Samen spelen samen delen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MaMa, 22 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    ok ik ben erg aan het stoeien over de speelgoed delen regels
    Wat hanteren jullie?

Hier staat ieder zn speelgoed op de eigen kamer
    Als je de ander vraagt om in je kamer te komen dan mag diegene aan de spullen komen
    Je mag niet zomaar iemand zn kamer in lopen en spullen pakken
    Neem je spullen mee naar de woonkamer dan kan ieder eraan komen
    Wil je het weerterug dan vraag je dat netjes
    Wat doe je als je nee als antwoord krijgt?
    Wat als je ergens mee speelt en je gaat ergens anders mee spelen en de ander pakt het,” opgestaan is plaatsvergaan” principe?

2. Artemis88

Artemis88 Niet meer actief

-Als je er mee aan het spelen bent is het van jou. Anders is het van iedereen.
    -Als je van lego of duplo een bouwwerk hebt gemaakt, blijft de ander er van af.
    -Als je iets van iemand anders zijn kamer pakt, leg je het na het spelen weer terug op zijn kamer.

3. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Bij ons mochten ze nooit ongevraagd op de kamer van de ander komen (niet dat ze dat vervolgens niet eens deden hoor ;)).
    Speelgoed wat beneden was, was dus in principe voor allemaal, anders staat t boven.
    Maar daar zat nog wel verschil in hoor. Een nieuw top models tekenblok bijvoorbeeld werd niet gedeeld, ze hadden namelijk nogal een verschil in omgang qua zorgvuldigheid. Net zoals bijvoorbeeld een kleurboek of spelletjesboek. Als t gevraagd werd en er toestemming was, dan uiteraard wel.
    Een lego friends/playmobil setje was gewoon van degene die t kreeg totdat t bij de rest van de lego/playmobil in de bak ging om dat de nieuwigheid ervan afging. Meestal mocht er na een dag of wat na krijgen ook al wel mee gespeeld worden door de ander. Maar op den duur in de grote bak maakte we vanaf dan geen onderscheid meer, dat was wederzijds zo en werkte prima.
    Een pop was persoonlijk, die wilde ze vaak niet eens van elkaar, enzovoorts.
    Het lag er dus echt aan wat het voor speelgoed was.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben ze speelgoed dat van hen samen is (bv de lego (uitgezonderd een paar setjes) en spelletjes) en speelgoed dat is echt van 1 kind is (bv de playmobil, die hebben ze allebei op hun eigen kamer staan). Spelen met elkaars speelgoed mag alleen als de eigenaar dat goed vindt. Als de jongste op de kamer van de oudste mag komen omdat ze samen gaan tekenen, mag ze dus niet het playmobil-huis opnieuw in gaan richten.
    Ik heb ook mijn eigen spullen, vind het niet nodig om álles te moeten delen.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh wij hebben daar helemaal niet zo'n uitgesproken regels voor. In principe geldt dat alle speelgoed van iedereen in huis is, eigenlijk. Alleen op de dag van een feest, is dat cadeau echt alleen van die persoon.

Mythique en Paardenbloem vinden dit leuk.
  6. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Dit inderdaad. En mocht het echt gezeur worden omdat ze allebei hetzelfde willen bijvoorbeeld dan zet ik tegenwoordig een wekker en mogen ze om de beurt 10 minuten ermee. Meestal zijn ze het hele speelgoed alweer vergeten als de wekker gaat overigens. Werkt prima.

Shakes vindt dit leuk.
  7. Plopperdeplopperdeplop

1 feb 2020
    309
    487
    63
    Vrouw
    Dit. Ik heb dan wel maar 1 kind maar toen wij vroeger klein waren (4 kids) was het speelgoed gewoon van iedereen. Op iemand anders zijn kamer komen mocht uiteraard ook niet ongevraagd. Uiteraard wordt speelgoed niet van de ander afgepakt als hij ermee aan het spelen is. Vragen mag, nee is ook een antwoord. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er bij ons veel discussies en gedoe was over het speelgoed.

Shakes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina