wat te doen als het avondeten niet goed gaat?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door kawaii, 26 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    En daar ben ik weer met alweer een voedingsvraagje.. ik vind het best lastig!

Mijn zoontje is nu 6 maanden en een paar dagen. Op advies van het CB hebben we er vorige week een fles afgehaald, hij zit nu op 3 flessen...Zijn schema is nu (idealiter...)

07.30 fles opvolgmelk 210+7
    11.00 sabbelen op broodkorstje
    12.00 fles opvolgmelk 210+7
    15.00 fruithapje 200 gr (vers of potje)
    18.00 avondeten 200 gr (potje, vers wil hij niet:)) en als toetje wat yoghurt met een minischeutje diksap
    20.00 fles opvolgmelk 210+7

Waar we nu heel erg mee zitten, is dat het avondeten soms heel erg slecht gaat. Hij is een erg kieskeurige eter en lust weinig. Dan gaan er maar een paar happen (al brullend) in en raakt volledig overstuur. Wat doen we dan? Een fles geven? Meer yoghurt? Niks geven en wachten tot de volgende fles? (lijkt me niet, dan zit er wel erg lang tussen de voedingsmomenten....)Soms eet hij netjes alles op, maar het gaat nog zo vaak moeilijk..

Ik wil wel verschillende smaken blijven aanbieden, in de hoop dat hij er toch aan went.. op dit moment lust hij alleen bruine bonen, aardappelen met wortel, en een potje wat 'stoofpotje' heet. Kan hem moeilijk alleen die drie dingen geven! Dus gewoon blijven volhouden, en als hij het niet wil....??

en nog 1 vraagje.. hij kokhalst onzettend als hij een stukje broodkorst in zijn mond krijgt. Daar zal hij aan moeten wennen ook lijkt me, maar hoe lang duurt zoiets?

Bedankt alvast weer voor de antwoorden!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Het klopt wat je zegt, De verschillende smaakjes aan blijven bieden is goed, zonder er te veel nadruk op te leggen. Het is belangrijk om minimaal 10 dagen achter elkaar een zelfde smaak aan te bieden, kindjes hebben vaak langer de tijd nodig om te wennen aan een smaak. Brood kun je eventueel ook in een beetje borstvoeding of flesvoeding zachter laten worden, dat is vaak iets makkelijker voor een kindje, dan wordt het kokhalzen vaak minder.

Groetjes Eveline

3. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Ok bedankt! Meer dagen achter elkaar dezelfde smaak dus. Gaan we proberen.

Blijft de vraag nog even. Wat doen we als hij zn avondeten niet goed eet? Geven we dan een flesje na? Of meer yoghurt (krijgt ie als "toetje" nu een klein beetje)?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Je hoeft het niet te compenseren hoor, je zoontje krijgt genoeg voeding, ook als hij iets minder avondeten eet. Een klein toetje na is sowieso prima.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina