Hi dames, Mijn dochter is vanaf dat ze 2,5 jaar is, nu 2 maanden geleden, naar het kdv. Ze gaat één dag van 9 tot 5 en één dag van 9 tot 2. Nu huilt ze elke keer als ik haar daar achterlaat. Ze gaat inmiddels wel met enthousiasme naar school, maar het moment van afscheid vind ze erg moeilijk. (lees: ik dus ook) Omdat het kdv niet als opvang dient, maar ter vervanging van overvolle peuterspeelzalen hebben we keuze in welke uren we haar brengen. Ze doet héél af en toe nog een middagslaapje thuis maar op het kdv hebben we gezegd dat het dus niet nodig is. We hebben nl. bewust voor een hele dag gekozen zodat ze in ieder geval één keer in de week met vanalles meedoet. Dit met het idee van 'dat vindt ze vast heel leuk'. Niet dus, de dag is voor haar zonder middagslaapje gewoonweg veel te lang. Alle indrukken die ze opdoet, maken haar na de lunch erg moe, ze gaat zich vervelen en zit gewoon wachten tot ze naar huis mag. Niet leuk voor haar dus. Natuurlijk kunnen we zeggen dat ze dan kan gaan slapen in middag, maar dan is het hele idee van een hele dag meedraaien natuurlijk weg en heb ik liever dat ze gewoon lekker naar huis komt en thuis slaapt. Nu wil ik die hele dag terugdraaien naar een halve dag, maar we twijfelen of we de 13 uur pw die ze nu heeft, beter kunnen verdelen over 3 ochtenden, zodat ze met meer regelmaat kan wennen en vaker met andere kindjes kan spelen..Of dat we gewoon 2 ochtenden doen en de uren dus terugdraaien. Ze zegt ook vaak dat ze niet met andere kindjes wil spelen maar alleen, terwijl ze wel met bekende kindjes speelt. Vind het zo sneu om haar zo alleen in een hoekje te zien zitten als ik haar kom halen.. Wat denken jullie, zou het 'beter' zijn als ze één dag extra gaat maar dan kortere dagen? Het gaat dan om 3 dagen van 9 tot 1 bijvoorbeeld dan zou ze 12 uur pw gaan. Ben benieuwd.. Groetjes Kirss
ik zou haar lekker laten slapen . veel kindjes van nog geen 3 slapen nog hoor. Fleur gaat meestal nog even slapen en als ze dan niet doet dan moeten ze even rusten op de grond, lekker met een boekje in de hanghoek en dan zijn er ook geen acticviteiten.
ik zou 2 halve dagen doen dat is echt meer als genoeg voor je kindje! Ze heeft haar slaap echt nodig. En als het niet hoeft kun je haar beter over een tijdje een extra middag er naar toe brengen. Mijn zoon gaat vanaf dat hij 2 jaar en 1 maand is naar de psz eerst ging het goed maar nu is het steeds drama met wegbrengen. Ik voel me daar rot over maar ze zeggen dat hij wel gewoon leuk mee doet dus daar vertrouw ik maar op.
Bedankt voor jullie reacties. We gaan de uren gewoon terugdraaien en als het eenmaal goed gaat, dan misschien een ochtendje erbij. De eerste 2,5 jaar is ze thuis geweest of anders bij haar opa en oma, dus ik vind het wel belangrijk dat ze wat meer onder de kindjes komt (zonder mama). Het is ook niet zozeer dat ze niet mag slapen op het kdv, thuis slaapt ze namelijk ook als ze het nodig heeft. Alleen bij opa en oma slaapt ze bijvoorbeeld helemaal niet en dat gaat heel goed. Het idee achter een hele dag naar het kdv is dat ze een keer in de week een hele dag kan meedoen. Als ze daar 's middags zou gaan slapen dan is dat hele idee natuurlijk weg en heb ik haar smiddags liever gewoon thuis om te slapen. Groetjes Kirss!
Bij hele dag meedoen valt op deze leeftijd ook middagslaap onder. Een paar peuters bij elkaar op een slaapkamer is een gebeurtenis aan zich Op kdv slapen ze vaak dan wat korter, maar een uurtje slaap kan al wonderen doen bij vermoeidheid. En dan kan ze nog van bijv 15 tot 17uur lekker verder spelen.
De mijne sliep nog tot 3,5 in de middag. Die kon ook echt niet zonder. Op het KDV sliep hij wel korter. Dus na de lunch anderhalf uur, tegen 2a3 uur thuis.. Daarmee redde hij het ook wel. Mijn jochie was er eentje die ook graag zelf speelde. Maar hij was er wel vrolijk onder. En speelde ook wel met andere kindjes. En dat was op zijn heftigst tussen de 2 en 3 jaar. Daarna is het ook weer bijgetrokken. Wat ik op het (ex-)KDV van mijn oudste zag, was dat de meeste activiteiten met de leidster in de ochtend waren. En dan na het slaapje even wat drinken en dan lekker naar buiten of spelen in het grote lokaal. Maar even uitrazen. Echt knutselen ofzo lukte dan toch niet meer.. Dus als je het voor de ervaring doet, zou ik eerder voor 2a3 ochtenden kiezen.. Of misschien voor nu terug naar 2 dagen, en dan met 3 weer een hele dag, zodat ze ook kan wennen aan een langere dag?