoon. Ik drukte ergens op en pats hele tekst weg. Nu ben ik gefrustreerd haha. Ik typ het wel op de computer zodra ik die tot mijn beschikking heb en dan antwoord ik wel even.
Ik heb voor de verandering eens een keer níet alle reacties uitvoerig gelezen (geen idee dus wat voor tips er al gegeven zijn) en ook heb ik deze keer geen zin in een lang verhaal typen, dus ff kort en bondig dit keer: - heb een laaaaange adem - blijf tot in den treure (kort en bondig!) herhalen wat vooral wél mag - haal borden/bekers/andere zaken weg (best uit het zicht ook echt) en zaken die niet weggehaald kunnen worden (stopcontact) kun je op een andere manier "weghalen", namelijk door letterlijk het handje van je kind te pakken en deze weg te halen. Ook hier weer: kort en bondig uitleggen waarom dit niet mag, maar vooral ook: wat wél mag! En daarna: afleiden is vaak een goeie tactiek! Succes, enne: pick your battles
Klinkt als een normale peuter. Blijven herhalen, frustratie niet laten merken. Laat hem ook zelf opruimen. Met drinken klieren? Drinken wegzetten, uitleggen waarom en hem een doekje geven om het droog te maken. heel normaal voor een peuter om dingen uit te testen incl jouw grenzen, aan jou om je hoofd koel te houden.
Hoera voor de peuterpubertijd! (sarcasme ). Denk dat vele ouders dit herkennen, ik wel! Bij de oudste duurde dat 1,5 jaar, de middelste zit er nu een dik jaar in. Dus stel je verwachtingen bij, 3 a 4 maanden, is gewoon nog kort. Maar zeker weten frustrerend! Blijf herhalen, ook al heb je er geen zin in, toch doen. 100x herhalen is gewoon te weinig. Belangrijk is denk ik: realiseer je dat je peuter dit niet doet om jou te pesten, maar om zichzelf te ontwikkelen en te leren. Mijn middelste praat nu met 2,5 eindelijk wat meer, dat helpt, ietsje, maar nog steeds niet alles. Verder; knopjes, dingen die niet mogen: Een peuter heeft nog geen impuls beheersing, dat leren ze na de peuterpubertijd pas , heel langzaam. Dus als je peuter graag knopjes indrukt, blijft hij dat voorlopig doen, en niet om jou te pesten, maar gewoon omdat het een impuls is, waar hij nog geen controle over heeft. En weten dat iets niet mag en dat ook uitvoeren, zijn 2 hele verschillende dingen, zeker bij een peuterbrein. Verdiep je in de ontwikkeling van het brein van peuters en kleuters, dan kan je je verwachtingen bijstellen en dat zal allicht een deel van de frustratie wegnemen. Voorkom dingen, dus qua boodschappen: Laten bezorgen of in het weekend, dan heb je dat issue al opgelost. En pick your battles. Kies 1,2,3 dingen uit waarop je wilt blijven herhalen keer 10000 en de rest laat je gewoon. Bij ons: Knoeien met drinken (dat is hier altijd water), prima, meestal geef ik hem 2 bekertjes, dan gaat hij overgieten, is super goed voor motoriek, doekje over de tafel en klaar. Je kan hem bij het eten zo een knutseljasje aan doen, dan wordt hij ook niet nat, of in de zomer straks, lekker met blote borst. Dan is nat worden ook niet erg. Doekje erbij en hij ruimt het zelf nog op ook! (al zal hij dat niet volgens jou eisen doen, maar een poging is ook al goed toch?!) Maar gooien met eten: is een no go, dat hebben we zeker al 100.000 keer herhaald het afgelopen jaar en nu sinds een maand zit er ook verbetering in. Hij raapt vaak al zelf wat op. En dan is het eten opruimen en ga maar gooien met een bal buiten, of gooi zakjes binnen. En mee laten helpen, hij heeft jou als voorbeeld en zal je na willen doen. Succes mama! Je kan het!
Als je er al zolang in zit snap ik dat het je soms frustreert en je ook niet meer weet wat te doen. Probeer het jezelf wat makkelijker te maken, zet je kindje in de kinderwagen IPV een winkelwagen daar kan hij ook niet uitklimmen. Zal best zijn dat hij de 1e paar keer het op een krijsen zet, maar probeer dan toch door te zetten. Of plan je boodschappen beter in zodat je niet elke x met hem naar de winkels moet. Laat het bezorgen, zodat je alleen nog maar voor de kleine dingen naar de winkels moet. Kan je er ook een gezellig uitje van proberen te maken. Met eten kliederen of gooien vind ik ook niet goed. 1 keer waarschuwen en daarna is het bord weg. Ik begrijp ook dat hij niet aan de stopcontacten mag zitten. Hier thuis zijn ze allemaal beveiligd, maar bij opa en oma bijvoorbeeld niet. Hij moet gewoon leren dat het iets is waar hij niet aan mag komen. Verder is het toch wat al vaker is gezegd, herhalen herhalen herhalen. Ga leuke dingen doen overdag, lekker naar de speeltuin of kinderboerderij. Iets waar je positieve energie van krijgt en daardoor voor het andere weer wat meer geduld krijgt. Succes!!