Zoon niet klaar voor school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Leesteken, 23 apr 2024 om 18:32.

  1. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
    Eind maart werd ons monstertje 4. Hij leek helemaal klaar te zijn voor school. Op het kdv gaven ze ook vaak aan dat hij er echt aan toe was.
    De wendagen gingen super. Meneer rende dapper de school in en was zo trots.
    En toen kwam het moment dat hij 4 werd. De eerste week op school vond hij fantastisch.
    En toen kwam de 2e week.. op maandag plaste hij in zijn broek, hij kwam niet meer zo enthousiast thuis, op donderdag poepte hij zelfs in zijn broek. Gisteren begon een nieuwe schoolweek en ‘‘s ochtends gaf hij aan dat hij niet wilde. Hij heeft de hele dag op de mouwen van zijn trui lopen sabbelen, iets wat hij normaliter nooit doet. Daarbij vond ik hem heel timide.
    Ook op de Bso was hij niet happy. Thuis was het ontroostbaar huilen. Ik kon het gewoon niet aanzien :(

    We hebben de juf gevraagd of er iets was gebeurd maar die geeft aan niet gemerkt te hebben. Hij doet overal leuk aan mee.

    Groep 1/2 is gecombineerd. Dat betekent dat hij bij zijn broer in de klas zit. Ik vind dit zelf persoonlijk niet ideaal. Zijn broer kan nog wel eens heel bepalend zijn over hem. Of dat op school ook zo is durf ik niet te zeggen.

    Zou het kunnen dat het nog te vroeg is en hij gewoon moe is van alles? Of klinkt het wel alsof er iets is gebeurd?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 23 apr 2024 om 18:41
    Laatst bewerkt: 23 apr 2024 om 19:22
    Is nog te vroeg. Hier kreeg ik een dwarse boze broekplasser de eerste weken. Gaat nu, 3 maanden verder, stuk beter. Ze moeten hun plek in de klas ook vinden. (En ik overspannen en mijn man op t randje van overspannenheid werkte ook enorm tegen.)

    Mijn zoon gaat niet naar de bso. Thuis is hij ook behoorlijk uitgeteld.

    De oudste deed de 1e 3 weken zelfs nog een middagdutje. Die haalde ik eerder op.
     
    Leesteken vindt dit leuk.
  3. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    260
    353
    63
    Vrouw
    Wat vervelend zeg, naar om je kind zo te zien.
    Ik lees net je andere topic over dat het niet goed met je gaat en jullie ernstige relatieproblemen. Kan het ook zijn dat hij daar last van heeft, en dat het niet door school komt?
     
    Shay25 en Leesteken vinden dit leuk.
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    En school en BSO starten kan echt teveel zijn in het begin voor sommige kinderen. Je beschrijft een kindje dat echt worstelt, ik zou de signalen serieus nemen en meer rust inbouwen, cq school (en BSO?) rustiger opbouwen.
    Het heeft bij mijn jongste 4 maanden geduurd voordat ze in staat was om 5 dagen in de week te gaan, ze werd zo moe (en ziek!) en overweldigd van het hele schoolgebeuren (en zij ging niet eens naar BSO). Ik zou overleggen met de juf of je de komende weken bijvoorbeeld halve dagen kunt gaan, of een dag niet of... (vul maar in). Ze hebben nog geen leerplicht, dus in principe mag dit ook.
    Je kind zal ook zeker niet de eerste zijn die in begin wat meer tijd nodig heeft om lekker te kunnen gaan meedraaien.
     
    Leesteken en Jessi79 vinden dit leuk.
  5. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.010
    291
    83
    Het klinkt mij als een heel moe mannetje die erg moet wennen aan alle nieuwe indrukken..En dat zijn er een hoop, ga zelf maar eens op je knieën zitten vanaf die hoogte ervaart hij de wereld, dat kan best heel groot zijn als klein guppie :). Zit hij in een grote klas?
    Misschien helpt het om 3 halve dagen uit te proberen op school en 2 hele dagen?
     
    Leesteken en Jessi79 vinden dit leuk.
  6. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Hij gaat dus pas sinds drie weken naar school? Heb geduld! Die eerste maanden zijn pittig. Broekplassen en huilen van vermoeidheid is dan echt heel normaal.

    Bij ons op school adviseren om de eerste zes tot acht weken rustig op te bouwen. Eerst vier ochtenden bijvoorbeeld, dan vijf, en dan elke week een middag erbij. BSO is missschien nog wat teveel voor je zoontje, dan moet hij in de klas én daar zijn sociale plekje op de ladder krijgen.
     
    Leesteken vindt dit leuk.
  7. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Zo te lezen is het allemaal wat teveel. Broekplassen is iets wat wel vaker gebeurt als kinderen net naar school gaan. Ik adviseer ouders om hun 4-jarige de eerste 4 weken halve dagen te laten draaien. Sommige kinderen kunnen na 2 weken al hele dagen komen, andere kinderen pas na een half jaar.
     
