Pfff....ik hoopte dat het een fase was, maar deze fase duurt nu al meer dan een jaar. Wij hebben een slecht etende zoon, nouja....onze meneer heeft gewoon geen tijd om te eten en te drinken. Hij is zo snel afgeleid, dat hij na 3 happen zijn bord wegschuift met de mededeling:"Niet lekker meer" ( daar bedoelt hij gewoon mee dat hij geen tijd meer heeft). Als we hem zijn gang laten gaan, dan eet hij gewoon niets. Omdat hij weinig weerstand heeft, vind ik het wel heel belangrijk dat hij tenminste zijn groente en vlees opeet (al is vlees nooit een probleem, want dit moeten we in de keuken laten staan, anders eet hij helemaaaaal niets meer). We willen geen grote heisa maken aan tafel, dus soms mag hij een stuk speelgoed pakken om te spelen en te eten. Dan gaan er weer 3 happen in en daarna moet: "papa helpen of mama helpen". Dat betekend dus, dat we hem moeten voeren. Dit terwijl hij prima zelf kan eten. Maar omdat hij zo slecht eet, geven we hier aan toe. Soms zitten we een uur aan tafel te wachten tot hij het op heeft. Overdag eet hij ook niet zo heel veel: 's Ochtends een boterham met melk Tussendoor fruit of een koekje en sap 's Middags een boterham met melk Tussendoor afhankelijk wat hij 's ochtends tussendoor gehad heeft een koekje/fruit en sap. Soms wil hij helemaal niets tussendoor. Drinken idem dito, ik moet hem constant zeggen dat hij een slokje moet drinken (behalve bij melk, want daar zou hij liters van op kunnen op een dag). Het enige moment wanneer hij goed drinkt, is wanneer hij in de auto een beker drinken krijgt. Dan drinkt hij hem helemaal leeg, voor de rest moet ik hem constant pushen om wat te drinken. Als ik hem laat gaan, drinkt hij gewoon niets! Help! Heeft iemand een goede tip, want ik weet het even niet meer? Heb het gevoel dat we alles al geprobeerd hebben!
als hij snel is afgeleid kan je proberen hem met het brood eten en ook steeds met het drinken in de kinderstoel te zetten zonder speeltjes en zonder afleiding, heb je dat al geprobeerd? verder, hier is het ook drama, ook al een jaar en het wordt er niet beter op, dus ik lees ook even mee voor verdere tips
Ja heb ik geprobeerd, maar het werkt niet. Of we zouden hem weer vast moeten maken in de kinderstoel, maar dat zal hij vast en zeker niet accepteren en dan is het helemaal drama. Het is ook wel een gewoonte geworden, het speelgoed aan tafel, maar doen we het niet, dan is het helemaal drama. We hebben al een bob de bouwer beker aangeschaft (die hij zelf heeft uitgekozen) en daarmee gaat het drinken iets beter, maar nog na 4 slokjes heeft hij genoeg.
pff lastig he? die peuters, bij ons gaat het ook al een hele tijd zo, wij hebben ook geprobeerd om het streng te doen maar dan raakte ze zo in paniek en "geen aandacht aan besteden" heb ik dan weer het gevoel dat ze ermee wegkomt of zo....
Eh bij het lezen van vooral deze stukjes tekst rijst bij mij de vraag "wie is de baas in huis? ". JIj bent de baas en moet je ook zo gedragen natuurliujk. Als jij vindt dat hij geen speelgoed aan tafel mag, dan is dat zo, punt uit. Ik zou speelgoed aan tafel sowieso niet accepteren, maar goed dat is een keuze. Geen tijd hebben om te eten vind ik ook apart. Wij gaan eten en zij blijft net zolang aan tafel totdat iedereen klaar is. Dus zij heeft ook ruimschoots de tijd om te eten. Soms wachten we zelfs op haar als ze eens de geest heeft en wel enthousiast eet. Ik zou me sterk afvragen wat ik graag zou willen en dat bij hem afdwingen. En dan heb ik het niet over eten drammen enzo, want eten ze niet dan eten ze niet, daar moet je geen drama van maken dan wordt het een machtstrijd. Maar wil jij geen speelgoed aan tafel, dan geen speelgoed aan tafel accepteren. Dan maar ff drama, het is jouw huis, jouw regels.
Nu klinkt het inderdaad alsof hij de baas is in huis, maar dat is hij absoluut niet en dat weet hij dondersgoed. Maar het probleem is op het moment, dat wanneer we hem zijn gang laten gaan en dus gewoon niet laten eten (geen machtstrijd) dan eet hij dus gewoon een week of langer niets. En daar zit het probleem, meneer heeft echt weinig weerstand, dus om hem die voedingsstoffen die hij zo hard nodig heeft te geven, doen we het zo. hahaha, sjonge ik geloof dat ik me aan het verdedigen ben Ik snap je helemaal Lexie74! Dit had ik ook gezegd tegen een ander, die met deze vraag kwam. Maar (ja daar ga ik weer ) we hebben al zoveel geprobeerd..
En als tussendoortje een extra stukje fruit/komkommer/tomaatje etc. geven?? Hier los je het 'niet aan tafel willen zitten'- probleem niet mee op, maar zorg je wel dat hij tussendoor nog wat vitamines binnenkrijgt. Succes
Het helpt mij nog steeds vast te houden aan mijn magische mantra: "Tiseenfase,tiseenfase,tiseenfase..." Ik vind eigenlijk dat jouw zoontje redelijk eet. Maar mijn dochter daarintegen....???? Maar goed, daar gaat het nou niet om! Dus: *tiseenfase,tiseenfase, leef en laten leven. En een hond heeft een baas* ....zoiets? Heel veel succes!!!
Ik snap wel wat je bedoelt! Ons Alyna heeft het na 5 happen ook wel gezien, als ik dan 'dreig' dat ik haar bord wegneem en dat het eten klaar is schuift ze het zelf al weg en zegt ze 'oké!'. En dan eet ze dus idd gerust niks meer, ook al weet ze dat ze niks meer krijgt achteraf.(moeilijk, maar goed) Of we moeten haar bij elke hap aansporen maar dat is ZO vermoeiend en werkt vaak ook niet. Op de gang zetten oid ook niet, dan gaat ze gewoon zelf naar de gang als ze geen zin meer heeft en eet evengoed ook niks meer. Of ze wil idd ook dat ik haar 'help', ook al kan ze het heeeel goed zelf. Zit vaak ook een uur ofzo aan tafel. En ze is ook al niet echt een zwaargewichtje. Ze eet overdag wel redelijk. Ben gewoon bang dat we hiermee slechte eetgewoontes creeëren voor de toekomst zeg maar, weet soms ook niet goed wat ik ermee aan moet. En deze fase duurt al zeker een jaar.
Precies! Pfieuw...we zijn niet de enige . Hij gaat inderdaad gerust naar de gang als hij geen zin meer heeft. Dan moeten we dus echt een "straf" verzinnen die hij dus NIET leuk vind, want in de gang is het blijkbaar wel leuk! Hij was altijd een zwaargewichtje als baby....maar daar is nu als peuter weinig meer van te zien. Hij zit met z'n 2,5 jaar nog gerust in maat 86...en weegt niet meer dan 12.5kg. Zegt niet heel veel denk ik, maar in mijn ogen heeft hij weinig reserves op het moment.
Mijn meisje weegt net geen 14 kg op het moment.(past in de breedte ook gerust in maat 86 of 92, van lengte 98/104) Dus ook niet echt veel reserve, en dan is het soms zoooo moeilijk je niet te druk te maken. En een straf vinden die ze echt erg vindt is moeilijk, ze gaat zoals je zegt gerust op de gang, in de hoek, wat dan ook...als ze na die tijd dan maar lekker verder kan spelen ipv eten. En dan is het soms best moeilijk om niet boos te worden...ik probeer het wel, want ik wil niet dat ze een negatieve associatie krijgt met eten en boos worden lost toch niks op. Maar soms...
