Mijn dochter werd goed wakker (na elke slaapcyclus). Dus wij hebben daar gebruik van gemaakt. Of het echt nodig was weet ik niet, maar ze vond het zelf geruststellend.
Bij de kinderarts, de uroloog een Kind& Gezin. En in de logica: zindelijkheid in de nacht is iets dat uit jezelf moet komen. Een kind moet vanzelf leren wakker worden door de aandrang om te plassen. Zolang dat niet gebeurt, is er geen sprake van zindelijkheid. Dus waarom zou je het dan uit eenbroodnodige slaap halen, als het toch niet werkt? En tja... Dat het bij sommigen na een tijd wel werkte, dat wakker maken? Zou dat dan niet gewoon zijn dat het lichaam dan opeens wél klaar was om vanzelf wakker te worden?
Wij deden het nooit. Omdat ik dat zielig vond, lagen ze zo lekker te slapen, zouden we ze wakker maken. Daar zou ik zelf heel erg van balen Daarom hebben wij het nooit gedaan, zodra ze droge luiers hadden luier afgelaten en dan ging het meestal de hele nacht goed. Bij zoon al heel snel, dochter heeft nog wel wat ongelukjes gehad, tot ze 5 was nog wel.
Ik zou het niet doen. Hier een tijdje nog s'nachts luiers gebruikt en rond 3,5 jaar toen de luiers een week droog waren de luiers weggelaten. Nooit een ongelukje gehad in bed. Gewoon wachten tot de tijd rijp is
Dat weet ik hoor, dat zindelijkheid vanzelf komt. Dl was al zindelijk, maar was vooral zelf bang dat ze 's nachts niet wakker zou worden, en lag daardoor lang wakker. Als wij naar bed gaan, was zij meestal wakker (3 uur na haar bedtijd = 2 slaapcycli). Ik haalde haar dus niet uit haar slaap. En kan ik die info van de partijen die jij aanhaalt ook ergens online vinden? Want er zijn dus ook betrouwbare websites (zie ergens hierboven genoemd) die het genuanceerder zien, net als ik.
Kind& Gezin online : https://www.kindengezin.be/ontwikkeling/zindelijkheid/zindelijk-worden-positief-ondersteunen/#Zindelijk-s-nachts
Wij hebben onze oudste wel wakker gemaakt, maar hielp niet echt. Ik vond het ook gewoon zielig, uit een lekker warm bed, uit je slaap gehaald naar een koude badkamer op een koude wcbril... Dus gauw mee gestopt.
Dat is 1 link en daar staat dus geen uitleg bij, alleen dat je je kind niet wakker moet maken. Maar elk kind is 's nachts meerdere keren wakker.
Bedankt merendeel doet het toch niet. Hier zag ik onder andere dat 1x wakker maken het juist kan helpen. https://www.thuisarts.nl/bedplassen/ik-wil-opnemen-toepassen Ik ga gewoon even uitproberen afgelopen avond wel een plas ongelukje in bed toen dus niet gedaan.
Het wakker maken voor het plassen wordt hier kennelijk opgevat als een soort zindelijkheidstraining. Dat is het bij ons nooit geweest. Voor ons was het een manier om 's nachts het bed droog te houden. Een luier had ook gekund. Onze zoon heeft het nooit als storend ervaren om 's avonds even uit bed te komen. Op dat tijdstip (22.00/22.30) sliep hij waarschijnlijk al licht, want we hoefden hem echt niet uit een diepe slaap te halen. Na ongeveer een jaar zijn we hiermee gestopt en toen kon hij inderdaad zelf goed wakker worden en zelf uit bed komen om te plassen, vaak rond een uur of 23.00.
Tja mijn gesprekken met de pediater en de uroloog, daar heb ik helaas geen link van. En je snapt natuurlijk ook dat er een verschil is tussen even wakker worden in je bed, en een kind uit een warm bed halen om te gaan plassen. Mijn belangrijkste vraag is dan: waarom is dat zo nodig? Een kind heeft slaap broodnodig, waarom zou je het dan extra uit bed halen?
Mijn dochter is al een half jaar overdag zindelijk. De nachten nog niet. Maar echt niet dat ik haar wakker ga maken 's avonds. Lijkt me zo sneu. En vind dat op deze leeftijd ook totaal nog niet nodig. Ik heb nog wel een paar jaar geduld in dat opzicht.
Nou, als ik 's nachts wakker ben ga ik ook vaak even plassen. En daarna slapen we meteen weer in. Lijkt mij sneller en comfortabeler dan naast je bed moeten staan wachten tot je bed schoon is opgemaakt
Hier sliepen ze met een luierbroekje toen ze nog niet nachtzindelijk waren. Dan hoefde ik ze niet wakker te maken en lagen ze ook niet in een nat bed met natte pyjama Jongste wou dolgraag zonder luier, dus afgesproken dat ze na 5 droge luiers het zonder mocht proberen, en dat ging toen meteen goed.
Daarom dus een luier? En niet willen was hier ook even het geval, maar dat was gewoon geen optie. Als je kind dat echt niet accepteert, tja, dan snap ik de moeilijkheid inderdaad wel.
Hier werkt het! Dl klaagde steeds over een 'zere plasser' en regelmatig liep de luier over omdat ze zóveel plast. Wij laten haar rond 22.00 uur plassen, dan doet ze een ENORME plas en 's ochtends is ze nog droog. Ze is zelf onwijs trots en vindt haar onderbroekje veel fijner zitten dan die volle pamper. Wat we tot nu toe nog wel doen, is een pamper over haar onderbroekje heen. Als ze dan een ongelukje zou hebben, is niet meteen het hele bed nat.
Hier was ons zoontje met 2,5 jaar overdag zindelijk en met net nog geen 3 jaar snachts ook. Hij was steeds droog sochtends en ging dan ook naar de wc (hadden snachts van die luierbroekjes dus die kon hij sochtends zo naar beneden trekken). Toen hebben we zonder luier geprobeerd en dat gaat heel goed! We laten hem voor het slapen gaan natuurlijk niet meer van alles drinken want dan gaat het vast fout, en voor hij naar bed gaat nog een plasje laten doen. Wakker maken doen we niet want denk dat dat hier een drama wordt! Ik zou denk ik even kijken hoe het gaat, vaak heeft snachts wat tijd nodig en is het simpelweg ´wachten´ tot ze sochtends een tijdje lang droog is
Liam bijna 4 zindeljhk en eigenlijk ook snachts. Maar wel met luier zonder luier gaat het mis met luier blijft ie droog en gaat ie ook zelf plassen... ik wacht nu gewoon tot ie het zelf aangeeft ik maak hem ook niet meer wakker wand het werkte niet hij ging niet plassen
De oudste en jongste hebben wij nooit wakker gemaakt. Dat ging vanzelf goed en ze werden ontzettend chagrijnig als we ze wel wakker maakten. Middelste is een heel ander verhaal. Die is bijna 9 en nog steeds niet nachtzindelijk. Hij wil natuurlijk geen luier om maar hij plast elke nacht in bed als we hem niet laten plassen. En dan nog gaat het 2 tot 3x per week minimaal mis. Hij is dus zeker niet zindelijk en het wakker maken helpt niets. Bij sommige kinderen valt het kwartje pas laat.