Ik denk dat iedereen door het nieuws geraakt is. We gaan er alleen niet allemaal op dezelfde manier mee om. Laten we elkaar niet veroordelen, anders zullen we dit onderwerp sluiten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nooit @tuc heb ervaren als relschopper eigenlijk. Ook niet in andere topics. En ja we hebben ons op de verkeerde manier laten mee slepen in een discussie/meningsverschil op de verkeerde plaats. Wel een fijne dag allemaal
Bedankt Beheer. Ik las dat Julen gisteren is begraven. Hopelijk worden de ouders nu door de media met rust gelaten, zodat ze dit drama in alle rust kunnen verwerken.
Maar nog even serieus Tuc. Volgens mij was jij degene die in een ander topic, over het volgen van het nieuws, duidelijk vertelde dat jij zeker het nieuws volgt en dat zeer belangrijk vindt. Of filter je echt alleen de politieke dingen eruit om te volgen? Dat betekent dus dat je ook eigenlijk verder nergens vanaf weet wat er speelt in binnen en buitenland. Waarom dan andere mensen daarop aanspreken die er gewoon eerlijk voor uit komen dat ze geen nieuws volgen, want dat vind jij behoorlijk raar.
Heb t hele topic meegelezen en wil nu pas reageren. Wat vreselijk dat een topic over zon heftig onderwerp nu weer een welles nietes spelletje moet worden.. Kindje is gevonden. Tijd voor een slotje?
Tijd voor een slotje lijkt me. Echt bizar dat er zo over gevallen wordt als @tuc haar afwijkende mening geeft. En ik zie ook een patroon, als je dat doet, wordt je hier direct voor koude kikker, relschopper en egoïst uitgemaakt. Ik zou toch graag uit willen leggen waarom me dat boos maakt, ik denk namelijk dat zij het goed probeert te bekijken vanuit het perspectief van de nabestaanden. Mijn vader is op een hele bizarre, tragische wijze om het leven gekomen. En ik kan jullie vertellen dat ik het verschrikkelijk, afschuwelijk vond dat er in diverse kranten aandacht aan geschonken werd, inclusief gruwelijke details. Daar zaten wij als familie totaal niet op te wachten. Nu nog vind ik het ontzettend vervelend als ik mensen ontmoet die zeggen: oh, ben jij de dochter van diegene die toen zo en zo om het leven gekomen is. Dat is ook de reden dat ik me altijd ver zal houden van alles wat ook maar enigszins in de buurt komt van ramptoerisme.
Nou zeg, waarom valt iedereen nu zo over @tuc ?! Volgens mij nam ik als eerste het woord ‘ramptoerisme’ in de mond in de context van die live streams. Als je het daar niet mee eens bent, prima! Ik geloof echt niet dat iemand daar met slechte bedoelingen naar keek, maar mijn punt was dat iedere kritische vraag hier werd neergeslagen. ‘Wat als zijn familie leest dat jij zo denkt?!’ ... Maar reflecteer dan ook eens naar jezelf. Dit topic gaat over dit nieuws, dan moet er óók plaats zijn voor bv kritische vragen over deze gebeurtenis en kritische blikken op bv de media. Ik vind het ontzettend flauw dat @tuc nu de volle laag krijgt, bah! Opmerkingen als ‘dan scroll je toch verder!’ gelden net zo goed voor kritiek. Bevalt de kritiek je niet? Scroll lekker door.
De reden waarom zo'n verhaal zo aangrijpt (in tegenstelling tot al die andere miljoenen kinderen die dagelijks om het leven komen waar we geeneens weet van hebben) is het feit dat het een verhaal krijgt, een gezicht, een beeld. Dan kunnen we ons er ineens mee identificeren en komt het dichtbij. Net als dat 3-jarige vluchtelingetje wat verdronken was en op het strand aangespoeld op de foto in het nieuws kwam. Dat greep mij ook aan omdat mijn zoontje op dat moment dezelfde leeftijd had. En dan is het net al overkomt het alleen dat jongetje maar dat was natuurlijk niet zo, het overkwam op dat moment vele arme kindertjes. Maar dat jongetje had ineens een naam, een verhaal. Het feit dat het mensen bezighoudt en aangrijpt is denk ik alleen een teken dat mensen gevoel hebben, medeleven, inlevingsvermogen. Maar er zijn ook mensen voor wie het iets verder weg is of die het gewoon meer zakelijk en nuchter bekijken en kritische vragen stellen. Soms uit nieuwsgierigheid, soms om onvoorstelbare, aangrijpende gebeurtenissen te kunnen plaatsen en begrijpen. Voor beide mag toch ruimte zijn? En waarom niet in één topic? Geen van beide is slecht. Geen van beide getuigt van gebrek aan respect. Juist ruimte geven voor beide getuigt van respect. Vind ik...
Je mening MOET je niet geven. Soms is het verstandiger om je mond te houden. En dit geldt voor iedereen. Hou er over op..
Het topic is lang niet meer zo warm en liefdevol zoals deze aanvankelijk was. Een slot hierop zou hiermee wel op z'n plaats zijn, @Beheer.
En het topic over de kindjes uit Oss? Dat was geen ramptoerisme vanuit heel ZP? Als al het medeleven wat hier geuit wordt nav vreselijke nieuws berichten wordt gezien als ramptoerisme, vraag ik me af waarom het niet verboden wordt hier zilke topics te openen. Zullen we dat vanaf nu dan ook maar niet meer doen met zn allen?
Ik denk dat we het geen ramptoerisme moeten noemen. Maar tegelijkertijd kan het ook niet alleen maar oprecht medeleven zijn. Want waarom zijn er wel pagina's vol voor mensen in Oss en in Spanje, die dit medeleven nooit zullen zien terwijl we hier een vinder lounge hebben waar berichten vol van dood en verdriet soms maar 6 antwoorden krijgen terwijl deze mensen direct geraakt worden door uitingen van medeleven? Als het alleen medeleven was zou ik verwachten dat iedereen daar ook een overweldigende respons zou laten zien. Ik neig wel een beeje naar de uitleg die veel sociologen geven. Massale uitingen van rouw geven een nieuw soort gemeenschapszin in een geindividualiseerde samenleving. Dus niet echt ramptoerisme maar ook niet onbaatzuchtig medeleven. Het delen van smart geeft een gevoel van gemeenschap. Samen rouwen, het er over hebben, stille tochten, kaarsjes branden, het zijn rituelen om ons verbonden met elkaar te voelen. Maar verbonden met de mede 'rouwers', niet met degenen die het verdriet tot in de lengte van dagen moeten dragen. Dus ik denk dat het er een beetje tussen in zit. Maar ik denk niet dat we elkaar hiervoor naar de keel hoeven te vliegen. Ik snap dat het bedreigend over komt als iemand je tijdelijke band verstoord door deze in twijfel te trekken maar besef zelf ook een beetje de achtergrond hiervan. Oss, MH17, Julen, Aylan Kurdi, Princess Diana. Een terugkerende rituele dans waar heel veel mensen behoefte aan hebben en dat moet ook gerespecteerd worden denk ik. En als je er geen behoefte aan hebt mag dat ook.