    Leesteken vindt dit leuk.
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    En zo vlak voor de meivakantie zijn de kinderen ook drukker. Zou het zeker na de vakantie nog even aankijken.
     
    Leesteken vindt dit leuk.
  9. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
    Oh wellicht handig nog om te melden dat ze hier maar 4 dagen naar school gaan. En we houden hem op de woensdag thuis.
     
  10. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
    Hij gaat nog niet de hele week. Op de maandag en dinsdag de hele dag. Op woensdag houden we hem thuis en op donderdag een halve dag. De vrijdag is er geen school voor groep 1/2. Het is idd wel heel wat voor zo’n ventje :)
     
  11. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
    Ik ga niet zeggen dat hij er niets van mee krijgt, want kinderen voelen veel wel aan. Maar toch denk ik dat dit er enigszins los van staat.
     
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.354
    113
    Home
    De hele dag school en dan nog bso is teveel voor iemand die net 4 is
    Natuurlijk is 1 of 2 wendagen leuk maar als dat ineens altijd is dan is dat niet meer zo leuk voor die kleintjes

    ik zou hem af en toe een dagje thuis houden
    Om even op te laden
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Ik zou sowieso dan de uren terugbrengen naar alleen halve dagen
     
  14. Shalom

    Shalom Actief lid

    15 jan 2024
    480
    335
    63
    Herkenbaar. Hier zeiden ze dat het heel normaal is dat kinderen na anderhalve week een 'dip' hebben. De ene heftiger en langer dan de ander. Tip hier was om dan halve dagen te laten gaan (ze zijn tot 5 jaar nog niet leerplichtig; zo ver ik weet).
    Aangezien jullie al niet een hele week hebben denk ik dat hij aardig vermoeid is van de combinatie met de bso en school. Hij krijgt erg veel indrukken te verwerken momenteel.
     
  15. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    787
    812
    93
    Vrouw
    Dit! Onze oudste was al zindelijk bij 2,5 met nooit ongelukjes. Maar na 2-3 weken kleuters begon hij weer met broekplassen, in de nacht plassen in bed etc.

    Ik maakte me toen erge zorgen maar de juf verzekerde me dat dit heel vaak voorkwam. Zij is hem toen wat dichter gaan helpen en heeft hem een buddy gegeven (hij vond bijv alleen maar wc gaan heel eng en mocht toen met vriendje) Daarnaast heb ik toen een paar weken bso eraf gehaald. Na 1,5 maand ging dit beter en vanaf na de kerst was hij echt gewend (ging in sept naar school)
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Moet je ook maar kunnen regelen, halve dagen in het begin. Hier ging het gelukkig meteen goed met 3 hele dagen en 2 halve, zoals het rooster was, en 2 dagen BSO. Ik had niet zomaar en paar weken halve dagen kunnen werken.
     
    Leesteken vindt dit leuk.
  17. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Mijn jongste is begin november gestart, maar is op dinsdag ook doodmoe. Dan heeft ze 2 lange schooldagen met BSO achter de rug en heeft ze het echt wel gehad. De woensdag is dan vaak ook een lastige dag voor haar omdat ze dan nog steeds moe is. En dan knapt ze eind van de dag op, omdat ze woensdagmiddag vrij is. Ze speelt lang niet elke week dus dan komt ze een beetje bij. De donderdag gaat dan weer prima.
    Dus het kost gewoon tijd. En idd, het zou ook voor haar fijner zijn als ze geen BSO had, maar het is niet anders. Nouja, of ik zou een stuk minder moeten gaan werken, maar dat wil ik niet meer. Dus we rommelen maar een beetje aan, en proberen ook in de weekenden het niet al te druk te maken voor haar. Dan gaat het oké zoals het nu gaat.
     
  18. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Hier had de oudste ook even een moeilijke fase, maar het is hier gangbaar dat kleuters gewoon meteen hele dagen gaan, en geen dagen overslaan. Nu merkten we aan haar dat zij ook wel echt naar school wou, ze vond het ontzettend leuk, maar het waren gewoon veel nieuwe prikkels en lange dagen. Toch doorgezet met volledig gaan, en eigenlijk kwam ze vervolgens super snel uit die ‘dip’. We hielden er na schooltijd wel enorm rekening mee dat ze moe zou zijn, dus op tijd eten, rustig ‘s avonds, op tijd naar bed. Een lekker voorspelbaar ritme met routines gaf haar veel rust.
     
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Niet teveel zorgen over maken. Dit is heel normaal gedrag op deze leeftijd. Hij heeft even tijd nodig om zijn draai te vinden in de klas en op een grote school. En moet wennen aan een nieuw ritme. Heb vertrouwen en geef het de tijd. Na schooltijd en in het weekend niet teveel plannen en lekker laten bijkomen.
     
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.113
    15.623
    113
    Vrouw
    Ik denk dat dit gewoon de opstart is.
    Bij ons starten kinderen met 2,5 op school en die wenperiode klinkt eigenlijk exact zoals bij u nu.
     

Deel Deze Pagina