ISEENFASEISEENFASE!!! Echt waar. Onze Emma is de laatste jaren echt een mager meiske geworden. ( met 4,5 14,5 kilo) en ene tijd lang at ze 's avonds beroerd en drinken al helemaal maar.... Het is sinds ze naar school is een stuk beter. Eet eigenlijk alles weer ( behalve erwtensoep) aardappels paste rijst alles gaat er weer in en zonder zeuren in een behoorlijk tempo. We hebben haar ook een jaar lang gevoerd ( want haar zusje kreeg ook hapje van ons. ) Dus echt opeens komt het goed!!! Nu zit de jongste in deze fase en zijn we er een stuk relaxeter in. Eet je mooi, en anders maar niet
Jill eet ook al HEEL erg lang slecht haar avondeten hoor.... tja, vooral NIET pushen! want dat werkt averechts. wat wij hier doen, stukje vlees? eerst hapje gewoon eten en dat gaat nu goed. en ja ze wilt ook wel eens 'gevoerd' worden en dat doen we dan maar, ben al lang blij als ze 3 happen eet. Drinken heeft ze nooit goed gedaan. als baby met die diksap en zo al niet. melk drinkt ze hier ook best goed en een pakje drinken met een rietje gaat er ook goed in. en verder, heb ik het geaccepteerd ze groeid goed dus het is wel best
trouwens Jill is ook maar 85cm en weeg 12kg de zomerkleding van vorig jaar (de broeken dan..) past ze nu nog..
Ik vind helemaal niet dat hij zo slecht eet hoor! Dus ik zou zeggen: laat hem gaan, als hij honger krijgt, meldt hij zich echt wel en dan wordt eten tenminste gewoon weer leuk... Kijk, hij is geen grote eter, maar hij eet twee maal daags een boterham? Thirza eet er hier vaak maar een halve. Een uur aan tafel zitten moet je niet doen met een knulletje dat zoveel energie heeft. Beperk dat tot max een half uur, (is al erg lang voor zijn leeftijd) en laat hem bepalen hoeveel hij wil eten. Stop met snoeperijtjes tussendoor, als hij weinig eet aan tafel, mag hij enkel fruit tussendoor en verder heeft hij dan echt geen koekjes nodig, dat bederft zijn eetlust alleen maar.
Heb je dat echt letterlijk geprobeerd, een week aangekeken en hij at werkelijk waar niets? Daar kan ik me namelijk niets bij voorstellen, dus nogmaals mijn advies: laat het gaan, als hij honger heeft, meldt hij zich echt wel!
Dit doen wij ook. Vlees in de keuken laten staan, en hij krijgt het pas als hij zijn groente op heeft. Heerlijk chanteren die hap Voeren doe ik ook nog steeds. Is hij daar te oud voor? Jammer dan, ik ben allang blij dát hij nu weer eet (na een dik jaar ellende aan tafel). Drinken uit een beker doet mijn zoon ook niet al te best. Maar met een rietje erin vindt hij het wel leuk. Ik heb nu ook maar weer een nieuwe rietjesbeker voor hem gekocht, en daar drinkt hij wel prima uit (hoewel hij ook uit een gewone beker kan drinken). Ik maak me niet druk meer om 'hoe het hoort'. Als hij maar eet! Als hij 18 is zal hij toch wel zelf met bestek kunnen eten en uit een beker willen drinken, neem ik aan Zoon is nu 90 cm. lang en weegt 11,5 kilo (2 jaar en 4 maanden).
ik laat mijn kids ook zelf kijken wat ze willen eten en ben niet echt aan het pushen. Ik vind wat je zoontje eet ook echt niet zo heel slecht. Als je echt bang bent om zijn weerstand kun je natuurlijk altijd een vitaminesupplement geven, dan krijgt hij dat in elk geval binnen. Mijn jongste is volgende maand 3 en weegt net 11 kilo bij 86 cm dus ook een echt ukkie en lichtgewichtje, maar ik laat hem toch echt zelf aangeven wat hij eet in hoeveel heden. Hij 'moet' echter overal een hapje van proberen. doet hij niet altijd, maar meestal wel. en soms verrast hij me ineens door 'smiddags ineens 2 boterhammen te eten en dan zijn er weer middagen dat er nog geen halve boterham ingaat. Hij krijgt weinig snoepjes/koekjes e.d. en hij groeit nog steeds in zijn eigen -onder de maat- lijntje door, dus ik vind het prima.