Peuter spuugt

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door BellaLuna, 29 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BellaLuna

BellaLuna Niet meer actief

Hoi allen,

Onze zoon (ruim 2,5 jaar) gaat sinds enige tijd 1 dag per week naar het kinderdagverblijf. Sinds de eerste dag dat hij daar is geweest spuugt hij. Niet als in overgeven, maar als in speeksel spugen.

Hij creëert speeksel, spuugt dat op z'n handen, of laat het lopen op jas/trui, wrijft het in z'n handjes en smeert het vervolgens af aan zijn gezicht, haar, aan ons...

Dit gedrag accepteer ik natuurlijk niet, en ik straf hem na één waarschuwing. Dit helpt echter niet, want meneer doet het vervolgens gewoon opnieuw.

Het gaat in buien, dus het is niet constant, maar ik kan er geen oorzaak aan hangen.

We hebben het overlegt met het kdv, maar ook zij weten niet hoe het komt....

Iemand raad?

2. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Pedagogisch natuurlijk zwaar verantwoord, maar ik heb Mareau direct laten weten wat ik vind van spugen. Dat heeft hij maar één keer gedaan. Direct, echt direct de gang op...
    Dus.... ik denk dat hij de boodschap wel snapt...:(
    Maar wel vervelend voor je hoor

3. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Oei, hij heeft in ieder geval door dat ´spuug´ en alles wat je ermee doet, een reactie bij de omgeving oproept. Nu is het zaak erachter te komen wat hij ermee wil 'zeggen' (je ziet vaak dat kinderen iets laten zien omdat ze het niet kunnen verwoorden)

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Herkenbaar sinds een week of 2 smeert ze het op haar handen. Hier is het vooral een ontdekking, zo vroeg ze vanmiddag 'als ik het koekje in mijn mond stop mag daar dan wel spuug op?'. Wat hier werkt is negeren of minimale aandacht.

Kanttekening; ze spuugt dus niet op de grond of naar anderen. In dit geval zou ik anders reageren met een duidelijke nee.

5. BellaLuna

BellaLuna Niet meer actief

Die van mij spuugt ook niet naar anderen of op de grond, puur op z'n handen en veegt het dan af...

6. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Waarschijnlijk is in dit geval letterlijk; geduld een schone zaak!

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Dat denk ik ook.

Ik denk dat het snel vergeten kan worden als er geen aandacht aan gegeven wordt. Anders is het grappig, want iedereen reageert er steeds op. Het is iets speciaals, want iedereen reageert erop. enz.

Deel Deze Pagina