Peuter toe aan "iets met letters"

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nyn, 27 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hoi,

Steeds vaker merken we dat onze oudste veel interesse begint te tonen in letters. Zo is hij tijdens verhaaltje lezen helemaal niet meer bezig met het verhaaltje, maar met "zijn" letter, de T, te zoeken (en vinden). Ook met de blokken uit het loopwagentje waar het alfabet op staat is hij druk mee. Inmiddels is hij nu ook druk bezig met de letters van broertje, mama en papa te zoeken. We proberen hem hier zo goed mogelijk bij te ondersteunen, maar heb eigenlijk geen idee hoe we dit aan moeten pakken. Hij is 2j4m... Het lijkt mij zo vroeg. Ik was dus ook nog niet bezig met deze ontwikkeling.

Iemand tips hoe we hem hier het beste in kunnen stimuleren op een manier dat het vooral heel leuk blijft? Is dit een teken dat hij hier aan toe is en heeft hij behoefte aan letterspelletjes, of is dit normaal rond deze leeftijd en kunnen we het gewoon laten, komt de volgende stap vanzelf wel een keer?

Alvast bedankt!

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    onze zoon was ook al vroeg bezig met letters.

Wij hadden toen een schoolbord en dan tekende we b.v een boom en dan schreven we de letters eronder.

Als we wandelen dan lazen we de nummerplaten van de auto's

Wat wel handig is om hem het meteen "goed" aan te bieden en dus niet

AA-Bee-Cee-Dee enz maar
    AH-Buh-Cuh-Duh. Dan is het straks ook makkelijker voor hem op school ivm met het leren lezen.

Wij hebben toen ook een storio aangeschaf, kunnen ze verhaaltjes mee lezen maar ook letters en cijfers leren schrijven.

3. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Onze dochter begon daar ook op die leeftijd mee. Wij kregen van iemand het jumbo-spel 'ik leer lezen', dat vond ze erg leuk.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ah die hebben wij hier ook... Dochter vind er niets ana en weigerde het te doen.
    Had ook in no time door dat die pinnetjes correspondeerden met de gaatjes :)

Maar nu vind ze het wel heel leuk om te doen en komt het met enige regelmaat uit de kast.
    Meestal 1 kaart en dan weer wat anders... Maar ze is in ieder geval gestopt met vals spelen :)

Alleen... Wat me opviel s dat er we maar 1 K hebben?
    Klopt dat wel?

5. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Wij hebben alleen van de q wat minder exemplaren, van de k gewoon vier of vijf, ik kan t nu niet nakijken want t spel ligt momenteel bij opa en oma :) mijn dochter doet meestal ook één kaart per keer.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Geen idee of het vroeg is, in vergelijking met onze dochter wel. ;) :) Zij begint er nu pas mee (ze is meer gericht op cijfers).

Ik zou hem vooral volgen. Dus als hij iets vraagt antwoord geven, eventueel af en toe wijzen op dingen waarvan je weet dat hij er mee bezig is. En er inderdaad op letten dat je de letters goed benoemt.

Ik heb pas een letterslang op de deur gemaakt: allemaal rondjes met daarop een letter (in alfabet volgorde) en daar kan ze plaatjes van dingen plakken die met die letter beginnen of foto's van mensen waarvan de naam met die letter begint. Zelf zoekt ze nu ook overal letters op en in (in de hagelslagjes op haar boterham, in de pasta tijdens het eten, in takken die ze op straat vindt, enz.), daarbij wijs ik haar dus af en toe ergens op als we wat 'grappigs' tegen komen. Of we geven haar in de winkel bv. de opdracht om de kaas te pakken waar 'haar letter' op staat (jonge kaas ;)).

7. Fransa

Fransa Niet meer actief

Onze jongste is even oud en gemotiveerd door zijn broer kent hij inmiddels bijna het hele alfabet. Bij sommige letters weet hij al meerdere woorden te bedenken.
    Hier het extraatje dat grote broer van ruim 3,5 ook al ruim een jaar erg geïnteresseerd is in letters. Die zit al op school en kan zn naam al schrijven.

