peuter telt tot 20

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ons Kleintje, 19 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Is toch leuk als kinderen weer iets nieuws leren. Maakt niet uit hoe oud ze zijn. Hier een meisje van 2 jaar en 3 maanden. Ze kan tot tien tellen als een riedeltje. Echt tellen doet ze nog niet. In het Engels kan ze het ook. Ik 'oefen' af en toe tot twintig met haar.

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Het besef wat tellen eigenlijk is, verschilt van het kennen van de melodielijn van de telrij.

Als je vaak telt met kinderen, of ze luisteren liedjes met de telrij erin, kunnen ze het sneller herinneren en dreunen ze het op. Ze kennen als het ware de melodie, net zoals ze ook liedjes kunnen onthouden.

Het echt tellen en snappen wat je doet, begint meestal in de kleuterklas. Je kunt dit zien en oefenen door bijvoorbeeld ganzenbord te spelen.

Het helpt wel om die telrij al te kennen dus dat is alleen maar fijn op school straks. Ik vind het ook prachtig van mijn kind nu :p

3. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

mijn zoontje is 3 jaar en 10 maanden en telt (dingen tellen) gemakkelijk tot 15. ook doet hij aan optellen. "kijk mama 5 op deze hand en 3 op de andere is acht he?"
    dat laatste van de laatste twee weken, net als klokkijken waar hij onwijs veel interesse in heeft, vind het wel knap en ben er zeker ook trots op!

en dat mag ook, op elke stap van je kindje mag je trots zijn. mag? moet zelfs! ik uit het dan ook naar mijn zoontje dat ik het knap van hem vind, dan zie ik hem stralen.

pushen of riedeltjes leren doe ik niet aan, ik wil dat hij het zichzelf aanleert. als hij me vraagt wat ergens staat leg ik het uit, letters, cijfers, maakt niet uit, maar wanneer hij dan achterop de fiets de huisnummers opnoemt waar we langs komen (hij zegt dan wel een en veertig ipv 14) ben ik degene die helemaal straalt :)

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Haha!:Do

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Dit, er is inderdaad verschil tussen 'het liedje opdreunen' en synchroon tellen waarbij de getallen overeenkomen met de hoeveelheid.
    Mijn dochter is 2,5 en kent het riedeltje van 1 tot 11. Vraag je haar te tellen hoeveel potloden er bijv liggen dan is het iets van '1,2,4,9!' En vraag je dat drie keer dan krijg ik drie verschillende antwoorden. Kortom, ze weet wat de bedoeling van tellen is, maar ze kan het nog niet :D
    Hoeveelheden van 1 en 2 weet ze, kan ze herkennen en tellen, maar bij 3 raakt ze de tel al kwijt:)

De volgende stap is het herkennen en benoemen van cijfersymbolen, dat moeten ze kunnen tm 20 aan het eind van groep 2..
    Het synchroon tellen leren sommige kinderen ook bij de kleuters, sommige eerder, dat is dan wel vroeg te noemen. Alleen het 'liedje' 1 tm 20 is uiteraard knap, maar niet heel bijzonder.

6. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Die van mij kan werkelijk tellen tot 3...

Het rijtje opdreunen met hier en daar een foutje vind ik niet tellen ;)

Super hoor! (Snap de onzekerheid zeker :))

7. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Mijn zoontje is dol op cijfers. Hij is in september 3 geworden. Telt inmiddels tot 30. Kan van 10 terug naar 1. Herkent de cijfersymbolen ook. Tot 10 gaat goed. 20 is dan 2 en 0. Het is niet alleen het opdreunen maar ook tellen. Als we in de auto zitten tellen we vrachtauto's. Het is iets waar hij al een tijdje interesse in heeft en heb het eigenlijk nooit als iets bijzonders gezien. Dacht dat alle kindjes dat wel konden.

8. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Mijn oudste zoontje deed dat niet maar mijn jongste zoontje doet gewoon gezellig mee met de oudste zelfs in het engels.. Al vanaf dat hij 2.5 was ;)

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Onze dochter doet het ook al een poosje. Soms moet je dr even weer op weg helpen, maar meestal gaat het goed, sinds 2.5 ongeveer. Hier kijkt ze alles af van dr grote broer.

10. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Haha lijkt op die van mij.

Hij slaat de 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19 over.....dusss

11. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Onze zoon heeft een facinatie voor cijfers en kan tot minimaal 31 tellen, dan stopt hij en kijkt je aan zo van nu weet je het wel he?! maar hij vind bingo ook leuk om te doen :p en hij kan nog niet goed praten en de namen van vriendjes niet uitspreken, maar als hij weet waar ze wonen dan noemt hij ze bij huisnummer :p dus hij heeft een vriendje dat 16-8 (168) heet ;)

12. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Maar daar tegenover. Als je hem 3 dingen laat zien kan hij die tellen. Ook 1 en 2, bij 4 soms goed maar 5 nog niet. Als je bijvoorbeeld 3 legt zegt hij dat is 3! Neem je 1 weg, kijkt hij en steekt hetzelfde aantal vingers op. En dan zegt hij 2!

Dus opdreunen lukt niet, echt tellen tot 3. Maar hij gaat niet naar de opvang of psz nog niet.

13. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Ik vind het erg knap. Bij ons op de crèche hebben ze ermee geoefend waardoor hij opeens tot 20 kon tellen. Het zei hem allemaal niet zo veel dus hij is het snel vergeten hahah.

14. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.908
    387
    83
    Knap he? Wat die kinderen ineens kunnen. Mijn dochtet (net 2) telt tot 11. Geen riedel maar tellen. Ze vindt het erg leuk cijfers en letters, prima! Zolang ze er maar lol in heeft op deze leeftijd.

15. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Wat ik hoorde was dat het niet "moet" maar dat het wel kan met de juiste inzet van ouders en kind (je hebt luie ouders en luiere kinderen ;))

Ik zou lekker trots zijn, dat ben ik ook op alle stapjes die DL maakt (en het word alleen nog maar leuker!!)

16. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Dochter kan al maanden tot 20 tellen en ze is 2,5. Alleen de 13 noemt ze zestien (en 16 noemt ze ook zestien haha)
    Is niet alleen een rijtje opdreunen want ze telt ook alles wat ze ziet. Daarbij herkent ze ook de cijfers tot en met 12. Dus alle cijfers die ze op straat, in huis etc. tegenkomt benoemt ze. Kijk mam, dat is de 8. Kijk mam dat is de 10. Leuk hoor, en ben zeker trots. Maar is soms ook vermoeiend want je komt veeeeeel cijfers tegen op straat haha.

Alfabet kan ze ook opdreunen, en haar 'eigen letter' herkennen. Maar dat is echt een liedje opdreunen die ze toevallig met een speelgoedje heeft geleerd. Verder herkent ze wel letters als zijnde letters, maar niet welke letter het dan is. Behalve de D. die kent ze wel :p

Deel Deze Pagina