Mijn zoon kan zichzelf zo moeilijk vermaken. Hij loopt de hele dag achter me aan. Ik weet niet goed hoe ik het aan moet pakken? Zet hem regelmatig met een puzzel of tekening aan de tafel bijv, maar dat vindt hij alleen leuk als ik meehelp. Waarmee vermaken jullie kinderen zich?
Is het een fase van laatste tijd of heeft ie nooit geleerd om zelfstandig te spelen? Hoe haat het op psz/opvang?
Erg herkenbaar.. Onze zoon is bijna 4 en kan zich ook moeilijk zelf vermaken. constand achter mij aan en 100 vragen stellen in 1 min Ik betrek hem overal in en dit werkt. bijv. Laat hem afwassen en ik droog dan. aardappels schillen en hij gooit ze in de pan wasvouwen en geef hem zelf ook een shirtje boodschappenbriefje maken en geef hem dan ook en pen en papier stofzuigen en mee laten helpen ( dit vind hij geweldig) Maar merk wel dat hij klaar is voor de basisschool. Als ik met hem autootjes ga tellen dan zie en merk ik dat hij dit leuk vind. Spelende wijze leren tellen, hoeveel heb jij nu en hoeveel heeft mama. Waar ligt meer etc.. denk dat het idd een fase is maar snap je helemaal... soms word je er moe van haha
Mijn zoon had het ook heeel erg. Nog steeds eigenlijk hoor. Hij vindt het gezellig om iemand om zich heen te hebben en heeft geen broertjes of zusjes. Hij ging met die leeftijd wel naar een g.o dus dat scheelde voor mij wel, maar hij vraagt nog steeds vaak of ik iets met hem wil doen. Ik probeer hem gewoon wel iets zelf te laten doen. Soms ga ik eerst bij hem zitten (bijv met Lego) en dan na een tijdje sta ik op en ga ik bijv strijken. Dan ben ik wel in de buurt maar speelt hij uiteindelijk alleen. Zelfde met tekenen, ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt? Het kan erg vermoeiend zijn, soms ben ik ook blij dat hij al naar school gaat haha
Hier hetzelfde bij m'n oudste. Ze wil niet meer zelf spelen, alleen nog maar rollenspellen met mij. Doordat ik dat niet de hele dag doe, en ze niks anders wil, verveelt ze zich snel waardoor ze erg vervelend wordt. Lastige fase dit.. En ik begreep dat dit hoort bij het 'toe zijn aan school'. Overigens speelt ze op de crèche wel goed. Maar toch elke creche ochtend: 'ik wil niet naar de creche'. Ze wil alleen nog maar naar oma, want die vermaakt haar de hele dag 😉
Hier hetzelfde en hier is ze nog geen eens 3. Duurt deze fase echt nog zo lang (tot 4 jaar)? Ze speelt ook niet echt met andere kinderen maar dat zit een beetje in haar karakter (ze is wat teruggetrokken). De enige keer dat ze zich goed vermaakt is als ik haar meeneem naar een lunchcafe met een kinderspeelhoek (met een poppenhuis en treinbaan) en naar een speeltuin of kinderboerderij. Helpt dat niet, veel erop uit trekken?
Hier nog 1, ze kan zich alleen goed vermaken als ze buiten is. Ze speelt hooguit 5 a 10 minuutjes op zich zelf. De rest wil ze samen spelen, of met ons of andere kinderen. Kan niet wachten op de zomer
Hier ook zo'n periode gehad, nu vermaken ze zich gelukkig beide prima. Moet wel zeggen dat ze er samen een zooi van maken, maar ik ruim liever op dan dat ik ze de hele tijd bezig "moet" houden. De ene keer ligt de tafel vol stickers en teken spullen en zijn ze even lekker bezig. En een grote box met duplo doet het ook goed tegenwoordig. En het keukentje met de spulletjes spelen ze ook graag mee. Dit gaat goed als ik zelf bezig ben iig.
Mijn zoon vermaakte zichzelf altijd prima toen hij 3 jaar oud was. Als jouw zoon daar moeite mee heeft ligt dat waarschijnlijk aan de ouders.
Dank jullie wel voor de reacties! Gelukkig is het herkenbaar Mijn zoontje heeft zich eigenlijk nooit echt goed vermaakt. Maar sinds hij een broertje heeft (inmiddels 14 maanden) is het nog erger geworden. Ik had gehoopt dat ze elkaar lekker zouden kunnen vermaken hahah helaas. Probeer vanalles en soms speelt hij 5 minuutjes even alleen en dan gaat hij zn broertje weer pesten of komt hij weer om me heen hangen. Erg vermoeiend ja. Hoop ook op snel lekker weer en dan maar vel eropuit trekken ja.
