Peuter spellen woordjes en alfabet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emama2018, 24 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emama2018

    Emama2018 Lid

    10 jan 2019
    53
    22
    8
    Hallo Mama's,

    Mijn 2 jarige dochter (25 maanden) begon recent met woordjes spellen, die wij voor haar schrijven zoals haar voornaam, achternaam en daarna begon zij uit eigen initiatief overall in huis woordjes te spellen, zoals blokletters op haar ledikant, SPA fles, beschrijving van de billendoekjes en hele zinnetjes in boekjes. Tot onze verbazing herkent zij niet allen bijna alle blokletters maar ook kleine letters, die behoorlijk anders uitzien dan blokletters. Zij vraagt ons soms als zij onzeker is, maar tot nu lukt haar bijna alles te spellen.

    Zij kan een antaal van die woordjes na het spellen, uitspreken, maar langs niet alles. Is dit een eerste stap om haar te leren lezen of is dit gewoon dat zij alleen fotografisch geheugen heeft en de letters onthoudt, maar niets met lezen te doen heeft?

    Ik merk dat zij het spannend vind om woordjes te spellen, die zij ziet en dat ook aan ons te laten zien. Het lijkt als een nieuwe mogelijkheden voor haar openen en dat is echt leuk om te zien.

    Groeten.
     
  2. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Alleen de letters herkennen is nog geen lezen maar als ze de gelezen letters weer aan elkaar kan plakken en het woord leest dan wel. En dat lukt al soms schrijf je dus dan denk ik inderdaad dat ze beginnend aan het lezen is.
    Dat is echt heel snel, mijn dochter was daar ook zo snel mee. Tegen de tijd dat ze 3 was kon ze al zelf prentenboeken lezen.
    Ik zou haar lekker volgen in haar ontwikkeling en haar aanbieden waar ze om vraagt. Gewoon antwoord geven op haar vragen maar het verder niet te groot maken. Het kan ook zomaar dat ze zich straks weer ergens anders op focust en dat het weer een tijdje stil komt te staan.
    Ik heb nog wel een tip waar het bij mijn dochter fout is gegaan. Complimenteer haar niet te veel op bijzondere dingen die ze kan. Een kind wordt heel onzeker van veel complimenten krijgen op een resultaat waar ze eigenlijk niet veel voor heeft gedaan. Als ze straks al heel jong leest dan is dat voor haar niet bijzonder knap, maar heeft ze gewoon haar eigen ontwikkeling gevolgd. Mijn dochter kreeg ontzettend faalangst doordat mensen steeds zo enthousiast reageerden op dingen die ze deed en tegen haar zeiden dat ze toch zo ontzettend slim was. Ze werd daar heel onzeker van.
     
    Roanna en Emama2018 vinden dit leuk.
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Het is inderdaad de eerste stap richting lezen.
    Mijn zoontje van 4 herkent bijna alle namen van zijn klasgenootjes op de stoeltjes, maar lezen kan hij echt nog niet. Dat is dus gewoon een beeld onthouden net als een plaatje.

    Op het moment dat ze steeds nieuwe onbekende woordjes kunnen lezen door ze te spellen en dan de klanken aan elkaar te plakken, dán kunnen ze lezen. Hiervoor moeten ze de afzonderlijke letters kunnen benoemen en de klanken kunnen synthetiseren tot een woord .
     
    Emama2018 vindt dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.789
    113
    Onze zoon is 4 en kon de letters voor zijn 4 de verjaardag. Daarna kon hij al redelijķ snel de letters koppelen tot een woord.

    Wanneer ze daar aan wil beginnen zou je kleuter samen leesboeken kunnen halen. Daar staan de woordjes los in letters en daarna in woord.

    Betreft de letteruitspraak leer ze hoe ze moeten dus de p niet de pee, niet em maar m. Wanneer ze wel wil lezen maar er niet uitkomt letters lang maken (zoemend lezen noemen ze dat volgens mij)

    Op school oefenen ze nu ook met hem om woordjes te hakken en te plakken.

    Thuis schrijft hij heerlijk fonetisch, we laten hem gaan en volgen wat hij wil, we leren wel de letters schrijven meteen goed aan.

    Misschien zou ze de schrijfkaarten van rompompom ook leuk vinden, heb je schrijfoefenen om de letters te oefenen en schrijfoefeningen in de vorm van tekenen.
     
    Emama2018 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina