@Zara75 ik snap je bericht ook niet helemaal. Als er verse aarde is gevonden, lijkt hij mij juist meer logischer dat er daar dus nog beweging is geweest? Ander vraagje voor kenners; is er geen mogelijkheid dat er warmte camera’s gebruikt worden? Of kan dat sowieso niet onder aarde?
Begrijp me niet verkeerd, maar het lijkt me niet zinvol hier van alles te speculeren, er zit zo'n 100 man op die reddingsactie, of inmiddels meer.. ze hebben echt alle opties wel overdacht..
Lijkt me een sterk verhaal, ik heb afgelopen dagen elmundo, diaorisur en lavanguardia gevolgd en net die drie sites gecheckt alswel de site van de Spaanse tv rtve en op geen van die sites wordt daar iets over gezegd. Dus ik ben erg benieuwd wie dat “nieuws” verteld heeft in welk programma op de Spaanse tv
Ik heb het gevoel dat ze de put sneller zullen bereiken dan ze aanvankelijk vermoeden. Ze gaan mini explosieven gebruiken als ze er zelf niet handmatig doorheen komen... Het is alleen de vraag, zal hij inderdaad op de juiste hoogte zitten?
Ik heb t ff ook nog nagevraagd bij mijn schoonvader (ook een Spanjaard) en die zei, tja je kent de “prensa rosa” van de Spaanse tv toch zeker wel? Daar wordt zoveel geluld. (Erger dan op RTL boulevard en alle talkshows bij elkaar) dus zolang er niets van in de Spaanse kranten staat die serieuze updates geven, lijkt me dit inderdaad gewoon een verhaal dat niet klopt. (Btw, als het wel waar zou zijn, zouden ze hem daar inderdaad al gevonden hebben en was het wereld nieuws geweest op dit moment lijkt me...)
Ja inderdaad, maar zodra ze zicht in de tunnel hebben, zal er al veel duidelijker worden. Ze zijn op dit moment trouwens ter plaatse om alles te inspecteren en proeven te doen met de lift en kooi om er voor te zorgen dat alles naar behoren werkt voor ze naar beneden gaan...
Nee, zodra ze daaraan beginnen, zal ik t hier posten. Een minuut geleden is er een foto geplaatst van de reddingswerkers bij de ingang van de buis, waarop te zien is dat het platform bijna op juiste hoogte is. Daarna zullen ze nog een paar keer proef moeten draaien met het omlaag en omhoog liften van de capsule voordat ze eindelijk zelf naar beneden kunnen gaan.
Mn moeder was erg onduidelijk, zij vertelde het me. dus heb het rechtstreeks nagevraagd bij mijn vader. Die had via de app het een ander ander doorgestuurd gekregen, wist het fijne er niet van..Dus negeer aub mijn bericht en laten we maar hopen dat het inderdaad een hoop achterklap is. Mag hopen dat die ouders dat daar niet meekrijgen en mochten ze er wel iets mee te maken hebben dan verdienen ze de zwaar mogelijkste straf.
Helaas krijgen ze daar wel alles van mee. De vader van Julen heeft net in een persbericht gevraagd of mensen alstublieft willen ophouden met het verspreiden van speculaties en leugens via de sociale media en whatsapp. https://www.diariosur.es/axarquia/familia-julen-pide-20190124125453-nt.html
Update om 14.55 Ze zijn bezig met de laatste werkzaamheden voor ze naar beneden gaan. De mijnwerkers hebben gevraagd voor een laatste check van een Zweeds bedrijf dat zich bezig houdt met geo-localisatie te controleren dat het gat in de buis precies in de richting wijst van de put, zodat ze geen kostbare tijd verspillen als dat gat eventueel iets afwijkt van de richting waar ze in moeten graven. Dit bedrijf is uiteraard al aanwezig op locatie. Het is de bedoeling dat ze daarna van start gaan. https://www.diariosur.es/axarquia/mineros-piden-geolocalizador-20190124144514-nt.html
Via de buis gaan elke 40 min 2 mijnwerkers naar beneden om te starten. De 2 die aan de slag waren gaan dan weer naar boven.
Ja, zodra de inspecties klaar zijn, gaan er mijnwerkers in paren naar beneden om eindelijk de horizontale tunnel te gaan graven