Hahahah nou sorry hoor maar dit slaat echt nergens op. Ooit van karakter gehoord? Sommige kindjes hebben daar moeite mee, dat jouw kind daar geen moeite mee had zegt niks over andere kinderen. @TS gewoon blijven stimuleren, dan komt het vast vanzelf
Misschien duidelijke periodes afspreken waarin hij zich alleen moet zien te redden? Bijvoorbeeld: mama gaat nu even de wc poetsen/de was vouwen/de vaatwasser uitruimen en dan kan mama je even niet helpen en gaat mama ook niet met je spelen. Als mama klaar is en alles is opgeruimd, dán gaan we met de autootjes spelen/een toren bouwen/etc. En dan de periodes dat hij zichzelf moet zien te redden steeds iets langer maken. Overigens vonden mijn kinderen het op die leeftijd ook moeilijk hoor. Alle dingen die ze nu heel leuk vinden om te doen, kónden ze op die leeftijd nog niet: boeken lezen, zelf buiten spelen, cd'tjes draaien, etc. Geen kwestie van opvoeding maar van waar je interesses liggen. Maar je kunt ze wel leren dat ze het even zelf mogen uitzoeken als jij met iets bezig bent.
Dit dus! En mijn zoontje gaat ook bijna naar school. Hij is erg aan school toe. Ik probeer wel eens met een kookwekker of klokje, dat hij mij mag roepen als er een minuut of tien voorbij is, maar dat gaat nog niet heel goed
Haha sorry hoor, ligt aan de ouders?? Niet ieder kindje is hetzelfde. mijn dochter 3,5 jaar wilt ook heel de dag door samen spelen. Rollenspellen, samen puzzelen, samen knutselen, samen, samen. Als ik samen met haar gespeeld heb loopt ze 1x een rondje door de kamer en dan volgt er 'ik heb alleen gespeeld, gaan we nu samen spelen mama ? ' Als ik dan ga opruimen oid dan hangt ze aan mijn been omdat ze dan alles mee wil doen. Ze is echt toe aan de basis school, dat zeggen ze op de psz ook maar ze zal toch echt nog even moeten wachten. Kan niet wachten tot het weer buitenspeel weer wordt, ze speelt nu ook buiten maar ze vind het nog wat koud dus is ook hooguit 10 minuutjes haha.
Wow, wat ben jij lekker kort door de bocht. Het is natuurlijk ook volkomen jouw verdienste dat jouw zoon zichzelf vermaakt. Daar heb jij ontzettend in geinvesteerd en daardoor is hij zo geworden, want als jij dat allemaal niet had gedaan, had hij zich nu ook niet kunnen vermaken.... Sommige kinderen kunnen heel goed zelf spelen, andere kinderen lukt dat minder goed. Dat KAN wel komen doordat ouders een kind nooit stimuleren om zelf te spelen, maar de basis ligt gewoon in karakter van een kind. Als je gewoon een kind hebt dat het binnen niks vindt en alleen spelen niet leuk vindt, dan doe je daar niet zo heel veel aan. TS: zijn er peuter/kleuteractiviteiten in de wijk waarbij je aan kunt haken, zodat hij op die momenten even zijn energie kwijt kan? Wat kan hij buiten doen? Kun je dat zoveel mogelijk voor hem organiseren, dat hij lekker buiten kan fietsen, spelen in de zandbak, voetballen, etc etc? Kun je andere kindjes bij je thuis uitnodigen? En van het binnenspeelgoed: waar speelt hij goed mee en kun je dat nog verder uitbouwen?
Het is wel leuk om even de 9 reacties van rozemarijn te lezen TS: heb je een tuin? Buitenspelen vinden veel kinderen vaak wel lekker. Beetje uitrazen en dan hopelijk wat meer verzadigd binnen.
Oja, is waar ook. Fake-profiel van iemand die iedereen op de kast probeert te krijgen. Met die naam moet het me lukken te onthouden dat ik daar verder geen aandacht meer aan hoef te geven
Voor de mensen die het houden op 'toe zijn aan school'... Sorry, oudste is 4,5 en wij hebben hetzelfde 'probleem'. Ik vind echt niet dat hij nu beter alleen speelt dan een jaar geleden. Heel soms lukt het, maar vaker niet. Ik geef wel duidelijk aan wanneer hij even alleen moet spelen en waarom. En dan laat ik het daar ook verder bij. Soms speelt hij dan toch even, om vijf minuten kater weer naast me te staan en dan herhaalt het zich weer. Of hij gaat zitten mokken. (Vind ik ook best, trouwens.) En een andere keer lukt het wel en speelt hij een kwartiertje of 20 minuten zelf. Da's dan mooi. Ik denk dat de enige manier om het beter te laten gaan, toch is door je kind regelmatig 'in zijn sop gaar te laten koken.' Als je elke keer toch maar weer toegeeft, hoeven ze het ook niet te leren. Dus ik houd stug vol. Geef aan wat de bedoeling is, doe eventueel wat suggesties. Soms help ik met 'opstarten' van een spel door eerst even samen te spelen. Maar in de regel gaat het beter als ik hem zelf zijn gang laat gaan.
Voor mijn zoontje is het ook erg lastig en voor ons soms erg vermoeiend. Hij wil ook de hele tijd samen spelen, veel rollenspel. Of hij blijft maar vragen wat ik aan het doen ben. Ik lees even mee, want ik weet het zelf ook niet zo goed. Buiten spelen helpt hier helaas niet, de zon, de wind, de regen, de auto's, het is allemaal niet fijn. Alleen wandelen met de buggy vindt hij wel fijn.