Wij spelen er gewoon mee. We hebben wat letterpuzzels, vertellen wie uit de familie een naam met een bepaalde letter heeft, etc. We houden het dus gewoon lekker speels. Hij vraagt er vaak zelf naar en daar spelen we op in. We moedigen niet extra aan maar demotiveren ook niet. Onze oudste heeft deze interesse dus ook al erg lang en bij hem zien we pas in de laatste maanden de verschuiving naar het proberen te maken van woorden. Maar ik heb het idee dat ze dat op school ook al wel wat stimuleren.

Dus inderdaad, een leuk educatief spel? De loco voor 4-6 jarigen zal nog te moeilijk voor hem zijn, die voor zijn leeftijd misschien dan niet leuk? Alhoewel de Bambino Loco hier bij onze jongste erg favoriet is...
    Evt een koelkastmagnetensetje met letters kopen?

8. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier hebben we een letter puzzel voor de oudste en letter stempels, kan ze haar eigen naam stempelen. Ze is de laatste tijd ook echt bezig met letters en idd de letters uit de namen herkennen enzo.

9. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij doen hetzelfde hier idd.

Leuk die tips hier te lezen. Wil er ook niet te veel nadruk op leggen, maar merk wel dat cijfers en letters gewoon enorm zijn interesse hebben.
    De letterstempels vind ik ook wel een leuk idee

10. Saskia78

Het letterwinkeltje is dan ook leuk om samen te lezen.
    Korte verhaaltjes over opa's letterwinkeltje.
    En op elke pagina staat een letter waar je voorwerpen mee moet vinden.
    Bijv bij de k... Zoek je 4 voorwerpen die beginnen met een K

Geschreven door Marianne Busscher... Erg leuk en grappig.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter vond letter-stempels erg leuk rond die leeftijd. Maar dat waren wel hoofdletters, die heeft ze (dus) wel als eerste geleerd. Ondertussen kent ze ze wel allemaal (hoofd- en kleine letters) en leest en schrijft woordjes en kleine zinnetjes.

Tja, sommige kinderen vind dit leuk, anderen hebben een voorkeur voor tekenen/kleuren ofzo. Daar was mijn dochter weer iets later mee.

12. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
  13. Saskia78

@inkiewinkie: ik vraag me nog steeds af wat dat nou precies voor nut heeft?

Letterkleurplaten is trouwens ook leuk... Gewoon een letter inkleuren.
    Blijkbaar is dat voorbereidend groep3....
    Begreep ik vandaag van dochterlief.
    Gelukkig is ze gek op tekenen...

14. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    @saskia78: ik denk dat het vooral te maken heeft met dat peuters/jonge kinderen veel meer zintuigen gebruiken om te leren dan alleen horen en zien. Kinderen willen alles nog voelen, proeven en ruiken als ze iets nieuws zien. Maar ik ben geen expert hoor, moest hier gewoon aan denken bij de woorden "iets met letters" :)

Zoonlief heeft trouwens wekenlang met een reclamefolder rondgelopen alsof het zijn kostbaarste bezit was, omdat hij daar zelf de M van mama en de P van papa op had gevonden. :D Letters zijn overal; je kan er de hele dag een zoekspelletje dan maken..

15. Saskia78

@inkiewinkie: ik ben wel enigzins voorstander van montessori geloof ik..
    Wat ik er van gezien heb werkt voor mijn dochter echt heel goed.
    Maar dat van die schuurpapier letters.. Had ik gewoon nooit zo begrepen.
    Kan best dat je gelijk hebt hoor... Maar ik vond het idee dat ze dan allemaal hetzelfde voelen zo typisch...
    En waarom schuurpapier en niet van een spons of iets anders.. :)

Maar goed.. We dwalen af :)

16. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Bedankt voor alle tips! Denk dat ik ook maar letterstempels en "het letterwinkeltje" in huis ga halen, kind is gek op lezen en knutselen. Ben benieuwd hoe snel dit gaat..

17. Saskia78

Oh that reminds me...
    Moet nog even een boek reserveren bij de bieb voor dochterlief.

18. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.810
    4.192
    113
    Dochter heeft een rood koffertje "ik leer lezen" vind ze erg leuk. Zitten letters in en kaarten en dan moet je het woord leggen. Is van Jumbo geloof ik

19. Saskia78

Check! Hebben wij hier ook.

Maar wellicht een beetje te veel van het goede voor de allereerste interesse?

Deel Deze Pagina