Zindelijk worden - alle tips zijn welkom!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door poema, 3 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.038
    453
    83
    Vrouw
    Mijn dochter is 2 jaar en 3 maanden en ik vraag me af wanneer ze een beetje zindelijk zou moeten kunnen worden. Ze snapt echt wel dat ze zou moeten plassen op een potje en ze weet ook dat als ze dat doet dan een sticker krijgt (op haar hand) en dat vindt ze een prachtig iets. Maar ze doet het dus helemaal niet. Op het kdv heeft ze een keer op de wc geplast en daar verkondigde dat ze dat ALTIJD thuis doet... :$ No way dus, hahahaha.
    Maar goed.
    Hoe zijn jullie begonnen, met welke leeftijd en hebben jullie nog goede tips, boekjes, stickersystemen? Of is ze gewoon nog te jong?

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij zijn meisjes altijd wel wat vlotter dan jongens. Jelle was 3,5 en was binnen een week dag en nacht droog. Ik heb gewoon gewacht tot hij het zelf aangaf en dat werkt volgens mij ook het beste. Jitte is nu net 2 (afgelopen zondag jarig geweest) en ze begint nu soms ook om het potje te vragen. Soms zet ik haar erop, maar ze doet niks. Ik denk eerder dat ze misschien voelt dat ze plast en dat ze daarom roept. Echt ophouden totdat ik het potje heb gepakt kan ze nog niet.

Eerlijk is eerlijk: ik ben gewoon te lui aangelegd voor potjestraining... ;) Ik heb helemaal geen zin om 25 keer per dag te vragen of ze moet plassen en haar elke keer op het potje te zetten. Ik denk ook dat je er uiteindelijk geen tijd mee wint, een kind word toch pas zindelijk als ze er zelf aan toe zijn.

Mijn advies dus: Lekker laten gaan en wachten tot ze het zelf aan gaat geven.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ben het met Bluesky eens, gewoon zelf laten aangeven, het komt vanzelf en dan gaat het ook het makkelijkst en met minder ongelukjes. We vroegen het wel eens aan Eva, maar deden verder geen moeite. En opeens wilde Eva geen luier aan en op de wc en het potje plassen. Ze was 2 maanden later ook 's nachts zindelijk.

4. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.038
    453
    83
    Vrouw
    Ja, mijn gevoel zegt ook dat ze er nog niet echt aan toe is. Ze weet wat het is, hoe het moet, maar ze gaat wel op het potje of wc zitten maar ze doet niks...

5. Samama

Samama Niet meer actief

Ik zal je vertellen, ik maakte me niet druk om het feit dat mijn dochter (3,5) nog niet zindelijk was, ik dacht; komt in de grote vakantie wel, dan beginnen we ermee.

En ineens, vorige week zonder enige aanleiding, was ze klaar met luiers en heeft sindsdien geen één ongelukje gehad. Gelijk helemaal zindelijk! (overdag dan) En helemaal niks voor hoeven te doen.

Ik dacht dat als andere moeders zeiden; ze geven het vanzelf wel aan, dat dat dus niet het geval was, maar dat is dus wel zo. Als jouw dochter er aantoe is zal zij dit ook zelf aangeven.

6. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Inderdaad, wachten tot ze er klaar voor is. Ik heb het vaak geprobeerd tot vele frustraties aan toe voor haar en mij. Toen heb ik het laten gaan en dat ze 3,2 was begon ze zelf over die vieze luier en binnen een dag was ze zindelijk. 2 ongelukjes de eerste ochtend en daarna ging het goed. Alleen s'nachts krijgt ze nog wel een luier, dat gaat gewoon nog niet goed.

7. Hanna Mom

Hanna Mom Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.235
    1
    38
    NULL
    NULL
    Wij zijn wel bewust bezig geweest met het zindelijk maken van onze dochter en ze is zindelijk sinds ze 2 jaar en 1 maand was. Was dus vlot. Binnen een week had ze het door, maar nog wel wat ongelukjes. Met 2 jaar en 3 maanden was ze ook 's nachts zindelijk. Niet op getraind, ze was gewoon elke ochtend nog droog.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Wachten tot ze er klaar voor is (ook al is dat heel moeilijk)

Wij zijn uiteindelijk met onze zoon bij de huisarts beland omdat die er nog niet klaar voor was en door alle druk (oefenen/trainen) besloot om dan maar te proberen alles op te houden.
    Op advies van de huisarts hem gewoon weer een luier omgedaan en er niet meer over gehad.
    En toen in eens (op vakantie) wilde hij geen luier meer om maar moest ik hem meenemen in de tas. Toen hij voelde dat hij moest plassen wilde hij de luier weer om.
    Thuis viel bij ons het kwartje, meneertje vond het dus vies/koud om op de wc bril te zitten, dus na wat afkijkwerk bij papa stond hij op een dag gewoon te plassen.
    Sindsdien overdag zindelijk (was vlak voor zijn 4de verjaardag) en binnen 2 maanden ook 's nachts.

9. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ben ik ook wel heel benieuwd naar!! In mijn hoofd heb ik ook het idee dat ze vanzelf wel aangeeft dat ze er klaar voor is....maar in juli wordt ze 3 en vanuit de omgeving zijn er meerdere mensen die vragen, nog niet zindelijk? wat laat. Ik vraag haar wel eens of ze op de wc wil, maar haar antwoord: dat moet ik nog leren.... dus dat weet ze wel, soms wil ze er wel op maar met 2 tellen is het ik hoef niet.... prima hoor, komt vanzelf. We hebben ook de periode gehad dat ze al helemaal hysterisch werd als er gevraagd werd of ze moest plassen, dus we zijn al 1 stap vooruit:D. En weet je, volgens mij heeft mijn dochter het ook nog niet echt door dat ze moet plassen, of aan het plassen is.

Beetje warrig verhaal, maar ik vind het soms ook lastig: de "druk" vanuit de omgeving en mijn eigen gevoel wat denkt het komt vanzelf wel.....

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb het met mijn zoontje af en toe een ochtend geprobeerd zonder luier.

vanaf 2,5 jaar denk ik, en dan om de 2a3 maanden. Elke keer had hij om 10 uur al 4 natte broeken, en hield ik er maar mee op, tot het moment dat hij het opeens wel kon. Dat was bij 3,5 jaar. Hij was ook snel goed zindelijk, en kon na een paar dagen veel kleine plasjes ook al wat langer ophouden.

Dus je kunt het eens proberen, maar ik zou het echt niet gaan pushen. lukt het niet, dan is het jammer..

11. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.038
    453
    83
    Vrouw
    Ben eigenlijk van plan om het in de vakantie eens te gaan proberen. Gewoon zwembroekje aan of onderbroekje en dan kijken hoe het gaat. Voor alsnog maakt ze er geen haast mee volgens mij.... Ze geeft wel aan als ze een schone luier wil. Misschien is dat het begin? ;)

12. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    ik vind het best moeilijk
    mijn dochtertje is nu ook 2 jaar en 3 maanden oud
    thuisgaat het perfect doet ze netjes plassen op het potje
    en gaan we een rndje draaien
    poepen doet ze iet op het potje at laat ze gewoon overal lopen hwaaaa
    maarals ik weg gaat doe ik toch een luier om
    en dan geef ze het niet aan dat ze moet plassen
    ik eet niet hoe ik dit nou het best ken aanpakken
    maar zodra ik this bent dan hup luier uit en potje erbij en dan gaat het weer goed
    weten jullie misschien hier mee een tip ??
    hoe ik het moet doen als ik weg gaat
    ik zat eerst te denken om de potje mee te nemen
    als ze ergens is dat ze erop kunt
    maarja als ze onderweg op straat zeg ik moet plassen
    ja dan ken ik toch niet midden op straat die pot neerzetten hwaaaa???
    blijf moeilijk dit

en wat Bleusky zegt zo ben ik ook niet iemand die 1000x gaat vragen van potje plassen en enz
    en vooral als ik bij iemand bent of wat dan ook
    vind ik verveelend voor mezelf maar ook voor haar

13. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    ook wat ze heeft is als ze het te druk heeft met andere kinderen zoals haar neefje met spelen
    dan vergeet ze dat ze op het potje moet plassen dus dan plast ze overal en nergens
    en dan zeg ik ook van nee je moet op potje
    maar dan gaat het 1 keer goed en hup weer mis
    dan heeft ze tch te druk met spelen enz

14. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Bij mijn zoon heb ik gewoon zijn luier uitgetrokken toen hij 2 jaar en 7 maand was. Hij was toen binnen 3 weken overdag zindelijk.
    Moet zeggen dat hij best veel ongelukjes had.
    Mijn dochter deed ik af en toe 's ochtends haar luier uit en dan liet ik haar haar ding doen. Al heel snel deed ze d'r plasjes op het potje.
    Op een gegeven moment onderbroekjes aangetrokken en dat ging de eerste dag 4 x mis. Ik dacht toen dat ze er nog niet aan toe was en besloot het nog even uit te stellen en door te gaan op de manier dat ik deed.
    Ze verbaasde me door 2 dagen erna te zeggen dat ze geen luier meer wilde. Niet binnenshuis, niet buitenshuis.
    's nachts heeft ze nog wel een luier maar zelfs dan roept ze om naar de wc te gaan. Ze vindt het vies om in een luier te plassen zegt ze.
    Ze was dus met 2 jaar 3 maand zindelijk. En eigenlijk geen ongelukjes!:D

15. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Onze meisjes zijn even oud dacht ik, hier vraagt ze heeeeeel soms om het potje, verder poept ze liever in haar luier geloof ik. Ik ben er verder ook totaal niet mee bezig, zij geeft wel aan als ze eraan toe is. Ik push dus zeker niet, bied het regelmatig aan maar als ze nee zegt, is het ook prima.

16. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Natuurlijk moet je kind eraan toe zijn, maar ik zie in mijn werk ook dat sommige kinderen er gewoon eerder bekend mee worden gemaakt dan anderen en dus ook eerder zindelijk zijn...

Beloningssysteem hou ik persoonlijk niet zo van icm zindelijk worden. Het is niet goed of slecht als het wel of niet lukt, het hoort erbij. Ik denk dat wanneer je enthousiast en trots reageert op een plas op de pot, dat dat een kind veel meer doet, dan een sticker....

17. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    ons dochtertje is net twee en we "oefenen " alvast. Ze gaat mee naar de wc, mag dan haar billen afvegen, doortrekken en handen wassen. Ze wil dan zelf haar broek en luier ook uit.
    Op het potje vind ze niet erg fijn, want die zit vrij laag. Ze oefent er wel op. Ik vraag haar soms of ze moet plassen of poepen en zeg dan dat ze op het potje moet gaan zitten. Ze gaat dan met kleren en al op het potje. Tegenwoordig wil ze haar broek wel omlaag als ze er op gaat. Ik doe er verder nog niet veel moeite voor. Ze kan zelf nog niet haar broek uit doen, dus dan is het al lastig. In de zomer ga ik denk ik wat fanatieker oefenen, dan kan ze in een onderbroekje buiten lopen en dan is het niet erg als ze een ongelukje heeft.

18. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Ik dacht vorige zomer,kom laten we het eens proberen maar hoewel ik er helemaal klaar voor was, was mijn zoontje het duidelijk nog niet.

Nu (bijna 3 jaar) wil hij al een aantal weken thuis geen luier om. En dat gaat goed, bijna geen ongelukjes.

En sinds deze week ook naar het kdv en op stap. Alleen in de auto naar opa en oma (1.5 uur rijden) doen we hem een luier om omdat hij dan altijd in slaap valt.

19. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat ik deed bij Jelle was hem laten plassen voordat we weggingen. Dan eerst voor de kleine stukjes geen luier om, dus als we een boodschapje gingen doen en binnen een half uur terug waren. Toen dat goed ging voor de wat langere stukken en na een goede 2 weken hoefde hij helemaal geen luier meer om. Dat was in januari en in Februari gingen we op vakantie naar Zweden met de auto. Toen heb ik met hem afgesproken dat hij wel een luier aankreeg omdat we op de snelweg niet zomaar kunnen stoppen als hij moest plassen. (vooral niet op de duitse snelwegen met van die enge parkeerplaatsen) Wonder boven wonder was hij steeds droog als we wel de gelegenheid hadden om te plassen. Hij gaf het ook goed aan en dan konden we stoppen we bij de volgende benzinepomp. 1x heb ik tegen hem gezegd dat hij maar in zijn luier moest plassen omdat we echt net de afslag van de benzinepomp voorbij reden. Hij keek me aan of hij water zag branden... :D

20. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    Toen Zoë 2 werd wilde ze geen luier meer om. Prima...maar ze wilde ook niet naar de wc. Was elke keer een gevecht. Toen ging het uiteraard een aantal keren mis en ze vond het erg vervelend om nat te zijn. Dus toen hebben we haar uitgelegd dat het het ene of het andere was. Ze is eind november jarig en uiteindelijk was ze voor de kerst , overdag, helemaal zindelijk. En nu (bijna 3.5) is ze al bijna 3 weken s'nachts droog.

Deel Deze Pagina