Mijn zoontje zit net 4 weken op school en wordt nu al gepest, dat is toch niet eerlijk zo jong al. Blijkt een groepje kinderen te zijn die behoorlijk de aandacht hebben en andere kinderen pesten. Een paar groepen (3/4)hoger zitten zelfs kindjes die een anti pest contract hebben moeten ondertekenen. Kan me niet voorstellen dat zoiets helpt! Hoe kan je je kind er mee helpen, iemand tips? Hij praat er zelf bijna niet over, maar komt wel steeds met brutale woorden thuis en is heel druk en brutaal als hij zo gepest is. Vroeger ben ik ook gepest maar dat was pas op de Havo en dat staat me nog heel goed bij, werd toen door leraren helemaal niets aan gedaan.
Door wie wordt hij gepest dan? Als het door kleuters gedaan wordt, dan even de leerkracht aanspreken. Die kan dan een oogje in het zeil houden. Ik ben zelf juf van de kleuters en kan me niet voorstellen dat dit structureel gebeurd. Kleuters hebben vaak dat besef nog niet.
Jammer genoeg bij ons toch wel, het is een groepje van 3 oudere kleuters en het zijn kindjes van een gezin met meerdere kindjes waarvan de oudere broertjes het leven van andere oudere kindjes zuur maken. Dus jammergenoeg volgens ze het voorbeeld van de oudere broertjes. Kindjes zijn erg brutaal en geven ook grote mond tegen de leraren en daar wordt ook niet altijd wat aan gedaan. Zal de juffrouw aanspreken, vroeg me alleen af of er ook iets te doen was met mijn kind zelf. Om het makkelijk bespreekbaar te maken of om hem advies te geven. Het gebeurt voornamelijk op het speelplein dus dan kan de juf het ook niet altijd overzien natuurlijk. Ga het zeker in de gaten houden.
Als het goed is heeft de school een pestprotocol... Deze is als het goed is terug te vinden in de schoolgids. Wellicht hebben ze een website waar het ook op terug te vinden is... De eerste stap die normaal gesproken genomen wordt is de leerkracht. Dus een gesprek aanknopen met de leerkracht. Merk je dat dit niet of niet voldoende hebt, heb je vaak op scholen 1 a 2 contactpersonen hiervoor die je kan aanspreken. Deze zijn hier speciaal voor... Dan wordt het hogerop bekeken... Kom je er helemaal niet uit kom je uit bij de directie! Succes ermee... want pesten kan natuurlijk niet getolereerd worden... Ik heb met mijn dochter bij het uitzoeken onder andere heel goed gekeken naar het pestprotocol... Ik vind zulke dingen belangrijk!
Dat is inderdaad lastig. Je kunt advies geven aan je zoon, door te zeggen dat hij het moet zeggen als ze flauw doen. Als je dan de leerkracht aanspreekt, dan weet deze dat ze er wat mee moet doen.
Weet je ook waardoor hij gepest word..? Uiterlijk? Leren? Leeftijd? Als je dat weet kan je er als ouder ook beter over praten met hem. En sowieso moet de juffrouw hier ingrijpen, dus zou haar wel even aanspreken. Want het kan alleen van kwaad naar erger gaan, en dan zit jij straks met een kindje thuis die niet naar school wil..en dat is helemaal niet de bedoeling!
Ik weet nog niet waarom of waarmee, ik denk omdat hij nieuw is (net 4 geworden) hij zit in een combinatie klas groep 1/2 dus er zitten ook wat oudere kindjes bij. Ik ga het even in de gaten houden en dan met de juffrouw bespreken. Goed begin gisteren, hij vertelde dat hij van 1 van die jongetjes niet in de bouwhoek mocht spelen en toen had hij gezegd 'dat doe ik toch wel' !
Oh hij zit in een combigroep, ja voor het ene kindje werkt dat beter dan het andere kindje. Ik weet dat het bij Björn geen goed plan was, deze zwierf er altijd tussen, en wist zijn draai niet te vinden. Nu zit hij op een andere school, waar alle klassen apart zitten en dat is voor hem veel beter. Maar je gaf al aan dat het wat beter gaat, hopelijk houdt hij zijn beentje stijf en heeft hij het straks reuze naar zijn zin!
naar de juf, en het in de gaten houden. vragen wat ze er aan doen, en hoe het gaat. bijhouden of er verandering is bij je kindje, daar kan je aan zien of het afneemt. en als het niet afneemt, dan weer naar juf, desnoods elke week, en daarna naar de directeur. bij mijn meisje in de klas werden een aantal kindjes gepest, en telkens hetzelfde jongetje. begon dat ze 4 waren. dat jongetje ging dus ook van kwaad tot erger. en ik ben vaak geweest, en nu het geëscaleert is en er verschillende ouders klagen bij de directeur wordt er pas wat aan gedaan. en helaas niet genoeg. het jongetje zit er nog steeds, en de kinderen zijn bang. en nu is hij dus nog maar 5. wil toch niet weten wat ie doet als ie 10 is. en als er dus niets wordt gedaan dan, dan kan je nog naar de onderwijsinspectie, vertrouwenspersoon op school, een vertrouwenspersoon buiten school.... succes.