Ik ben ook alternatief, opstandig en kritisch. Maar niet achterlijk. Ja artsen maken fouten, ja er zijn ziekenhuizen die ik eerder uit zou kiezen en ziekenhuizen die ik liever zou mijden. Maar alsnog ben ik ervan overtuigt dat een arts meer medische kennis heeft dan mij. Ik vind niet naar de dokter gaan absoluut niet onder alternatief vallen. Voor mij valt het onder verwaarlozing. Alternatief zijn is dat je voor jezelf nadenkt en niet gedachteloos anderen volgt. En niet dat je gedachteloos achter een opstandig iemand/stroming aanrent.
Oooooh SandraBe.... wat een akelige gedachten heb je. "Ja mijn kind had kunnen stikken in een hoestbui" schrijf je. Maar dat boeit je dus niets? Gewoon vette pech in zo'n geval? Soms moet je niet denken of iets gevaarlijk of dodelijk is. Soms moet je je kind hulp gunnen, omdat hij/zij ergens zoveel last van heeft en hij/zij niet voor zichzelf kan spreken. Zo hard hoesten doet pijn, veroorzaakt ongemak. En dat kan met iets simpels vaak al verholpen worden. ik ben verpleegkundige met ervaring. Acute situaties zijn me niet vreemd. Ik ben door mijn kennis dus absoluut niet kleinzerig of bezorgd aangelegd. Maar ik was naar de arts gegaan in jouw situatie. Maanden hoesten is nooit geen enkele situatie normaal te noemen.
Deze ouders moeten met hun fouten leven. hele gelovige ouders kunnen dit als gods wil zien en er mee leven. een kind weet niet wat voor keuzes die heeft in de medische wereld wij weten wel dat je geholpen kan worden om beter te worden je laat je kind toch niet maanden hoesten fijn voor de keeltje ook. hier een zoon verloren hij had maar een ruisje op het hart dit ruisje was een veel groteriets dan alleen zijn hart.
Waarom stel je altijd zoveel vragen in 1 bericht? Iets korter antwoorden mag ook wel. Nee het is niet de keuze van de ouder, gelukkig niet, een kind heeft zelf ook nog rechten Het gaat niet om wat ik vind, maar wat de wet zegt. En die zegt dat je geen medische hulp mag onthouden aan je kind, dit valt onder kindermishandeling. Als je je kind een kruidendrankje geeft terwijl het dringend naar het ziekenhuis moet ivm een hersenvliesontsteking, ben je gewoon strafbaar en moet je (vind ik terecht) je met je kop voor de rechter verantwoorden. Je zegt steeds; wie zegt dat het kind dan nog geleefd had? Maar dat is totaal niet relevant. Het gaat erom dat je in ieder geval je uiterste best hebt gedaan om het leven van je kind te redden ipv nalatig zijn. Of moeten ambulancebroeders ook maar niet meer proberen te reanimeren? Want hey, wie zegt dat t helpt? Misschien gaat t slachtoffer na reanimatie ook wel dood.. Zo werkt het toch niet. O en vaccinaties voorkomen niet voor 100% ziektes dus dat is geen goede vergelijking. En een laatste antwoord; ja het is een lastige definitie, wanneer wordt er medische hulp onthouden? Maar gelukkig hoeven wij dat niet te beslissen, daar hebben we rechtbanken voor
Ja, want de rechter zal vervolgens beoordelen of sprake is van causaal verband. Dus is het overlijden rechtstreeks het gevolg van het niet vaccineren. Ik denk niet dat dat vaak het geval is overigens. Er spelen heel vaak meerdere factoren. In het geval van dit artikel is het overlijden het rechtstreeks gevolg van het niet behandelen van meningitis. Er is causaal verband tussen het (niet) handelen van de ouders en het overlijden van het kind. Ik vind dat je naar de huisarts moet met je kind als je je zorgen maakt. Kennelijk maak jij je niet zo vaak zorgen. Ik vraag me af: is er een tweede ouder in het leven van jouw kind? Die zou zijn of haar rol ook wel mogen pakken in mijn optiek. Blijkbaar schat je de zorgen om jouw kind van andere mensen niet op waarde.
Waarom denk je dat hij pijn had tijdens het hoesten? Vaak lag hij S nachts zelf gewoon te slapen en werden wij, zijn ouders wakker van het gehoest terwijl hij doorsliep. Ik snap dat je als ouder iets wilt doen als je ziet dat je kind ziek is maar is dat iets doen vaak de juiste keuze of is het vaak beter om juist niets te doen en het lichaam van je kind zelf beter te laten worden. Voor mij voelde het het beste om niet naar de huisarts te gaan. Hij maakte op het hoesten na geen zieke indruk. Waarom zou ik dan met neusspray in de weer willen gaan? Wat verwacht ik van het doktersbezoek? Ongerust was ik niet dus ik zou niet naar de dokter zijn gegaan om gerust gesteld te willen worden. Medicijnen wilde ik ook niet voor de hoest want ik was niet ongerust over zijn gezondheid. Hij maakte immers geen zieke indruk. Wat betreft de ouders van de overleden peuter, ik zal, zoals ik al schreef, niet hetzelfde handelen als zij hebben gedaan. Hoe en wat ik wel zou gaan doen als ik in hun situatie zal komen te staan zal ik op dat moment pas kunnen beslissen. De ouders zijn niet aangeklaagd omdat de openbaar aanklager de ouders liefhebbende ouders vond. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is, dat je het allerbeste voor je kind wil en of een ander dat ook het allerbeste vindt of niet, mag allemaal best maar laten we ouders die anders denken dan jij of ik niet veroordelen en voor de rechter slepen omdat jij of ik vinden dat ze niet goed voor hun kind hebben gezorgd. want dan straks ook ouders voor de rechter die niet vaccineren, die flesvoeding geven ipv borstvoeding, die de hielprik niet hebben gedaan, etc. etc?
Je reageert weer lekker selectief. Er moet eerst sprake zijn van een situatie waar een rechter aan te pas komt, voordat wordt onderzocht of sprake is van -komt ie weer- causaal verband tussen het doen of nalaten van de ouder en hetgeen reden was om naar de rechter te gaan. Om te reageren op jouw ideeën: - rechters zijn van mening dat vaccinaties onderdeel zijn van de verantwoordelijkheid voor de verzorging en gezondheid van een kind (zie: ECLI:NL:GHSGR:2010:BL0931) - ik heb nog nooit gehoord van een situatie waarin flesvoeding als oorzaak werd gegeven voor bijvoorbeeld verwaarlozing, andersom is wel rechtspraak bekend van ouders die weigeren flesvoeding te geven op advies van de kinderarts ondanks dat hun kind niet goed groeit, overigens in combinatie met andere feiten (zie: ECLI:NL:GHARL:2013:8222) - hetzelfde geldt voor de hielprik, ook hiervan is geen rechtspraak bekend. Terloops wordt in één arrest opgemerkt dat de verzorging van een ouder te wensen over liet, omdat geen hielprik was toegediend en geen bezoek aan het cb was gebracht (zie: ECLI:NL:GHARL:2015:2645) Een rechter zal jou dus niet kunnen volgen SandraBe. De vraag is, bij wie ligt het gebrek aan logica?